Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy Centrum Kształcenia Praktycznego, w którym od 2013 r. działa Międzyszkolne Centrum Doradztwa Zawodowego wspierające realizację doradztwa we wszystkich typach szkół powiatu starachowickiego. Od 2018 r. placówka jest Powiatowym Punktem Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w sieci powołanej przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. W CKP doradztwo jest realizowane w ramach jednego etatu. Organem prowadzącym jednostki jest powiat starachowicki. Nasze pytanie jest następujące: Czy w związku z wprowadzeniem w ramowych planach nauczania doradztwa zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat starachowicki, możliwa jest realizacja zajęć doradczych w tych szkołach przez doradcę zatrudnionego w CKP i na jakiej podstawie: czy może być to porozumienie szkoła-CKP, czy organ prowadzący-szkoła-CKP?
Doradztwo zawodowe co do zasady musi prowadzić nauczyciel zatrudniony w danej szkole, co wynika z § 7 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz.U. z 2018 r., poz. 1675, ponieważ do roku szkolnego 2021/2022 włącznie jeżeli szkoła nie zatrudnia doradcy zawodowego, dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego innemu nauczycielowi lub osobie niebędącej nauczycielem, która posiada wystarczające przygotowanie. Wprawdzie § 9 ww. rozporządzenia dopuszcza współpracę przy organizacji i realizacji doradztwa zawodowego m.in. z placówkami kształcenia praktycznego , natomiast z uwagi na brzmienie § 7 i 10 ww. rozporządzenia trudno stwierdzić, czy zgodnie z zamiarem ustawodawcy wszystkie zajęcia doradztwa zawodowego w danej szkole może poprowadzić w szkole doradca zawodowy zatrudniony w innej placówce oświatowej w ramach tej współpracy. Z tego względu najlepiej byłoby zasięgnąć opinii MEN, czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne. W razie pozytywnej odpowiedzi, placówka powinna nawiązać porozumienie z dyrektorami szkół, którzy z kolei muszą ustalić finansowanie zajęć prowadzonych przez zewnętrzną placówkę z organem prowadzącym, który w związku z tym również może być stroną porozumienia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ustalając przydział godzin dla ucznia liceum ogólnokształcącego objętego nauczaniem indywidualnym ma obowiązek przydzielić mu godziny z wszystkich zajęć edukacyjnych jakie posiada klasa w cyklu kształcenia? Czy w cyklu kształcenia tego ucznia może zabraknąć np. przysposobienia obronnego, albo informatyki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 01.09.2021 można zatrudnić na stanowisko nauczyciela języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej osobę, która ma ukończone: magister na kierunki stosunki międzynarodowe w zakresie amerykanistyki i mass mediów, przygotowanie pedagogiczne oraz mgr geografii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób organizuje się dodatkową naukę języka polskiego dla cudzoziemca. Dziecko jest 6-letnie i rodzice złożyli wniosek, aby dziecko z dniem 1 września chodziło do pierwszej klasy. Dziecko zna język polski na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie mogę przyjąć do szkoły podstawowej dziecko, które uczęszczało do szkoły w Anglii, od nowego roku szkolnego będzie należało do obwodu mojej szkoły, w Anglii ukończy klasę I (rocznik 2007)? Jakich dokumentów powinnam wymagać od rodzica i do której klasy skierować dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe