Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Założeniem podstawy programowej opartej na rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467) jest zapewnienie przez szkołę zajęć z języka obcego nowożytnego, którego uczeń uczył się
w szkole podstawowe. Dotyczy to zarówno języka obcego nauczanego jako pierwszy jak i drugi. Obowiązkiem szkoły, a ściślej dyrektora, jest zapewnienie kształcenia uczniów w grupach o zbliżonym poziomie biegłości. Realizacja tego obowiązku może wiązać się np. z podziałem klasy na grupy bądź stworzeniem grup językowych międzyoddziałowych. Z uwagi na powyższe, najistotniejsze jest przeprowadzenie przez szkołę diagnozy i właściwe przyporządkowanie ucznia do grupy językowej , w której będzie miał nie tylko możliwość kontynuacji nauki, ale również realizacji swojego prawa do nauki na odpowiadającym jego umiejętnościom poziomie.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204) na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas (semestrów) na danym etapie edukacyjnym tygodniowy (semestralny) wymiar godzin odpowiednio:
1) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą;
2) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego;
3) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;
4) dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone”.
Wynika z tego, że to dyrektor, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę, decyduje o podziale na grupy i stopniu zaawansowania poszczególnych grup. Co ważne, podziału na grupy pod względem zaawansowania znajomości języka można też dokonać na początku roku szkolnego lub w jego trakcie jeżeli zajdzie taka konieczność.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest przepis, podstawa prawna, która określa czas jaki musi upłynąć od momentu ukończenia kursu z zarządzania oświatą do chwili przystąpienia do konkursu na dyrektora (np. kurs kończy się 10 marca, a konkurs jest 20 marca czy nie trzeba jakiś czas odczekać?
- Jestem dyrektorem niepublicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Jako dyrektor szkoły mam obniżone pensum. Nie mam jednak sekretarki, więc wszystkie obowiązki nałożone są na mnie, zastępuję również nauczycieli podczas ich nieobecności spowodowane chorobą (oczywiście za darmo), ale to jakby nie problem. Od stycznia 2013 r. mam ucznia z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego. Zajęcia te są organizowane w szkole, uczeń jest nadpobudliwy, agresywny, rodzice również sobie z nim nie radzą. Zmieniłam już wiele nauczycieli, ponieważ nikt nie mógł z nim pracować (zastraszanie, wbijanie ołówka w rękę nauczyciela itp.). Od nowego roku szkolnego nie mam możliwości przyznania tych godzin innemu nauczycielowi. Czy w takiej sytuacji dyrektor może mieć nadgodziny i pracować z tym uczniem (dyrektor posiada kwalifikacje). Stowarzyszenie nie potrafi rozwiązać tego problemu prawnie, a ja pracować za darmo nie chcę. Proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w stanie nieczynnym może starać się o dofinansowanie bądź finansowanie form doskonalenia zawodowego w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do kiedy dyrektor szkoły ma podać wykaz podręczników i programów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej sytuacji nauczycielowi nie przysługuje świadczenie socjalne? Nauczyciel, który ma zabieraną część pensji przez Urząd Skarbowy, zwrot kosztów za pobyt na wakacjach ma zwracany. Natomiast w okresie przedświątecznym nauczyciel nie otrzymał żądnych pieniędzy, ponieważ w księgowości powiedzieli, że mu się nie należy. Proszę o odpowiedź, kiedy się należy i czy pieniądze z funduszu socjalnego są zabierane przez Urząd skarbowy? Proszę o odpowiedź i podstawę prawną.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe