Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie jak powinna wyglądać prawidłowo prowadzona przez dyrektora księga inwentarzowa w szkole.
W przypadku ksiąg inwentarzowych brak jest odrębnej regulacji prawnej dotyczącej stricte inwentarza. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tj. 2019, poz. 351), Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
1) dziennik;
2) księgę główną;
3) księgi pomocnicze;
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
Tym samym księgi inwentarzowe nie zostały uregulowane w przepisach, stanowią one jedynie środek pomocniczy. Przepisy nie określają w jaki sposób księgi inwentarzowe winny być prowadzone, co powinny zawierać a czego nie. Jednak księga powinna zawierać informacje, które będą niezbędne do określenia elementów majątku szkoły.
Mając powyższe na uwadze podział ksiąg inwentarzowych, wskazanie w jaki sposób należy ewidencjonować składniki aktywów i pasywów należy do kierownika jednostki, oczywiście nie jest to żaden prawny obowiązek. Ze względów pomocowych przyjmuje się także, że księgi mogą być podzielone na działy lub konkretne pomieszczenia, jednakże decyzja o takim podziale leży w gestii dyrektora szkoły.
Praktyka prowadzenia ksiąg inwentarzowych, jako środków pomocniczych wypracowała formę sporządzania poszczególnych wpisów. Wyróżnia się w praktycznym ujęciu, że księga inwentarzowa powinna zawierać:
-liczbę porządkową, w ujęciu chronologicznym,
-datę nabycia konkretnego środka (aktywów lub pasywów),
-wskazanie odpowiedniego dokumentu na podstawie, którego nastąpiło nabycie środka, np. faktura VAT, rachunek,
-konkretną datę, w której nastąpiło przyjęcie środka do używania,
-symbol,
-wartość początkową środków nabytych,
- wskazanie miejsca użytkowania lub osobę odpowiedzialną,
- datę likwidacji środków wraz z podaniem przyczyny likwidacji albo datę sprzedaży środków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Skład komisji konkursowej na stanowisko dyrektora. Czy JST może powołać w skład komisji przedstawicieli (2) różnych związków z tej samej szkoły, a kandydat na stanowisko dyrektora był rok temu pracownikiem tej placówki (o czym JST wiedziała)? Organ nie wyraził zgodny na wniosek o zmianę jednak z przedstawicieli ZZ. Proszę o odpowiedź i pp.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośba o pomoc w utworzeniu dokumentu - decyzji administracyjnej dyrektora szkoły dot. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Świadectwo ukończenia szkoły zostało wydane w 2003 r. Uczeń dziś zgłosił błąd daty urodzenia. Czy uczniowi wystawić duplikat czy poprawiony oryginał- dyrektor który podpisał świadectwo nie pracuje. Proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie odnośnie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Na czyje konto powinny być uiszczane opłaty- szkoły czy gminy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy niepublicznego punktu przedszkolnego. PP ma przyznaną dotację z UM w wysokości 40%. Przymierzamy się do zmiany PP na przedszkole niepubliczne /spełniamy wszystkie warunki/. Kiedy możemy to zrobić, aby do końca roku otrzymywać dotację 40%, a od stycznia 2016 otrzymywać dotację w wys.przysługującej przedszkolom /przy założeniu, że zostanie nam przyznana/?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe