Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Logopedia w przedszkolu. Czy zajęcia logopedyczne mogą się odbywać w czasie realizacji podstawy programowej (5 godzin)?
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego, zamieszczonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14.02.2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.), podkreśla się, że nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka oraz wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, a podstawa programowa obejmuje zarówno naukę, jak i zabawę. Wynika z tego, że zajęcia logopedyczne mogą być prowadzone w czasie każdej aktywności dziecka, podczas której jest realizowana podstawa programowa, a więc także podczas zabawy lub nauki trwającej 5 godzin dziennie albo w dodatkowym czasie, w zależności od potrzeb konkretnego dziecka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry,proszę mi pomóc w sprawie wydania zaległego świadectwa.Gdzie mogę znależś podstawę prawną o niemożności wydania świadectwa ukończenia szkoły zawodowej dla młodocianych pracowników w 1980roku. Absolwentka przyniosła po 30. latach protokół egzaminu czeladniczego w zawodzie fryzjer (egzamin zdany w 2012 roku i chce świadectwo ukończenia szkoły w zawodzie fryzjer.Proszę o odpowiedź, sprawa pilna.Dziękuję.
Henryka Sępek- dyrektor ZSZ w Nysie
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, któremu w wyniku klasyfikacji śródrocznej ustalono z przedmiotu ocenę niedostateczną ma obowiązek "zdania semestru" na zasadach określonych przez nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- cd . Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi".
Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W art. 30 ust. 1 pkt 2 jest zapis: - dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy. Czy należy przez to rozumieć, że dodatek motywacyjny jest obligatoryjny dla każdego nauczyciela? W naszej gminie jest Uchwała Rady miasta mówiąca o ogólnych zasadach przyznawania dodatków motywacyjnych nauczycielom. Szkoły były zobowiązane do sporządzenia szczegółowych kryteriów przyznawania dodatków motywacyjnych. Znam jednak przypadki gmin, gdzie nie ma dodatków motywacyjnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest maksymalna tygodniowa liczba godzin, jaką mogą mieć uczniowie w klasach LO? Dodam, że chodzi o Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych. Wiem jakie są minima tygodniowe, ale potrzebuje także informacje w sprawie maksymalnej liczby godzin, którą mogę przydzielić każdej z klas LO.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe