Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy nauczycielka powinna wrócić do pracy jeżeli: od 9 maja 2011r. była na ciągłym zwolnieniu lekarskim a 30 grudnia 2011 urodziła.
Nauczycielce przysługuje:
- urlop macierzyński w wymiarze 20 tygodni (zakładam, że urodziła jedno dziecko - art. 180. § 1 kodeksu pracy), tj. od 30.12.2011 do 17.05.2012
- dodatkowy urlop macierzyński, jeżeli zechce w wymiarze do 4 tygodni (art. 1821 § 1 KP), tj. od 18.05.2012 d0 14.06.2012
- uzupełniający urlop wypoczynkowy za 2011 rok w wymiarze do 8 tygodni (art. 66 ust. 1 Karty Nauczyciela). Jeżeli nauczycielka wykorzystała urlop podczas ferii zimowych w 2011 roku, wówczas przysługuje jej 6 tygodni urlopu uzupełniającego, tj. od 15.06.2012 do 28.06.2012 - 2 tygodnie oraz od 03.09.2012 do 30.09.2012 - 4 tygodnie. Urlop uzupełniający należy podzielić na dwie części, z uwagi na wystąpienie nowego urlopu wypoczynkowego - wakacje, do którego nauczycielka nabyła prawo 1 stycznia 2012.
W przypadku urlopu za 2012, mimo iż podczas ferii zimowych przebywała na urlopie macierzyńskim, nauczycielka wykorzystawszy urlop podczas wakacji, nie nabywa prawa do urlopu uzupełniającego za 2012, gdyż wykorzysta 8 tygodni urlopu. Do pracy wraca 01.10.2012 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy. Ma 20 dni urlopu. Umowa zawarta jest do końca lipca 2020 r. czyli ma do wykorzystania 12 dni urlopu wypoczynkowego (w tym 4 na żądanie). W regulaminie ZFŚS istnieje zapis, że aby otrzymać dofinansowanie do wypoczynku organizowanego we własnym zakresie należy korzystać z takiej formy w czasie urlopu wypoczynkowego trwającego nieprzerwanie 14 dni kalendarzowych (10 dni roboczych). Czy pomimo takiego zapisu istnieje możliwość rozłożenia urlopu na krótsze okresy z możliwością uzyskania tego świadczenia pieniężnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Praca na 2 umowy u jednego pracodawcy (1 etat i 0,5 etatu), a dodatek stażowy. Szkoła zatrudnia pracownika administracji na podstawie dwóch odrębnych umów o pracę, w łącznym wymiarze czasu pracy 1,5 etatu. Pierwsza umowa została zawarta 1.09.2016 r. (1 etat), druga 1.01.2019 r. (0,5 etatu). Pracownik, przed pierwszym zatrudnieniem, tj. w 2016 r., przedstawił świadectwa pracy potwierdzające 13-letni zakończony okres zatrudnienia. Ten okres zaliczono do pierwszego stosunku pracy (zmiana dodatku stażowego u tego pracownika następuje w październiku każdego roku). W tej chwili, pracownik nabył już praw do wypłaty 16% dodatku stażowego. Czy ten okres należy zaliczyć do każdego stosunku pracy odrębnie i wypłać dodatek za wysługę lat z dwóch umów? Czy do umowy podstawowej należy doliczać 16%, a do dodatkowej 13% (czyli za zakończone okresy zatrudnienia, bez wliczania okresu trwania pierwszej - podstawowej umowy)? Czy w ramach drugiej umowy pracownikowi w ogóle nie należy wypłacać dodatku stażowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel złożył podanie o urlop bezpłatny do 30 czerwca 2021 r. Czy po tym okresie należy się urlop wypoczynkowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Stanowisko dyrektora Kolegium w wyniku postępowania konkursowego zostało mi powierzone do 30 września 2010 r. W związku z tym, że Kolegium ulega wygaszaniu przy czym drastycznie zmniejszeniu ulega wymiar godzin dydaktycznych do realizacji, zostałam zmuszona na podstawie art. 20 ustawy KN wypowiedzieć stosunek pracy wszystkim pełnozatrudnionym nauczycielom. Wobec mnie nie zostały podjęte żadne decyzje. Na zapytanie skierowane do Marszałka województwa w dniu 23 sierpnia 2010 r dotyczące mojego dalszego zatrudnienia, otrzymałam z organu prowadzącego w dniu 15 września br. następującą odpowiedź: '„Karta Nauczyciela wprowadza zasadę, iż wypowiedzieć można stosunek pracy z nauczycielem z przyczyn organizacyjnych, tylko z końcem roku szkolnego (ta zasada również dotyczy dyrektora-nauczyciela). Nauczycielowi wypowiedzieć stosunek pracy może tylko i wyłącznie dyrektor szkoły. Dlatego też organ prowadzący nie może wypowiedzieć stosunku pracy dyrektorowi-nauczycielowi. Ustawa o systemie oświaty takich uprawnień organowi prowadzącemu nie daje” . Od 1.X. br. pełnienie obowiązków dyrektora powierzono innej osobie. Obecnie nadal pozostaję w stosunku pracy w Kolegium bez obowiązku realizowania zajęć dydaktycznych. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie kto jest kompetentny aby rozwiązać z nauczycielem-dyrektorem stosunek pracy na podstawie art.20 KN. Czy dyrektor powinien to zrobić sam i zostać tym samym pozbawiony prawa do odprawy pieniężnej-6 miesięcznego wynagrodzenia? Czy nie ma tu zastosowania art. 43. pkt.1 ustawy o samorządzie województwa oraz zapis regulaminu organizacyjnego urzędu „ Marszałek Województwa wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych”? Dodam, że dwukrotnie w charakterze nauczyciela najpierw w szkole policealnej a później w nowo tworzonym Kolegium Pracowników Służb Społecznych zatrudniana byłam jako nauczyciel przez marszałka województwa. W dniu zatrudnienia powierzano mi pełnienie obowiązków dyrektora. Z wyrazami szacunku M.Świątoniowska
- Dzień dobry,
do pytania, które wysłałam do Państwa 19.10.2016r. mam jeszcze dodatkowe pytania:
- w dniu 20.10.2016r. dostaliśmy Decyzję z ZUS, że Pani nie ma uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego i może wystąpić o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Co my mamy w tej chwili zrobić:
- z jaką datą wystawić świadectwo pracy oraz jak rozwiązać umowę o pracę i od kiedy,
- co z urlopem, na którym przebywała od 21.09.2016r. do chwili obecnej,
- czy wypłacamy odprawę rentową i kiedy i w jakiej wysokości.
Jeszcze raz bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
PYTANIE z 19.10.2016r.
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe