Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Od 25 marca br. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Moje wątpliwości dotyczą dwóch paragrafów: § 1, podpunkt 3) dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania …. oraz §7.1. i 2. -zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość …, nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych … Moje pytania: 1. Czy dyrektor może, w kontekście tych dwóch wyżej wymienionych paragrafów, zmniejszyć nauczycielowi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych (np. z 18 na 16 godzin w tygodniu pracy zdalnej z uczniem) w celu równomiernego obciążenia uczniów nauką zdalną w poszczególnych dniach tygodnia, od 25 marca do 10 kwietnia i dłużej , jeśli minister przedłuży czas zdalnego nauczania ? 2. Czy nauczyciele powinni zapisywać w dzienniku elektronicznym tylko te tematy, które realizują wg zmodyfikowanego (skróconego ilościowo na dany tydzień) planu nauczania od 25 marca do 10 kwietnia?
Cytowane w pytaniu przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) nie uprawniają do obniżenia wymiaru zatrudnienia nauczyciela, ponieważ po pierwsze, zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia nauczyciel realizuje wymiar pensum obowiązujący przed 25 marca 2020 r., a dyrektor określa zasady zaliczania zajęć poprowadzonych on-line na poczet wymiaru pensum, zaś ponadto nie uległy zmianie ramowe plany nauczania stanowiące załączniki m.in. do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639). Reasumując, w czasie nauki zdalnej nie zmniejszyła się ogólna liczba godzin zajęć (nadal nauczyciel realizuje dotychczasową liczbę zajęć, zgodną z wymiarem zatrudnienia), choć w praktyce są one skrócone z zajęć po 45 minut do zajęć krótszych, ustalonych przez dyrektora, a zmniejszeniu mógł ulec jedynie tygodniowy zakres treści nauczania oraz ewentualnie dni lub godziny prowadzenia zajęć. Nie zachodzi więc podstawa do obniżenia wymiaru zatrudnienia nauczyciela w rozumieniu art. 20 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215.
W dzienniku lekcyjnym lub zajęć należy odnotowywać tematy zajęć faktycznie zrealizowanych w czasie nauki zdalnej, a nie zajęć, które by nauczyciel poprowadził, gdyby nie obowiązywało ograniczenie funkcjonowania szkół, zgodnie z § 8 ust. 2 w zw. z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zamierzam otworzyć w szkole podstawowej oddziały dwujęzyczne w kl. VII, potem VIII. Uprzejmie proszę o informację, jaka jest w takim oddziale liczba godzin języka obcego, który jest jednocześnie językiem wykładowym na wybranych zajęciach - proszę o wskazanie podstawy prawnej. Ponadto proszę o wskazanie (o ile istnieją) przepisów określających warunki nauczania przedmiotów w języku obcym, chyba że podlegają tym samym przepisom, co inne przedmioty nauczane po polsku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazanie, jakie ustawy regulują aktualnie edukację uczniów w Polsce – chodzi mi jedynie o ustawy (nie akty wykonawcze – rozporządzenia).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację Art. 131 punkt 8. Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, prowadząca publiczną szkołę podstawową, o której mowa w ust. 4, w terminie do dnia 31 stycznia 2017 r., może złożyć wniosek o zmianę zezwolenia, o którym mowa w art. 88 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, w zakresie zwiększenia liczby klas objętych strukturą
organizacyjną tej szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska w następujących sprawach:
1) Czy nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie art. 15 ust. 2 Prawa oświatowego można wypłacić dodatek motywacyjny, Umowa z takim pracownikiem zawarta została w dniu 17. 09. 2018 r. na czas określony do 21.06.2019 r. , składnikami wynagrodzenia wyszczególnionymi w umowie są: płaca zasadnicza, dodatek stażowy.
2) Do naszej jednostki, w której prowadzi się fundusz socjalny również dla emerytów, wpłynęło podanie byłego nauczyciela o przypisanie go do listy osób mogących ubiegać się o świadczenia wypłacane z ZFŚS. Z w/w osobą w dniu 15.03.1986 r. na podstawie art. 23 ust 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. NR 3 poz. 19 z późn. zm.) rozwiązano umowę o pracę, na jej prośbę, w związku z wydaniem przez Komisję Lekarską do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia orzeczenie o czasowej niezdolności do pracy w pełnym wymiarze zajęć na zajmowanym stanowisku. W/W przedłożyła pismo z ZUS informujące, że od 26.02.1986 r. do 24.06.2009 r., tj. do dnia przyznania emerytury pobierała rentę. Od momentu przejścia na rentę nie figurowała na listach osób uprawnionych do przyznania świadczeń na ZFŚS. Jak twierdzi, nie wiedziała, że takie prawo jej przysługuje i nigdy nie zabiegała o świadczenie do chwili obecnej.
Czy w takiej sytuacji można tę osobę przypisać do listy byłych pracowników szkoły uprawnionych do korzystania z ZFŚS? Czy powinna dostarczyć inne dokumenty, by w sposób prawidłowy udokumentować status rencisty, a obecnie emeryta – byłego pracownika szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda finansowanie oddziałów sportowych w szkole ogólnodostępnej przez MEN i samorzad?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe