Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej już drugą kadencję. Współpraca z organem prowadzącym w mojej gminie jest coraz trudniejsza. Czy organ prowadzący pod nieobecność dyrektora szkoły (zakończyłam pracę po godz. 15.00) ma prawo kontrolować nauczycieli prowadzących zajęcia pozalekcyjne, za które płaci organ prowadzący? Czy ma prawo wglądu do dzienników tych zajęć bez wiedzy dyrektora? Wcześniej nikt nie poinformował, że przedstawiciele organu prowadzącego wybierają się do szkoły (nie muszą przecież mówić w jakim celu, ale telefonicznie powinni powiadomić). Proszę mi odpowiedzieć, czy zostało naruszone jakieś prawo? a może tak ma być? Pozdrawiam, Maria.
Podstawa prawna:
1) Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.), w szczególności art. 30 ust. 8 ,
2) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.) w szczególności art. 5 ust. 7,
3) Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ze zm.).
USO
Art. 5 .7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.
Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
3) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, i organizacyjnej szkoły lub placówki;
4) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
8. (uchylony).
9. W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 7, organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7 pkt 3.
KN
Art. 29. 1. Organ prowadzący szkołę obowiązany jest zapewnić szkole podstawowe warunki do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Nauczycielowi przysługuje wyposażenie jego stanowiska pracy, umożliwiające realizację dydaktyczno-wychowawczego programu nauczania.
Art. 30. 6. Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu:
1) wysokość stawek dodatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, z zastrzeżeniem art. 33 i 34,
2) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 3,
3) wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach- w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli, składające się ze składników, o których mowa w ust. 1, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w ust. 3.
8. Środki niezbędne na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w ust. 3, wraz z pochodnymi od wynagrodzeń, środki na odpis, o którym mowa w art. 53 ust. 1, oraz środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego, o których mowa w art. 70a ust. 1, zagwarantowane są przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
UOFP
Organ prowadzący szkoły ma prawo kontroli na podstawie zapisów ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o finansach publicznych a także opracowanych i udostępnionych szkołom procedur kontroli zarządczej. W procedurach powinny również znaleźć się zapisy ustalające sposób przeprowadzania kontroli w podległych jednostkach (szkołach).
Na tej podstawie (a także innych, np. przepisów ustrojowych – o samorządzie gminnym, powiatowym) organ prowadzący szkołę powołuje komisję do przeprowadzenia kontroli w szkole oraz wskazuje jej zakres.
Pracownicy wyznaczeni przez organ prowadzący powinni posiadać imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Z zasady są to pracownicy komórki kontrolującej lub wydziału finansowego oraz wydziału edukacji.Organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów (m. in. ustawy o finansach publicznych), w związku z tym ma m.in. obowiązek badania prawidłowości dysponowania przyznanymi szkole lub środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak płacić za dni dodatkowo wolne? jeśli n-l nie realizuje godzin np.rewalidacji, gimnastyki korekcyjnej,kółek, SKS-u itp., to dlaczego mam płacić? Uważam, że należy płacić tylko za faktycznie zrealizowane(3,6 z płacy zasadniczej). N-l przychodzi na tzw. dyżur, prowadząc zajęcia opiekuńczo-wych.Przeważnie uczniów w tych dniach jest jak na lekarstwo.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zajęć Wczesnego wspomagania Rozwoju Dziecka mianowicie mam problemy kadrowe ze specjalistami dotyczy zajęć rehabilitacyjnych i zajęć integracji sensorycznej czy mogę te zajęcia zamienić czyli zwiększyć ilość zajęć z logopedii i zajęć z np. oligofrenopedagogiem do ilości wymaganej przez rozporządzenie o WWRD i nie realizować w/w zajęć, które dzieci powinny mieć zgodnie z opiniami o WWRD do czasu,aż znajdę rehabilitanta, a jedna z nauczycielek skończy integrację sensoryczną (luty 2025) nadmieniam, że jesteśmy placówką niepubliczną i zgoda kuratora nie wchodzi pod uwagę. Jeżeli będę mogła tak zrobić czy muszę mieć oświadczenia rodziców, że chcą inne zajęcia zamiast rehabilitacji czy integracji sensorycznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dodatkowe godziny języka polskiego należą się również dziecku z oddziału przedszkolnego, tzw. zerówki? Jeśli można je przyznać to jak je nazwać, język polski czy edukacja polonistyczna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni ma rodzic (uczeń) od daty zakończenia zajęć w liceum na odwołanie się od trybu wystawienia oceny rocznej? Co może być podstawą do takiego odwołania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Egzamin klasyfikacyjny. Uczeń publicznej szkoły podstawowej nieklasyfikowany z 2 przedmiotów, a z 4 z roczna oceną niedostateczną. Czy w takiej sytuacji należy zorganizować dla tego ucznia egzamin klasyfikacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe