Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem przedszkola, w którym zatrudnieni są na umowę o pracę nauczyciele zajęć dodatkowych.Jesteśmy placówką nieferyjną i w związku z tym mam problem z obliczeniem dla nich urlopu. Nauczyciele ci mają1.1,5 godziny i 2 godziny tygodniowo, czyli są zatrudnieni na 3/50 etatu oraz 2/25 etatu. Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu mojego problemu.
W przypadku nauczycieli przedszkoli zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, wymiar urlopu wypoczynkowego oblicza się zgodnie z zasadami określonymi w kodeksie pracy (stanowisko MEN i Generalnego Inspektora Pracy).
Na przykładzie nauczyciela zatrudnionego w wymiarze 2/25, obliczenia należy dokonać w poniższy sposób:
2/25 = 0,08 etatu
0,08 x 35 dni = 2,8, co po zaokrągleniu daje 3 dni
3 x 8 h = 24 godziny
(Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika w danym dniu. Przy udzielaniu urlopu, jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy.)
Nauczycielowi przysługują więc 3 dni urlopu udzielanego w wymiarze 24 godzin.
Skoro urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy w wymiarze godzinowym odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika, kolejnym krokiem jest ustalenie tego właśnie dobowego wymiaru czasu pracy.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi nie więcej niż 40 godzin tygodniowo, na które składają się zajecia dydaktyczne, opiekuńcze lub wychowawcze, inne zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły oraz samokształcenie i doskonalenie.
W przypadku nauczyciela zatrudnionego w niepełnym wymiarze, czas pracy należy przeliczyć:
0,08 etatu x 40 h = 3,2 godziny na tydzień
Dobowa norma czasu pracy zależeć będzie od tego, ile dni w tygodniu nauczyciel pracuje. Jeżeli 2 godziny zajęć realizuje w jednym dniu, to z puli 24 godzin urlopu, za każdy dzień urlopu należy odjąć 3,2 h. Jeżeli realizuje je w dwa dni, to 3,2 / 2 = 1,6 h za każdy dzień urlopu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o poradę w następującej kwestii.
Przeglądając akta osobowe katechetki zauważyłam pewne według mnie nieprawidłowości.
Moja poprzedniczka zawarła z katechetką umowę o pracę we wrześniu 2002 r. na czas nieokreślony. Zaliczyła jej staż pracy z pierwszego zakładu pracy, tj. szkoły podstawowej jedynie na podstawie zaświadczenia. Stosunek pracy w szkole podstawowej katechetki trwa nadal.
W roku szkolnym 2002/2003 jej etat w szkole podstawowej to 16/18 etatu, a w przedszkolu 2,5/22 etatu. Jak dla mnie całkowite zatrudnienie katechetki przekracza pełny etat.
Zawarta umowa nie jest umową o uzupełnienie etatu, tylko odrębną umową.
W aktach osobowych znajdują się także kolejne zaświadczenia o wymiarze zatrudnienia w szkole podstawowej (od 2002 r. do 2012 r.). W ciągu tych 10 lat katechetka przez 2 lata miała niepełny etat, w pozostałych 8 latach był to pełny etat zatrudnienia w szkole.
Katechetka ma wypłacany dodatek stażowy z doliczeniem lat pracy w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia wydanego przez szkołę.
Być może to ja się mylę, więc proszę o pomoc.
1. Jak katechetka powinna mieć wyliczony dodatek stażowy?
2. Jeśli niesłusznie miała naliczony dodatek stażowy czy powinna go zwrócić?
3. Czy można domagać się zwrotu ?
4. Za ile lat można żądać zwrotu ?
5. O ile można proszę także o wskazanie przepisów na ww. temat.
Z wyrazami szacunku
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Problem dotyczy dodatku motywacyjnego. Nauczycielka otrzymała od lipca taki dodatek (przyznawany w naszej szkole raz na pół roku, w tym przypadku na okres lipiec-grudzień), a od września z powodu zagrożonej ciąży poszła na zwolnienie lekarskie, które będzie przedłużane aż do rozwiązania, czyli do lutego. Czy nauczycielka podczas przebywania na zwolnieniu powinna mieć nadal wypłacany dodatek motywacyjny? Dziękuję za odpowiedź i wskazanie podstawy prawnej.
- 1.Czy od podstawy 13-stki odejmujemy np. zwolnienia z tytułu opieki nad zdrowym dzieckiem art. 188KP, urlopy okolicznościowe (z tytułu urodzenia dziecka, ślubu lub pogrzebu)? 2.Czy pracownikowi obsługi przyjętemu od 01-09 do 31-12 należy naliczyć trzynastkę? 3. Czy pracownik sezonowy, który w 2015r. pracował od 01-01 do 31-03 nabył prawo do 13-stki? 4. Nauczyciel zatrudniony od 01-01 do 31-08 oraz na zastępstwo od X do XII na 3-m-ce. Czy za okres zastępstwa należy naliczyć trzynastkę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba która skończyła studia magisterskie na kierunku administracja oraz politologia oraz zrobiła studia podyplomowe z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z pomocą psychologiczno-pedagogiczną i odbyła przygotowanie pedagogicznie może pracować jako nauczyciel świetlicy szkolnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę w następującej sprawie. W mojej szkole pracuje 3 nauczycieli wych. fizycznego, którzy zatrudnieni są przez mianowanie. Pierwszy pracuje od roku 1999 (ma 14 lat pracy pedagogicznej, pracuje na pełnym etacie,ukończył studia polonistyczne, ale nigdy w mojej szkole nie uczył tego przedmiotu, oraz studia podyplomowe z wych. fiz., jego rodzina liczy 5 osób), nauczycielka z 11 letnim stażem pracy pedagogicznej(pracuje w mojej szkole od roku 2004 na 10/18 etatu, rodzina liczy 3 osoby) oraz jej mąż (15 lat pracy ped.,w mojej szkole pracuje od 2005 roku, w tym roku szkolnym zatrudniony był na 11/18 etatu, posiada studia podyplomowe z zakresu resocjalizacji, pracuje w pełnym wymiarze w zakładzie poprawczym). Według przyjętych w szkole kryteriów zwalniania pracowników, podjęłam decyzję o zwolnieniu tego ostatniego. Nauczyciel zapowiedział wniesienie sprawy do sądu pracy ponieważ nie zgadza się tą decyzją. Czy może liczyć na wygraną? W przypadku przydzielenia pierwszemu nauczycielowi języka polskiego musiałabym zwolnić polonistę, który jest jedynym żywicielem rodziny.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe