Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jednym z elementów funkcjonowania kontroli zarządczej jest jej ocena. W jaki sposób szkoła powinna przeprowadzić taką ocenę?
Jednym z warunków zapewnienia efektywnej kontroli zarządczej jest ocena jej funkcjonowania. Może być ona dokonywana w formie samooceny przeprowadzanej przez pracowników szkoły oraz za pomocą audytu wewnętrznego. Zasady i metody przeprowadzania oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zawiera piąty standard kontroli zarządczej.
Samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły
Jednym ze sposobów oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły. Może być ona przeprowadzana w formie opisowej lub w formie ankiety zawierającej kryteria oceny. Samoocena sporządzona przez pracownika powinna dać między innymi informację o tym czy pracownik:
- wykonuje swoje zadania z należytą starannością,
- dba o szybkie i efektywne realizowanie powierzonych obowiązków, umożliwiając uzyskiwanie wysokich efektów pracy,
- postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyki,
- obiektywnie rozpoznaje sytuację,
- posiada odpowiednią znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania swoich obowiązków oraz czy potrafi je umiejętnie zastosować.
Zadania dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły wyznacza osobę lub zespół odpowiedzialny za koordynację samooceny (przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie jej wyników). Ma on obowiązek poinformować wszystkich pracowników szkoły o planowanym przeprowadzeniu samooceny oraz wyznaczeniu osoby koordynującej ten proces, jej zadaniach i uprawnieniach. Ponadto powinien zaznaczyć pracownikom, iż nie będą oni ponosić żadnych negatywnych konsekwencji związanych z przedstawioną przez nich opinią.
Audyt wewnętrzny sposobem na ocenę funkcjonowania kontroli zarządczej
Kolejnym sposobem oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest audyt wewnętrzny, czyli bieżąca działalność doradcza i weryfikująca, prowadzona przez wyodrębnioną komórkę organizacyjną w jednostce. Audyt wewnętrzny ma na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki oraz pomaga w osiąganiu celów jednostki.
Działalność audytu powinna być skoncentrowana na obszarach, w których możliwe jest występowanie najbardziej istotnych ryzyk. Audyt powinien również pomóc w ocenie efektywności zarządzania ryzykiem.
Procedury kontroli zarządczej pod kontrolą
Kontroli skuteczności działania powinny podlegać również same procedury kontroli zarządczej, czyli wszystkie regulaminy i instrukcje funkcjonujące w szkole. Ocenie powinno podlegać to, czy zapisane w powyższych zarządzeniach wytyczne są zgodne z przepisami prawa, czy są przez pracowników przestrzegane, czy zapisy są adekwatne do rzeczywistości oraz czy są możliwe do realizacji. W przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy zapisami w procedurach a sposobem funkcjonowania kontroli zarządczej, należy wprowadzać zmiany w formie aneksów lub poprzez wydanie nowego zarządzenia.
Kontrola instytucji zewnętrznych
Przed dokonaniem próby oceny funkcjonowania kontroli zarządczej dyrektor powinien zapoznać się również z wynikami przeprowadzonych kontroli instytucji zewnętrznych, jakie miały miejsce w szkole, np. kontrole inspektorów ZUS.
Na podstawie wcześniejszych wyników dyrektor ocenia jakość kontroli zarządczej
Dopiero na podstawie wyników wymienionych wyżej kontroli dyrektor szkoły może w pełni ocenić jakość funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce oraz, jeżeli to konieczne, wprowadzić zmiany i usprawnienia tak, aby w następnych latach kontrola zarządcza spełniała swoją rolę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dnia 1 września 2010 roku rozpocząłem staż na nauczyciela dyplomowanego. 1 września 2011 roku powierzono mi stanowisko dyrektora. W związku z tym mam pytania:
Kiedy kończy mi się staż (31 maj czy sierpień)?
Jakie muszę mieć dokumenty załączone do wniosku o postępowanie przed komisją?
Jak mam to wszystko ugryźć? Proszę wskazać mi krok po kroku co mam robić?
Proszę o pomoc!!!
Dyrektor z pomorskiego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel był zatrudniony w roku szkolnym 2018/2019 w pełnym wymiarze czasu pracy, bez awansu 2019 do 6 laty 2021 uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego 1 lipca 2020. Od 7 lutego brak zatrudnienia (urlop macierzyński). Nauczyciel rozpoczął pracę 1 września 2023 r. na nowych zasadach (ma stopień nauczyciela początkującego). Jak długo trwa jego awans na nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła pracę w szkole podstawowej 1 stycznia 2023 r. jako nauczyciel wychowawca w świetlicy. Ukończyła studia na kierunku pedagogika w specjalności resocjalizacja z poradnictwem specjalistycznym (licencjat) oraz pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą i profilaktykę (magister). Kwalifikacje pedagogiczne nie zostały uznane, ponieważ praktyki nie odbyły się w szkole tylko w areszcie śledczym, dlatego została zatrudniona za zgodą na zatrudnienie do 31 sierpnia 2023 r. (art. 10 ust. 9 KN). Obecnie jest w trakcie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli przedmiotów i zajęć prowadzonych w szkole podstawowej.
1. Jak będzie wyglądała jej droga do przygotowania do zawodu nauczyciela? Od kiedy należy przydzielić mentora?
2. Od kiedy nauczycielce należy się świadczenie na start – czy od stycznia 2023 r., od września 2023 r., czy nie należy się w ogóle?
3. Od sierpnia 2015 r. do października 2017 r. pracowała jako wychowawca OHP. Od września 2021 r. do listopada 2022 r. jako nauczyciel w niepublicznej szkole podstawowej. Obecnie od 1 stycznia 2023 r. do 31 sierpnia 2023 r. w szkole podstawowej. Który okres wcześniejszej pracy ma być zaliczony do przygotowania do zawodu nauczyciela i jak ma być podpisana nowa umowa od września 2023 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź - Czy nauczyciel stażysta po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej i otrzymaniu zaświadczenia o akceptacji komisji, powinien otrzymać informację o prawie do wglądu do całości dokumentacji zgodnie z art 10 Kodeksu postępowania administracyjnego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób w przedszkolu niepublicznym można zapewnić nauczycielowi możliwość uzyskania stopnia awansu na nauczyciela mianowanego, jeżeli dyrektor jednocześnie organ prowadzący oraz nauczyciele pracujący w przedszkolu posiadają tylko stopień awansu nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe