Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać dyrektorem zespołu szkół: podstawowej i muzycznej I stopnia?
Warunki, jakie musi spełniać dyrektor szkoły, w tym zespołu szkół, określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem stanowisko dyrektora zespołu publicznych szkół lub placówek może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli są najwyższe oraz:
- ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;
- posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
- uzyskał:
a) co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub
b) pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku albo
c) w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej - przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w art. 36a ust. 4 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jeżeli nie przeprowadzono konkursu - przed powierzeniem stanowiska dyrektora;
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
- nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a w przypadku nauczyciela akademickiego - karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;
- nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;
- nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
W przypadku dyrektora szkoły artystycznej rozporządzenie mówi o ukończeniu studiów magisterskich i posiadaniu przygotowania pedagogicznego oraz kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole, w omawianym przypadku - w szkole muzycznej (§1).
Dyrektorem szkoły podstawowej może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej (§2), jak również osoba niebędąca nauczycielem.
Z powyższego wynika, że wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli są wyższe w stosunku do dyrektora szkoły artystycznej niż do dyrektora szkoły podstawowej, a zatem zgodnie z § 3 rozporządzenia, stanowisko dyrektora zespołu szkół muzycznej i podstawowej może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole muzycznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przebywał często na zwolnieniach lekarskich tj. od 1 września 2017 r. było to zawsze zwolnienie minimum 12-dniowie i były 4 okresy niezdolności do pracy - razem 52 dni. 18 grudnia na dzień przed zakończeniem kolejnego zwolnienia lekarskiego wystawiłam skierowanie na kontrolne badanie medycyny pracy w związku z częstymi, dezorganizującymi działalność szkoły, nieobecnościami w pracy nauczyciela, Sekretarz szkoły wykonał telefon do nauczyciela i poinformował, że zostało wystawione skierowanie na badania kontrolne i prosimy o umówienie się na badanie medycyny pracy. Po kilku kilkunastu minutach nauczyciel oddzwonił i przekazał wiadomość, że nie pójdzie na badania, bo: idzie na urlop dla poratowania zdrowia. 20 grudnia przedstawił wniosek o urlop dla poratowania zdrowia z wsteczną datą na orzeczeniu tj. 11 grudnia. Wcześniej nie informował o takim orzeczeniu. Dyrektor szkoły podtrzymał swoją decyzję o skierowaniu nauczyciela na kontrolne badanie lekarskie. Czy dyrektor w takiej sytuacji może odmówić udzielenia urlopu? Czy dyrektor powinien złożyć w tej kwestii odwołanie - zgodnie z prawem ma na to 14 dni od daty otrzymania orzeczenia? Jak powinno wyglądać takie odwołanie? We wniosku i orzeczeniu okres urlopu powinien rozpocząć się 27 grudnia, a więc jeśli dyrektor złoży w ustawowym terminie odwołanie do lekarza, to czy powinien udzielić tego urlopu, a potem, po rozpatrzeniu odwołania, zdecydować, co robić dalej czy może udzielić urlopu i żądać w tym czasie dostarczenia badań medycyny pracy, na które sam skierował nauczyciela? Nadmienię, że od września dyrektor dostał dwie prośby od dyrektorów innych szkół o przeniesienie służbowe nauczyciela, z których dyrektorzy wycofywali się, a działo się to zwykle na zwolnieniu lekarskim nauczyciela. Prośby te oznaczały, że nauczyciel nie ma kłopotów zdrowotnych i chce zmienić pracę,
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik kancelaryjny zatrudniony został od 23 grudnia na 1/4 etatu. Pracuje 2 dni w tygodniu po 5 godz. Czy w związku z tym należy mu się za 26 grudnia 2015 r. dzień wolny?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły od kwietnia 2013 roku. Po przeprowadzonej kontroli dokumentacji kadrowej stwierdziłam brak aktów mianowania ( zatrudnienie na podstawie mianowania) w teczkach akt osobowych nauczycieli. Jestem w trakcie przygotowywania brakującej dokumentacji. Czy prawidłowy będzie zapis: Na podstawie art. 11 w związku z art. 10 ust. 1 i 5 oraz art. 13 -15 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2006 Nr 97, poz. 674, z póź. zm.) mianuję
Panią/Pana z dniem 15.05.2013 na stanowisko NAUCZYCIELA. ( czy należy tu sprecyzować np. nauczyciela matematyki)
Data 15.05.2013 roku została zakwestionowana przez jednego z nauczycieli gdyż twierdzi on, że jest zatrudniony od np. 1992 r. i zatrudnienie na podstawie mianowania powinno zawierać datę kiedy ten akt powinien być przyznany - zgodnie z posiadaną dokumentacją np. uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego w roku 2005.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy prawidłowego zatrudniania nauczycieli. W sytuacji, gdy rozpoczęciem pracy nauczyciela na czas nieobecności/określony jest nie 1 września tylko np.: 26 październik to czy umowę należy spisać do 31 sierpnia , czy do końca roku szkolnego tj. do 23.06?
- Nauczyciel do 15 czerwca 2016r. przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Dnia 10 maja 2016r. wysłano listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru informację o ograniczeniu etatu w roku szkolnym 2016/2017. Do szkoły dotarło potwierdzenie odbioru przez ww. Czy nauczyciel ten powinien wstawić się w szkole w celu podpisania i tym samym wyrażenia zgody na ograniczenie, czy też wystarczy odbiór ww pisma, jako fakt wyrażenia zgody? Co w przypadku jeśli nie wstawi się do szkoły?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe