Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są konsekwencje braku klasyfikacji śródrocznej ucznia w szkole ponadgimnazjalnej? Rada pedagogiczna biorąc pod uwagę obecności nieusprawiedliwione nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne. czy uczeń jest dalej uczniem szkoły? Czy dyrektor może po uchwale RP i zasięgnięciu opinii SU może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia?
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Art. 39.
2. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
Art. 41. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
(...)
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
Jeżeli uczeń nie jest objęty obowiązkiem szkolnym/nauki, szkoła ponadgimnazjalna ma możliwość skreślić ucznia na podstawie i w przypadkach określonych w statucie. Jednak rozsądnym wyjściem wydawałoby się (nie znamy szczegółów absencji) umożliwienie uczniowi ukończenia klasy/szkoły. Dobrą praktyką szkolną jest także dopuszczanie ucznia do egzaminów klasyfikacyjnych. Najczęściej dzieje się tak, że uczeń czuje się wówczas zobligowany do nadrobienia zaległych treści - z jednej sztrony, z drugiej natomiast szkoła dając szansę uczniowi na kontynuowanie nauki spełnia swój obowiązek z § 16 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. (ze zm.):
"Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków".
Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji (ocena zachowania - zgodna z zasadami, kryteriami ze statutu szkoły), jeśli nie zostały mu wyznaczone egzaminy klasyfikacyjne. Jest nadal uczniem tej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku Zespołu Szkół opracowuje się statuty: Zespołu i dodatkowo statut dla każdej ze szkół wchodzącej w skład Zespołu osobno? np. mamy Zespół Szkół Zawodowych, w tym technikum, ZSZ, internat. Opracowuję statut dla Zespołu i jako załączniki statuty dla: 1. Technikum, 2. ZSZ, 3. internatu? W przypadku Zespołu, Technikum i ZSZ różnica będzie chyba tylko w nazwie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może wkleić do dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć świetlicy, pedagoga kartkę z np. podstawowymi zajęciami w 1 semestrze, planem dnia, celami itp.czy też ma obowiązek pisać odręcznie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ilu opiekunów powinno być na wycieczce młodzieży w góry, uczestniczy 14 osób? Czy wystarczy kierownik, plus jeden opiekun? Czy kierownik może także pełnić rolę opiekuna?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór procedury udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe