Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie nowe uregulowania prawne obowiązują od 1 stycznia 2015r. w zakresie ochrony danych osobowych i muszą być wprowadzone w szkole?
Od dnia 1 stycznia 2015 r., dyrektor, który wyznaczy w swojej jednostce oświatowej administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), musi fakt ten zgłosić GIODO do nowego rejestru (art. 46b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. 2014 r. poz. 1182). Wzór zgłoszenia zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów zgłoszeń powołania i odwołania administratora bezpieczeństwa informacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1934). Szkoła, w której działa ABI, jest zwolniona ze zgłaszania GIODO zbiorów danych osobowych. To ABI odpowiada za prowadzenie wewnętrznego rejestru zbiorów danych osobowych w szkole. Natomiast zgłoszeniu do GIODO podlegają jedynie zbiory zawierające wrażliwe dane osobowe.
Dyrektorzy tych szkół, w których nie działa ABI, są zobowiązani do zgłaszania zbiorów danych osobowych do GIODO na zasadach nie odbiegających od dotychczasowych. Zachowana została zasada, że zgłoszeniu podlegają zbiory danych osobowych inne, niż wymienione w art. 43 u.o.d.o. Powołany przepis wymienia katalog zbiorów niepodlegających zgłoszeniu, a zwłaszcza: zbiór danych osób uczących się w danej jednostce oświatowej - uczniów i rodziców, ale tylko w zakresie edukacji; zbiór danych osobowych osób zatrudnionych w jednostce oświatowej lub świadczących na jej rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych – ubiegających się o przyjęcie do pracy, aktualnych i byłych pracowników zatrudnionych na umowy o pracę i cywilnoprawne (zlecenia, o dzieło); zbiór danych osobowych osób fizycznych świadczących zewnętrzne usługi, których dane osobowe są przetwarzane tylko w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej; zbiory danych osobowych używane w sprawach o drugorzędnym znaczeniu, np. księgi wejść i wyjść, księgi interesantów.
Zbiory danych osobowych inne niż wymienione w art. 43 u.o.d.o., w sytuacji braku ABI, muszą być zgłaszane przez dyrektorów do GIODO na takich samych zasadach, jak dotychczas, chyba że dane osobowe będą przetwarzane w zbiorach prowadzonych wyłącznie w formie papierowej. W różnych szkołach, w zależności od wielkości i charakteru, mogą być prowadzone różne zbiory, przykładowo dane uczniów realizujących obowiązek szkolny w innej szkole, osób niebędących uczniami lub pracownikami, które korzystają ze szkolnej biblioteki lub stołówki, zbiór danych osobowych zgromadzonych w związku z rekrutacją do szkoły, dane osobowe rodziców inne, niż zebrane w związku z edukacją, zamówienia publiczne, itp.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy 6 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (intelektualną w stopniu umiarkowanym z autyzmem). Nie ma orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Zgodnie ze wskazaniem zespołu nauczycieli i specjalistów w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, uczeń ma na terenie szkoły 10 godz. tygodniowo zajęć prowadzonych indywidualnie, podczas których realizuje podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie osobiste i społeczne – 4 godz., zajęcia rozwijające komunikowanie się – 4 godz., zajęcia rozwijające kreatywność – 2 godz.
Jak zorganizować udział ucznia w pozostałych zajęciach edukacyjnych z klasą? Na jakie przedmioty uczeń powinien chodzić z klasą? Przedmioty i podstawa programowa, które realizuje klasa zupełnie odbiegają od zajęć i podstawy programowej dla ucznia z niepełnosprawnością umiarkowaną. Klasa ma 28 godz. zajęć tygodniowo. Czy uczeń musi uczestniczyć we wszystkich tych zajęciach? Z dotychczasowej obserwacji ucznia wynika, że jest on w stanie 3 godziny skupić się na zajęciach. Jak organizacyjnie przeprowadzić lekcję, kiedy nauczyciel w czasie 45 minut realizuje temat klasą i ma na lekcji ucznia, który zachowuje się głośno? Rodzice nie chcą przenieść dziecka do placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola samorządowego może brać godziny doraźne za nauczyciela przebywającego na zwolnieniu lekarskim, jeśli inni nauczyciele nie chcą brać nadgodzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od kwietnia bieżącego roku do punktu przedszkolnego, który prowadzę ma dołączyć dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym. Jest w trakcie oczekiwania na orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (dokumenty złożone do właściwej poradni).Od kiedy możemy liczyć na przyznanie naszej placówce subwencji oświatowej na to dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałabym zapytać czy plan pracy szkoły to ten sam dokument co koncepcja pracy szkoły? Na ile lat obowiązują te dokumenty i proszę o przepisy, które regulują tworzenie tych dokumentów. Dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej na podstawie której powinna zostać opracowana koncepcje pracy przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe