Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2022/2023
- Wzory dokumentów kontrolnych 2022/2023
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy 6 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (intelektualną w stopniu umiarkowanym z autyzmem). Nie ma orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Zgodnie ze wskazaniem zespołu nauczycieli i specjalistów w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, uczeń ma na terenie szkoły 10 godz. tygodniowo zajęć prowadzonych indywidualnie, podczas których realizuje podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie osobiste i społeczne – 4 godz., zajęcia rozwijające komunikowanie się – 4 godz., zajęcia rozwijające kreatywność – 2 godz. Jak zorganizować udział ucznia w pozostałych zajęciach edukacyjnych z klasą? Na jakie przedmioty uczeń powinien chodzić z klasą? Przedmioty i podstawa programowa, które realizuje klasa zupełnie odbiegają od zajęć i podstawy programowej dla ucznia z niepełnosprawnością umiarkowaną. Klasa ma 28 godz. zajęć tygodniowo. Czy uczeń musi uczestniczyć we wszystkich tych zajęciach? Z dotychczasowej obserwacji ucznia wynika, że jest on w stanie 3 godziny skupić się na zajęciach. Jak organizacyjnie przeprowadzić lekcję, kiedy nauczyciel w czasie 45 minut realizuje temat klasą i ma na lekcji ucznia, który zachowuje się głośno? Rodzice nie chcą przenieść dziecka do placówki specjalnej.
Uczeń może uczęszczać z klasą jedynie na zajęcia z wychowania fizycznego (4 godziny tygodniowo), a w pozostałym zakresie ma do zrealizowania tygodniowo: 6 godzin funkcjonowania osobistego i społecznego, 2 godziny zajęć rozwijających komunikowanie się, 13 godzin rozwijających kreatywność, do czego należy zaliczyć 10 godzin zajęć realizowanych indywidualnie, a pozostałe godziny mógłby realizować z innymi uczniami z orzeczeniami, o ile uczęszczają do szkoły. Przez 8 lat nauki w szkole podstawowej dla ucznia należy zaplanować łącznie 5 godzin zajęć do dyspozycji dyrektora oraz na wniosek rodzica może uczęszczać na religię lub etykę, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przydział godzin wspomagania w klasie integracyjnej liceum 6 nauczycielom, posiadającym kwalifikacje przedmiotowe oraz z oligofrenopedagogiki jest zgodny z prawem? Dzięki kwalifikacjom z poszczególnych przedmiotów mogą oni lepiej wspomóc niepełnosprawnych uczniów, często nieobecnych w szkole ze względu na problemy zdrowotne. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W arkuszu ocen dla gimnazjum na pierwszej stronie jest punkt "Data i przyczyna opuszczenia szkoły". Zastanawiamy się nad tym, jaka data powinna się tam znaleźć w przypadku uczniów, którzy jak większość kończą w terminie naukę w gimnazjum w klasie III. Czy ma to być data zakończenia zajęć dydaktycznych, czy raczej data ukończenia roku szkolnego, czyli 31.08?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z rozporządzeniem MEN od 25 marca prowadzimy w szkole kształcenie na odległość. Na czas tych szczególnych rozwiązań dyrektor może wprowadzić nową organizację pracy szkoły, ograniczając i dostosowując do niej treści nauczania, a tym samym zmieniając plan lekcji uczniom, w którym tygodniowo realizować będą mniej godzin z poszczególnych przedmiotów. W związku z tym nauczyciel realizować będzie także mniej godzin, nie będzie miał godzin ponadwymiarowych, które jako stałe ma przydzielone w arkuszu organizacji pracy szkoły w bieżącym roku szkolnym. Czy nie zmieniając umowy nauczycielowi dyrektor może przyjąć takie rozwiązanie bez zgody nauczyciela, czyli czy może go pozbawić tych godzin i nie zapłacić za nie?
Poniżej skopiowałam treść §7 rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 ( Dz. U. 2020, poz. 493)
§ 7. 1. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształce-nia nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obo-wiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
2. Dyrektor jednostki systemu oświaty ustala zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
Przytaczam też fragment regulaminu wynagradzania nauczycieli z terenu naszej gminy
(Uchwała nr VII/52/2015 Rady Gminy Gronowo Elbląskie z dnia 24 czerwca 2015r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Gronowo Elbląskie)
Jak interpretować ust.8 pkt 1. czy odnosi się on wyłącznie do pensum czy także do godzin ponadwymiarowych ?
§ 6. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
1. W szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania i opieki, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, których liczba nie może przekroczyć 1 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nie przekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, o których mowa w art. 42, ust. 3 Karty Nauczyciela.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, dyrektor może przyznać nauczycielowi płatne godziny za zastępstwo doraźne pod warunkiem realizacji przez nauczyciela programu nauczania.
3. Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela.
4. Wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową ustala się dzieląc stawkę wynagrodzenia zasadniczego łącznie z dodatkiem za trudne i uciążliwe warunki pracy, jeżeli praca w godzinach ponadwymiarowych odbywała się w takich warunkach) przez miesięczna liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych nauczyciela.
5. W przypadku braku możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć zgodnie z obowiązującym wymiarem godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych określonych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela, przyjmuje się możliwość łączenia różnych wymiarów pensum w ramach jednego etatu proporcjonalnie do liczby realizowanych przez nauczyciela zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wszystkie godziny realizowane powyżej tak ustalonego pensum stanowią zgodnie z art. 35 ust. 2 Karty Nauczyciela godziny ponadwymiarowe.
6. Miesięczna liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, o której mowa w ust. 4, uzyskuje się mnożąc tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
7. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłacane jest, gdy faktyczna liczba przepracowanych w danym tygodniu godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych przekracza tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin tych zajęć z zastrzeżeniem ust. 11.
8. Za faktycznie przepracowane godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych uważa się także godziny, których nauczyciel nie mógł przepracować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, a w szczególności:
1) zawieszenia zajęć z powodu epidemii lub mrozów,
2) wyjazdu uczniów na wycieczki szkolne, udział w uroczystościach, zawodach,
3) zawieszenie zajęć z powodu rekolekcji,
4) w związku z Dniem Edukacji Narodowej, dniem rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, za dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalone przez dyrektora,
5) udziału nauczyciela w konferencjach metodycznych i szkoleniach zgodnie ze skierowaniem pracodawcy,
6) udziału w pracach związanych z przeprowadzaniem sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych.
9. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe realizowane w ramach nauczania indywidualnego oraz za zajęcia terapii indywidualnej wypłaca się tylko za faktycznie zrealizowane zajęcia z uczniem.
10. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym szkoły nie przysługuje za dni, w których nauczyciel nie realizuje zajęć z powodu przerw przewidzianych przepisami o organizacji roku szkolnego, rozpoczynania lub kończenia zajęć w środku tygodnia oraz za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
11. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dni ustawowo wolne od pracy oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia - za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych przyjmuje się tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć określony w art. 42, ust. 3 lub ustalony na podstawie art. 42, ust. 7 Karty Nauczyciela, pomniejszony o 1/5 tego wymiaru (lub 1 , gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy) za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy. Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu, nie może być jednak większa niż liczba godzin przydzielonych w planie organizacyjnym.
12. Do ustalenia wynagrodzenia za jedną godzinę doraźnych zastępstw stosuje się odpowiednio ust. 4 i 6.
13. Za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze wykonywanew dniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy. Jeżeli nauczyciel nie otrzyma innego dnia wolnego, przysługuje mu odrębne wynagrodzenie za każdą godzinę pracy obliczone jak za godzinę ponadwymiarową.
14. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw wypłaca się z dołu.
Czy nauczycielowi, który nie wypracuje swoich godzin ponadwymiarowych przydzielonych mu w czasie przed obowiązywaniem rozporządzenia w sprawie rozwiązań związanych z COVID-19 przysługuje wynagrodzenie, kiedy on de facto z tytułu stanowiska (np. nauczyciel bibliotekarz , czy świetlicy) nie jest w stanie zrealizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Według którego rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania (z 2002 r. czy 2012 r.) mogę wydłużyć etap edukacyjny dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, który w roku szkolnym 2011/2012 rozpoczął naukę w gimnazjum? Jakie dokumenty są konieczne? Czy należy podejmować uchwałę Rady Pedagogicznej? Proszę o wyjaśnienie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Podczas rekrutacji do liceum zgłosiło się dziecko z orzeczeniem (zespół Aspergera). Uczennica będzie uczęszczała do szkoły przyszpitalnej od 1 września i potrzebuje szkoły macierzystej. Ze względu na problemy ze zdrowiem nie będzie mogła opuścić szpitala. Czy szkoła będzie mogła otrzymywać dotację oświatową na tę uczennicą? Czy przysługuje ona w pełnej wartości (podstawowa dotacja + dotacja dla osób z orzeczeniem - Zespół Aspergera)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe