Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Podstawą realizowania zajęć rozwijających jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych...

PORADA PRAWNA

02 kwietnia 2022 Nadzór pedagogiczny

Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel w szkole ogólnodostępnej, aby mógł realizować zajęcia rozwijające z dyspozycji dyrektora z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym?

Podstawą realizowania zajęć rozwijających jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Ramowe plany nauczania określają tygodniowy wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas w danym typie szkoły przeznaczony na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz tygodniowy wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych m.in na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów. Zajęcia te są kierowane do ogółu uczniów. Przykładowymi zajęciami rozwijającymi zainteresowania i uzdolnienia uczniów mogą być na przykład koła zainteresowań, kluby naukowe, zajęcia sportowe, rekreacyjne, artystyczne, rozwijające zainteresowania – szachy, filmy, gry planszowe. Do prowadzenia tych zajęć nie wymaga się posiadania specjalistycznych kwalifikacji poza ogólnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 z późn. zm.). Zajęcia te mogą prowadzić nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje do rodzaju zajęć. Mając na względzie fakt, że w szkole ogólnodostępnej nie ma obowiązku posiadania przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających pracę z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, to do prowadzenia tych zajęć też nie wymaga się szczegółowych kwalifikacji.

Podkreślenia wymaga, że w ramach zajęć będących w dyspozycji dyrektora nie realizuje sie innych celów: np. nie udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym nie prowadzi się zajęć z rewalidacji. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Są to zatem odmienne zajęcia. Na marginesie należy dodać, że do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi z uwagi na niepełnosprawność intelektualną konieczne jest posiadanie kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT