Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem? Czy musi to być pedagogika specjalna czy wystarczy terapia pedagogiczna lub oligofrenopedagogika?
W odniesieniu do kwalifikacji dodatkowo zatrudnionych nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających, przepisy wymagają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej i nie precyzują szczegółowo specjalności. Każdorazowo, zatrudniając konkretnego nauczyciela, dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb dziecka.
Aktualnie obowiązujące standardy kształcenia nauczycieli opisują w module 5 specjalności, w zakresie jakich nauczyciele zdobywają przygotowanie na kierunku pedagogika specjalna. Nie ma w nich przygotowania w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem. Nauczyciel pracujący jako tzw. wspomagający w oddziale, w którym są dzieci z autyzmem, powinien posiadać przygotowanie w zakresie którejś ze specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej uzyskane zasadniczo (w zależności od poziomu edukacyjnego mogą one nieco się różnić) w formie:
1) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności), którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym), oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne), lub
3) studiów wyższych na kierunku (specjalności) innych niż wymienione powyżej, a ponadto powinien ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne (§ 3-5 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
Z uwagi na brak specjalności przygotowującej do pracy z uczniami z autyzmem dodatkowo nauczyciel może ukończyć formę kształcenia lub doskonalenia, np. edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem, wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Nie ma obecnie możliwości, by takie przygotowanie nauczyciel nabył w formie specjalności na studiach kierunkowych w zakresie pedagogiki specjalnej. Na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem może być zatrudniony nauczyciel z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie (oligofrenopedagogika).
Podstawa prawna:
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel, w trakcie studiów w 2003 roku, odbył praktykę w pogotowiu opiekuńczym. Czy można zaliczyć ją jako praktyka w oświacie skoro od 2004 roku do 2014 roku obowiązywały przepisy przejściowe, ponieważ placówka w tym okresie przeszła pod Ministerstwo Polityki Społecznej, ale przez cały ten okres obowiązywała i Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy. Sprawa dotyczy uznania przygotowania pedagogicznego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką niepubliczną (ośrodek rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczy). Czy możemy zatrudnić osobę z wykształceniem wyższym magisterskim z przygotowaniem pedagogicznym - kierunek pedagogika opiekuńczo - wychowawcza na stanowisko nauczyciela do pracy z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością? Osoba nie ukończyła oligofrenopedagogiki, ale zapisała się już na studia podyplomowe. Jeśli nie mogę to czy mogę wystąpić do kuratorium o zgodę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka, która była zatrudniona na umowę o pracę na 1 rok szkolny (cały etat)w trakcie umowy urodziła dziecko. Jej urlop macierzyński kończy się 29 sierpnia. Pani przyniosła podanie o urlop wypoczynkowy za ferie (była na zwolnieniu) i za wakacje. Czy należy jej się ten urlop i w jakim wymiarze? Od 1 września przewiduję dla niej tylko 1/2 etatu. Bardzo proszę o wyjaśnienie odpowiednich przepisów.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie zdrowotnym może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest zatrudniona osoba niepełnosprawna. W okresie wakacji jest organizowany wyjazd z Funduszu Socjalnego. Czy opiekun do tej osoby może skorzystać z dofinansowania z Funduszu, jeżeli nie jest to zapisane w regulaminie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe