Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem? Czy musi to być pedagogika specjalna czy wystarczy terapia pedagogiczna lub oligofrenopedagogika?
W odniesieniu do kwalifikacji dodatkowo zatrudnionych nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających, przepisy wymagają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej i nie precyzują szczegółowo specjalności. Każdorazowo, zatrudniając konkretnego nauczyciela, dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb dziecka.
Aktualnie obowiązujące standardy kształcenia nauczycieli opisują w module 5 specjalności, w zakresie jakich nauczyciele zdobywają przygotowanie na kierunku pedagogika specjalna. Nie ma w nich przygotowania w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem. Nauczyciel pracujący jako tzw. wspomagający w oddziale, w którym są dzieci z autyzmem, powinien posiadać przygotowanie w zakresie którejś ze specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej uzyskane zasadniczo (w zależności od poziomu edukacyjnego mogą one nieco się różnić) w formie:
1) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności), którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym), oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne), lub
3) studiów wyższych na kierunku (specjalności) innych niż wymienione powyżej, a ponadto powinien ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne (§ 3-5 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
Z uwagi na brak specjalności przygotowującej do pracy z uczniami z autyzmem dodatkowo nauczyciel może ukończyć formę kształcenia lub doskonalenia, np. edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem, wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Nie ma obecnie możliwości, by takie przygotowanie nauczyciel nabył w formie specjalności na studiach kierunkowych w zakresie pedagogiki specjalnej. Na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem może być zatrudniony nauczyciel z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie (oligofrenopedagogika).
Podstawa prawna:
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- SIO: jak obliczyć przeciętne wynagrodzenie nauczyciela? I jak w to wliczyć umowy zlecenia na 6–8 h miesięcznie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Na stanie placówki zatrudniony jest nauczyciel informatyki i j. niemieckiego, który przebywa od 8 lat na urlopie wychowawczym (2 dzieci). Jest to nauczyciel dyplomowany, posiadający umowę o pracę przez mianowanie. Placówka w tym czasie przeszła dwukrotne przeobrażenie. Najpierw w 2012 r. połączyła się z gimnazjum, następnie w 2019 r. stała się Zespołem Szkół, w skład którego weszła Specjalna Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi dla uczniów ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera. Uczniowie są w normie intelektualnej. Na stanie placówki jest germanista z pełnymi kwalifikacjami (nauczyciel dyplomowany, umowa o pracę przez mianowanie jako nauczyciel j. niemieckiego), w tym ze studiami podyplomowymi w zakresie pracy z uczniami autystycznymi. Posiada kilkuletnią praktykę w pracy z ww. uczniami. Ponadto od grudnia 2020 r. został objęty szczególną ochroną stosunku pracy. Wiem, że nauczyciele j. obcych nie muszą mieć ukończonych studiów podyplomowych w zakresie pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Jest też zatrudniony nauczyciel mianowany z pełnymi kwalifikacjami do nauczania informatyki - posiada też studia podyplomowe w zakresie pracy z uczniami autystycznymi.
Chciałabym rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem przebywającym na urlopie wychowawczym z dniem 31.08.2021 r. Z jakich przepisów powinnam skorzystać? Czy jest tez może inne rozwiązanie, np. etat świetlicy? Jednak przypominam, że ów nauczyciel nie ma kwalifikacji do pracy z uczniami autystycznymi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę na stanowisku n-la wspomagającego przyjąć osobę, która ma studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki oraz studia I i II stopnia o kierunku pedagogika, ale specjalność to Resocjalizacja z poradnictwem specjalnym
- Czy nauczyciel ,który ukończył studia: Pedagogika, kierunek- wychowanie muzyczne, specjalność nauczycielska, może być dyrektorem Podstawowej Szkoły Muzycznej?Jest nauczycielem dyplomowanym z wieloletnim stażem.
- Nauczyciel zatrudniony na czas określony od. 01.09.2017 do 30.06.2018 przebywał na zwolnieniu lekarskim (14.11.- 24.11.2017; 7.12.-21.12.2017; 02.01.2018 – 7.06.2018 r.) a później ZUS przyznał mu prawo do świadczenia rehabilitacyjnego w okresie 0d 7.06.2018 do 3.12.2018. Czy w związku z powyższym nauczyciel nabył prawo „13” za 2018 r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe