Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje do nauczania przedmiotu filozofia w szkole ponadpodstawowej powinien posiadać nauczyciel? Czy w przypadku braku nauczyciela po studiach z filozofii, zajęcia z filozofii może prowadzić polonista lub nauczyciel religii, który realizował te treści podczas studiów?
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli filozofii określają przepisy § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm., z których wynika, że stanowisko nauczyciela filozofii w szkołach może zajmować osoba, która uzyskała poziom wykształcenia wymagany dla danego typu szkoły (tytuł magistra), czyli posiada dyplom ukończenia: studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem – ukończone studia na kierunku filozofia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub studiów wyższych na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (czyli program studiów obejmuje treści przedmiotu filozofia np. na kierunkach humanistycznych – polonistyka, teologia), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) niż ww., a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (czyli studia podyplomowe z filozofii) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. W braku możliwości zatrudnienia nauczyciela po studiach z filozofii, dyrektor może rozważyć powierzenie tych zajęć poloniście lub nauczycielowi religii.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Świadectwo pracy 2019 r. Pracownik zatrudniony za czas określony od 01.09.2018 r. do 25.01.2019 r. Czy wraz ze świadectwem pracy należy wydać pracownikowi informację o okresie przechowywania jego akt osobowych i możliwości ich odbioru? Nadmieniam, iż na chwilę obecną pracodawca nie podjął decyzji o przesłaniu do ZUS raportów informacyjnych, tj. o skróceniu okresu przechowywania dokumentacji z 50 do 10 lat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel historii realizuje pensum 18 godzin, pracuje w pełnym wymiarze, dodatkowo ma przydzielone 4 godziny świetlicy szkolnej, są to jego godziny ponadwymiarowe.
Jakie wynagrodzenie przysługuje temu nauczycielowi za godziny ponadwymiarowe: 4/18, czy 4/26?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy dnia 1.09.2009 stracił pracę. Umowa z nauczycielem nie została przedłużona. Nauczyciel odwołał się do sądu pracy, cały rok szkolny 2009/2010 toczyła się sprawa w sądzie. Nauczyciel w tym czasie nie świadczył pracy, ponadto nauczyciel ten w tym czasie nie wyrażał chęci świadczenia pracy ani ustnie ani na piśmie. W tym czasie nauczyciel pobierał świadczenia z urzędu pracy. Obecnie nauczyciel domaga się w sądzie pracy wynagrodzenia za rok szkolny 2009/2010; a więc za czas kiedy fizycznie nie pracował. Co w tym zakresie stanowi prawo?
- W wygaszanym gimnazjum nauczyciel przyjął propozycję ograniczenia godzin do 14/18 czy dalej obowiązuje go umowa przez mianowanie czy w porozumieniu zmieniającym należy zaznaczyć że umowa przekształca się w umowę na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem dyplomowanym i pracuję w szkole ponadgimnazjalnej. Od dnia 20.11.2017 roku do dnia 19.11.2018 roku przebywałam na urlopie dla poratowania zdrowia. Po zakończeniu urlopu zdrowotnego skorzystałam z urlopu uzupełniającego w wymiarze 8 tygodni i wróciłam do pracy dnia 15.01.2019. Dyrektor przydzielił mi na rok szkolny 2018/2019 wymiar etatu w wysokości 18 godzin i 1,5 godziny nauczania indywidualnego. W 18 godzinnym wymiarze mam 10 godzin zajęć w klasach pierwszych i drugich oraz 8 godzin w klasach trzecich oraz 1,5 godzin nauczania indywidualnego w klasach trzecich (które kończą naukę 26.04. br). W tym tygodniu dowiedziałam się,że urlop dla poratowania zdrowia oraz urlop wypoczynkowy nie wliczają się do stosunku pracy, stąd moje uśrednienie godzin następuje od dnia powrotu do pracy i spadam z pensum 18/18 godzin na 16/18 godzin etatu, więc mam dwie możliwości albo zmienia mi się umowa o pracę albo mam do odrobienia 44 godziny zajęć dydaktycznych. Proszę o interpretację prawną tej sytuacji, czy faktycznie jest tak jak przedstawił to dyrektor. Chciałam tylko dodać, iż podczas przebywania przeze mnie na urlopie zarówno zdrowotnym jak i wypoczynkowym zastępował mnie inny nauczyciel, który miał uśrednienie takie, że nie spadał poniżej etatu, gdyż nauczanie indywidualne wliczało mu się w etat. Czy są przepisy określające liczbę okienek do etatu?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe