Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kroki powinni podjąć wychowawca oraz dyrektor szkoły w stosunku do rodziców dziecko klasy I, które opuściło w pierwszym semestrze ponad 50% zajęć szkolnych? Nowy semestr rozpoczął się już od nieobecności dziecka w szkole. Matka nie odbiera telefonów albo tłumaczy, że dziecko często choruje (nie ma zaświadczeń lekarskich, nie chce skorzystać z możliwości nauczania indywidualnego). Dziecko ma trudności w nauce spowodowane wysoką absencją.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dyrektorzy publicznych szkół podstawowych kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Zgodnie z art. 42 ust. 1 Prawa oświatowego niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W świetle ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 479) w egzekucji biorą udział:
1) wierzyciel – podmiot uprawniony do żądania wykonania obowiązku (art. 1a pkt 13);
2) organ egzekucyjny – organ uprawniony do stosowania określonych w ustawie środków, służących wykonaniu obowiązków o charakterze pieniężnym lub niepieniężnym (art. 1a pkt 7);
3) zobowiązany – podmiot, który nie wykonał w terminie obowiązku o charakterze pieniężnym lub niepieniężnym (art. 1a pkt 20).
Stosownie do z art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przed wszczęciem egzekucji administracyjnej wierzyciel (dyrektor szkoły) powinien przesłać zobowiązanemu (rodzicom) pisemne upomnienie zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia.
Jeśli upomnienie okaże się nieskuteczne, dyrektor szkoły wystawia, na podstawie art. 26 ww. ustawy, tytuł wykonawczy według wzoru TW-2, stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie wzorów tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej (Dz. U. poz. 176). Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego, tytuł wykonawczy i dowód upomnienia dyrektor szkoły przesyła odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta (organowi egzekucyjnemu). Organ egzekucyjny prowadzi postępowanie i kończy je wydaniem postanowienia o nałożeniu grzywny.
Podkreślenia wymaga, że dyrektor szkoły jest zobowiązany do podjęcia kroków przewidzianych w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w sytuacji, gdy zostanie przekroczony limit absencji wskazany w art. 42 Prawa oświatowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy na wniosek rodzica można zmniejszyć ilość godzin języka polskiego uczniowi z Ukrainy np. z 6 godzin na 5 godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dlaczego nie można znaleźć podstawy programowej wychowania przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na kwarantannie, po wyrażeniu zgody, może prowadzić lekcje zdalnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnej sytuacji epidemii ciąży na nauczycielkach wychowania przedszkolnego obowiązek przygotowania diagnozy gotowości szkolnej na koniec kwietnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe