Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły, do którego Rada Rodziców złożyła wniosek o powołanie Rady Szkoły? W statucie szkoły nie ma zapisu o działaniu rady szkoły, jest tylko zapis o działaniu Rady Rodziców. Jakie są procedury?
Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły, który powołuje ją z własnej inicjatywy lub na wniosek rady rodziców, w przypadku i szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów – również na wniosek samorządu uczniowskiego. Rada szkoły powinna liczyć co najmniej 6 osób w równej liczbie: a) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli, b) rodzice wybrani przez ogół rodziców, c) uczniowie wybrani przez ogół uczniów. Statut szkoły lub placówki może przewidywać rozszerzenie składu rady o inne osoby. W jej skład nie mogą wchodzić m. in. uczniowie przedszkoli, szkół podstawowych, (oprócz szkół dla dorosłych), a także uczniowie szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. W gimnazjach udział uczniów w radzie szkoły nie jest obowiązkowy (co powinien ustalać statut gimnazjum). W szkołach, w których nie tworzy się rad rodziców, udział rodziców nie jest obowiązkowy. Statut powinien regulować wszystkie kwestie związane z przeprowadzeniem wyborów do rady, w tym m.in. sposób ogłaszania wyborów, zasady zgłaszania kandydatów, tryb i sposób głosowania, zasady ustalania i ogłaszania wyników. Kadencja rady szkoły lub placówki trwa 3 lata. Dopuszczalne jest jednak dokonywanie corocznej zmiany 1/3 składu rady (tzw. kadencja rotacyjna), o ile możliwość taką przewiduje statut szkoły lub placówki. Rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego, zebrania rady są protokołowane. Ustawa pozostawia radzie swobodę w kształtowaniu treści regulaminu, wskazuje jedynie, że regulamin może określać rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów. W posiedzeniach rady szkoły lub placówki może brać udział dyrektor szkoły z głosem doradczym, co wyłącza jego udział w podejmowaniu decyzji. Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego (za zgodą lub na wniosek rady), także inne osoby, także z głosem doradczym. Rady szkół mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy, mogą podejmować wspólne inicjatywy na rzecz edukacji i wychowania. Oznacza to, że działania należy rozpocząć od wprowadzenia zmian w statucie. Natomiast szczegóły dotyczące zasad funkcjonowania rady szkoły ustali w drodze regulaminu właśnie ten organ.Podstawa prawna:Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (ze zm.), art. 51.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chcemy w szkole wprowadzić elektroniczną księgę protokołów. W jaki sposób mamy to wprowadzić w życie:zarządzeniem dyr., a może jest dokument to regulujący?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto i do kogo składa wniosek o wydłużenie etapu edukacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,proszę mi pomóc w sprawie wydania zaległego świadectwa.Gdzie mogę znależś podstawę prawną o niemożności wydania świadectwa ukończenia szkoły zawodowej dla młodocianych pracowników w 1980roku. Absolwentka przyniosła po 30. latach protokół egzaminu czeladniczego w zawodzie fryzjer (egzamin zdany w 2012 roku i chce świadectwo ukończenia szkoły w zawodzie fryzjer.Proszę o odpowiedź, sprawa pilna.Dziękuję.
Henryka Sępek- dyrektor ZSZ w Nysie
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła pracuje w systemie I i II semestr. Uczeń w I semestrze z przedmiotu otrzymał ocenę pozytywną. W II semestrze na 28 zajęć z tego przedmiotu był tylko 4 godzinach. Nieobecności ma usprawiedliwione. Nauczyciel chce niesklasyfikować ucznia, bo nie ma podstaw do wystawienia oceny końcoworocznej, ponieważ uczeń nie ma ocen i jest ponad 50% nieobecności. Ale czy zamiast oceny końcoworocznej można wstawić uczniowi nieklasyfikowanie jeżeli w rozliczeniu rocznym nie ma opuszczonych ponad 50% nieobecności? Czy tylko liczy się sytuacja z II semestru i uczeń może być nieklasyfikowany z tego powodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole jest grupa nauczycieli, która ukończyła studia podyplomowe o kierunku"Terapia pedagogiczna z oligofrenopedagogiką". Czy uzyskane kwalifikacje według nowych przepisów uprawniają nauczycieli do pracy z dziećmi z Autyzmem, Zespołem Aspergera w szkole Podstawowej? Czy z takimi kwalifikacjami nauczyciel może pracować jako nauczyciel wspierający? Jak interpretować przepisy dotyczące zmian w kwalifikacjach do pracy z wyżej wymienionymi uczniami? Zdania są różne: jedni eksperci uważają, że kwalifikacje daje ukończona pedagogika specjalna, drudzy, że kwalifikacje dają ukończone kursy oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej? Prosimy o odpowiedź i w miarę możliwości o podstawę prawną do zapytania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe