Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły, który powołuje ją z własnej inicjatywy lub na wniosek rady rodziców, w przypadku i szkół...

PORADA PRAWNA

24 stycznia 2014 Prawo oświatowe

Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły, do którego Rada Rodziców złożyła wniosek o powołanie Rady Szkoły? W statucie szkoły nie ma zapisu o działaniu rady szkoły, jest tylko zapis o działaniu Rady Rodziców. Jakie są procedury?

Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły, który powołuje ją z własnej inicjatywy lub na wniosek rady rodziców, w przypadku i szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów – również na wniosek samorządu uczniowskiego. Rada szkoły powinna liczyć co najmniej 6 osób w równej liczbie: a) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli, b) rodzice wybrani przez ogół rodziców, c) uczniowie wybrani przez ogół uczniów. Statut szkoły lub placówki może przewidywać rozszerzenie składu rady o inne osoby. W jej skład nie mogą wchodzić m. in. uczniowie przedszkoli, szkół podstawowych, (oprócz szkół dla dorosłych), a także uczniowie szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. W gimnazjach udział uczniów w radzie szkoły nie jest obowiązkowy (co powinien ustalać statut gimnazjum). W szkołach, w których nie tworzy się rad rodziców, udział rodziców nie jest obowiązkowy. Statut powinien regulować wszystkie kwestie związane z przeprowadzeniem wyborów do rady, w tym m.in. sposób ogłaszania wyborów, zasady zgłaszania kandydatów, tryb i sposób głosowania, zasady ustalania i ogłaszania wyników. Kadencja rady szkoły lub placówki trwa 3 lata. Dopuszczalne jest jednak dokonywanie corocznej zmiany 1/3 składu rady (tzw. kadencja rotacyjna), o ile możliwość taką przewiduje statut szkoły lub placówki. Rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego, zebrania rady są protokołowane. Ustawa pozostawia radzie swobodę w kształtowaniu treści regulaminu, wskazuje jedynie, że regulamin może określać rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów. W posiedzeniach rady szkoły lub placówki może brać udział dyrektor szkoły z głosem doradczym, co wyłącza jego udział w podejmowaniu decyzji. Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego (za zgodą lub na wniosek rady), także inne osoby, także z głosem doradczym. Rady szkół mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy, mogą podejmować wspólne inicjatywy na rzecz edukacji i wychowania. Oznacza to, że działania należy rozpocząć od wprowadzenia zmian w statucie. Natomiast szczegóły dotyczące zasad funkcjonowania rady szkoły ustali w drodze regulaminu właśnie ten organ.Podstawa prawna:Ustawa z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (ze zm.), art. 51.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT