Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Całość postępowania dyrektora w sytuacjach tzw. trudnych sprowadza się do następujących działań. 1) Rozmowy wyjaśniające z nauczycielem (nawet kilkakrotnie), także w obecności wychowawcy klas, pedagoga; 2) Sporządzenie notatek służbowych z każdego spotkania oraz ustaleń; 3) Wsparcia dla nauczyciela, udzielenie wskazówek, wspólne ustalenie rozwiązań, z uwzględnieniem jego propozycji – jeśli są konstruktywne; 4) Wskazanie konkretnych przepisów prawnych, które ma bezwzględnie przestrzegać (USO, KN, kp, regulamin pracy, statut); 5) Wskazanie na przepisy, które łamie, przeanalizowanie tych, które będą konsekwencją- karą jego już (po rozmowach) świadomego postępowania; 6) Rozmów z rodzicami, którzy złożyli pisemną skargę, poinformowanie o kierunkach postępowania i ustaleniach wynikających ze spotkań z nauczycielem. W razie dalszego naruszania prawa: a) udzielenie kary upomnienia zgodnie z regulaminem pracy; b) ocena pracy nauczyciela zgodnie z rozporządzeniem; c) wystąpienie do właściwej komisji dyscyplinarnej na podstawie KN. Propozycje w/w rozwiązań należy modyfikować w zależności od ew. zmian w postępowaniu nauczyciela.
Podstawa prawna: 1. Karta Nauczyciela USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. (ze zm.), w szczególności art. 6, 6a Rozdział 10; 2. Kodeks pracy - Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r r (ze zm.), w szczególności art. 108. 3; Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.); 4. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 4, 39; 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Planujemy dokupienie kamery i naprawę monitoringu. Czy musimy wystąpić z zapytaniem ofertowym? Nadmienię, że koszt takiej usługi to około 5 tys.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zbiory ma obowiązek rejestrować szkoła w GIODO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- RODO - nakłada na przedszkole niepubliczne nowe obowiązki. Jak w świetle aktualnych przepisów powinna wyglądać zgoda rodzica na przetwarzanie danych osobowych jego i dziecka?
Jak należy przygotować zgodę na przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych pracownika placówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie, czy arkusze ocen uczniów gimnazjum należy zszywać.
Pozdrawiam Ewa Kowalik
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Muszę napisać sprawozdanie z 5 lat pracy w okresie pełnienia funkcji dyrektora szkoły z załącznikami jakości pracy szkoły. Bardzo proszę o wskazówki.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe