Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką rolę i jakie funkcje pełni świetlica szkolna po zmianach w podstawie programowej?
Świetlica we współczesnej edukacji szkolnej pełni bardzo ważną rolę. Nowa podstawa programowa wskazuje świetlicę, jako miejsce nie tylko przeznaczone do spędzania czasu wolnego, ale ważne miejsce wychowania poza zajęciami edukacyjnymi. Niezwykle ważne staje się określenie głównych celów i funkcji świetlicy szkolnej.
Cele świetlicy | Funkcje świetlicy |
|
|
Zmiany w przepisach prawa
4 czerwca 2014 r. weszły wraz ze zmianami w ustawie o systemie oświaty przepisy, dotyczące zasad funkcjonowania świetlic szkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 642). Zmiany te określiły zasady działania świetlic w szkole podstawowej i gimnazjum oraz w szkołach specjalnych.
Art. 67 ust. 3 ww. ustawy wprowadza obowiązek zapewnienia zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy:
- pozostają pod opieką szkoły po zakończeniu zajęć lekcyjnych;
- oczekują na odebranie przez rodziców;
- oczekują na dowóz organizowany przez gminę;
- korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych niż ww. okoliczności.
Należy pamiętać, że opieką świetlicową można także objąć uczniów, którzy:
- nie uczęszczają na zajęcia religii i etyki;
- nie uczestniczą z powodu zwolnienia w zajęciach wychowania fizycznego.
Art. 67 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż na zajęciach świetlicowych nie może pozostawać więcej niż 25 uczniów pod opieką jednego nauczyciela, a w przypadku szkół specjalnych oraz oddziałów integracyjnych i specjalnych zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych liczba uczniów na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów wymaganej dla oddziału specjalnego lub integracyjnego, tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół:
Szkoła/oddział | Liczba uczniów pod opieką jednego nauczyciela |
Szkoła ogólnodostępna | 25 |
Oddział integracyjny w szkole ogólnodostępnej | 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych |
Oddział szkoły integracyjnej | 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych |
Szkoła specjalna/oddział specjalny | |
- uczniowie niesłyszący i słabosłyszący | od 6 do 8 |
- uczniowie niewidomi i słabowidzący | od 8 do 10 |
- uczniowie z chorobami przewlekłymi | od 10 do 16 |
- uczniowie z zaburzeniami psychicznymi | od 6 do 8 |
- uczniowie z niepełnosprawnością ruchową | od 8 do 12 |
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | od 10 do 16 |
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym | od 6 do 8 |
- uczniowie z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi | od 2 do 4 |
- uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, zagrożeni uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania | od 10 do 16 |
Art. 67 ust. 5 ww. ustawy wskazuje, że zajęcia muszą być organizowane zgodnie z potrzebami edukacyjnymi oraz rozwojowymi dzieci i młodzieży, a także ich możliwościami.
Zajęcia te powinny kłaść szczególny naciska na:
- rozwijanie zainteresowań uczniów;
- prawidłowy rozwój fizyczny;
- odrabianie lekcji.
Asystent wychowawcy świetlicy
Ponadto zgodnie z Art. 7 ust. 1e ww. ustawy w szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniony asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie wychowawcy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod jego kierunkiem.
Art. 7 ust. 1f ustawy określa wymagania, jakie powinien spełniać asystent. Musi on posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
Asystent zatrudniony jest na umowę o pracę zgodnie z Kodeksem pracy, otrzymuje wynagrodzenie nie wyższe niż nauczyciel dyplomowany. Ponadto asystent musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 Karty Nauczyciela, to jest:
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
- nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie.
Ustawa określa, że osoba przed zatrudnieniem jej na stanowisku asystenta musi dostarczyć dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego.
Organizacja pracy świetlicy szkolnej
Prawidłowa organizacja pracy świetlicy szkolnej może stanowić w przyszłości sukces edukacyjny, wychowawczy i opiekuńczy szkoły. Jej praca powinna być oparta o dokumenty obowiązujące w szkole – statut, program wychowawczy i program profilaktyki oraz uwzględniać wnioski wynikające z pracy rady pedagogicznej i rady rodziców. Organizacja dobrze działającej w szkole świetlicy wymaga współdziałania wielu osób.
Odpowiedzialni | Zadania | Uwagi |
Dyrektor szkoły | Diagnoza potrzeb w zakresie opieki świetlicowej | Przygotowanie dla rodziców tzw. karty zgłoszeń do opieki świetlicowej, w której zawarte zostaną podstawowe informacje, m.in.:
|
Przygotowanie arkusza organizacji szkoły, zawierającego określenie liczby godzin zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy | W przypadku, gdy organ prowadzący nie zatwierdzi arkusza organizacji przygotowanego przez dyrektora szkoły, jego obowiązkiem jest zapewnienie zajęć świetlicowych z wykorzystaniem innych narzędzi | |
Zatrudnienie nauczycieli | Zgodnie z § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U z 2009 r. Nr 50, poz.400 ze zm.) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która:
| |
Przygotowanie zmian do statutu | Określenie w statucie szkoły zasad organizacji świetlicy szkolnej zgodnie z nowymi przepisami | |
Organ prowadzący | Zatwierdzenie arkusza organizacji | Zagwarantowanie środków finansowych potrzebnych na organizację świetlicy |
Kierownik świetlicy | Przygotowanie dokumentacji świetlicy |
|
Nauczyciele świetlicy | Pomoc w przygotowaniu dokumentacji szkolnej |
|
Rodzice | Wypełnienie karty zgłoszenia dziecka do świetlicy i złożenie w wyznaczonym czasie |
FORMY PRACY, MAJĄCE ZASTOSOWANIE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Forma pracy | Opis formy pracy |
Indywidualna | W przypadku indywidualnej pracy z dzieckiem przebywającym na świetlicy szkolnej, dziecko ma możliwość samodzielnego wyboru zadania oraz wykonania go indywidualnie. Rolą wychowawcy jest pomoc dziecku w wyborze zadania oraz określeniu czasu jego realizacji. Przykładem takich działań mogą być: tworzenie różnych elementów dekoracyjnych, rozwiązywanie zagadek logicznych, rebusów, czytanie czasopism i książek, wykonywanie zadań związanych z opieką nad kącikami tematycznymi zorganizowanymi w świetlicy. |
Grupowa | Tworzenie grup świetlicowych daje możliwość uaktywniania dzieci, uczy ich współpracy w grupie oraz zasad zdrowej rywalizacji. Pozwala także odkrywać umiejętności, uzdolnienia i talenty. |
Zbiorowa | Forma ta pozwala brać udział w zajęciach wszystkim uczniom zapisanym na świetlicę. Jej celem jest realizacja wspólnych celów edukacyjnych i wychowawczych, np. konkursy, turnieje, rozgrywki i zawody sportowe, przedstawienia teatralne, koncerty, imprezy środowiskowe. |
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jednej klasie jest uczeń z orzeczeniem, który wybrane przedmioty realizuje w grupie do 5 osób. Kilka dni temu rodzic innego ucznia z tej samej klasy dostarczył opinię w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Czy mogę połączyć zajęcia tych dwóch uczniów (z j. polskiego, matematyki, j angielskiego)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dzieci pozostawionych w klasie pierwszej i drugiej (zgodnie z przepisami przejściowymi dotyczącymi roku szkolnego 2015.2016) na wniosek rodziców. Co tym dzieciom wpisać w arkuszu ocen?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam wątpliwość, czy poniższy wniosek jest rzeczywiście wnioskiem o udzielenie informacji publicznej, czy nie narusza prawa podmiotów gospodarczych zawartych w art.61 Konstytucji RP:
Wniosek
o udostępnienie informacji publicznej
Na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) wnoszę o udzielenie informacji publicznej dotyczącej poniższych zagadnień:
1. Czy na terenie placówki znajduje się sklepik szkolny, w którym uczniowie mogą się zaopatrzyć w artykuły spożywcze?
2. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy powierzchni pod sklepik szkolny w skali 12 miesięcy przez ajenta?
3. Czy szkoła posiada na swoim terenie maszyny vendingowe (automaty/ dystrybutory żywności)?
4. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
5. Jaki jest średni miesięczny koszt opłaty za zużycie mediów (np. prąd, woda) przez dzierżawcę miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy ZFŚS. Jesteśmy szkołą pracującą w systemie zaocznym, część zajęć odbywa się popołudniami. Posiadamy pracowników etatowych i oraz takich których zatrudniamy na umowę o pracę na czas określony na część etatu np. 5/18. Są to zazwyczaj nauczyciele, których nasza szkoła nie jest podstawowym miejscem pracy. Oznacza to, iż pełne etaty i zatrudnienie na czas nieokreślony posiadają w innych szkołach, a nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy. Czy w związku z powyższym osoby takie powinny otrzymywać pełne świadczenia z ZFŚS czy powinno być to różnicowane? Ostatnio pracownicy etatowi stwierdzili, iż jest to niesprawiedliwe gdyż pracownicy zatrudnieni dodatkowo w naszej szkole z ZFŚS korzystają podwójnie (tj. w podstawowym miejscu pracy i dodatkowym miejscu pracy) w pełnym wymiarze. Wnosili, że czym innym jest praca na np. pół etatu gdy jesteśmy podstawowym miejscem pracy a czym innym praca na pół etatu gdy pracownik posiada inne podstawowe miejsce pracy, a tu przychodzi dodatkowo. Proszę o odpowiedź i ewentualne orzeczenia w tej sprawie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dzieci z orzeczeniami realizujące obowiązek szkolny poza szkołą macierzystą (na podstawie porozumienia i decyzji dyrektora szkoły) w ośrodku edukacyjno- rehabilitacyjnym wpisujemy do księgi uczniów szkoły macierzystej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe