Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką rolę i jakie funkcje pełni świetlica szkolna po zmianach w podstawie programowej?
Świetlica we współczesnej edukacji szkolnej pełni bardzo ważną rolę. Nowa podstawa programowa wskazuje świetlicę, jako miejsce nie tylko przeznaczone do spędzania czasu wolnego, ale ważne miejsce wychowania poza zajęciami edukacyjnymi. Niezwykle ważne staje się określenie głównych celów i funkcji świetlicy szkolnej.
Cele świetlicy | Funkcje świetlicy |
|
|
Zmiany w przepisach prawa
4 czerwca 2014 r. weszły wraz ze zmianami w ustawie o systemie oświaty przepisy, dotyczące zasad funkcjonowania świetlic szkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 642). Zmiany te określiły zasady działania świetlic w szkole podstawowej i gimnazjum oraz w szkołach specjalnych.
Art. 67 ust. 3 ww. ustawy wprowadza obowiązek zapewnienia zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy:
- pozostają pod opieką szkoły po zakończeniu zajęć lekcyjnych;
- oczekują na odebranie przez rodziców;
- oczekują na dowóz organizowany przez gminę;
- korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych niż ww. okoliczności.
Należy pamiętać, że opieką świetlicową można także objąć uczniów, którzy:
- nie uczęszczają na zajęcia religii i etyki;
- nie uczestniczą z powodu zwolnienia w zajęciach wychowania fizycznego.
Art. 67 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż na zajęciach świetlicowych nie może pozostawać więcej niż 25 uczniów pod opieką jednego nauczyciela, a w przypadku szkół specjalnych oraz oddziałów integracyjnych i specjalnych zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych liczba uczniów na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów wymaganej dla oddziału specjalnego lub integracyjnego, tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół:
Szkoła/oddział | Liczba uczniów pod opieką jednego nauczyciela |
Szkoła ogólnodostępna | 25 |
Oddział integracyjny w szkole ogólnodostępnej | 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych |
Oddział szkoły integracyjnej | 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych |
Szkoła specjalna/oddział specjalny | |
- uczniowie niesłyszący i słabosłyszący | od 6 do 8 |
- uczniowie niewidomi i słabowidzący | od 8 do 10 |
- uczniowie z chorobami przewlekłymi | od 10 do 16 |
- uczniowie z zaburzeniami psychicznymi | od 6 do 8 |
- uczniowie z niepełnosprawnością ruchową | od 8 do 12 |
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | od 10 do 16 |
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym | od 6 do 8 |
- uczniowie z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi | od 2 do 4 |
- uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, zagrożeni uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania | od 10 do 16 |
Art. 67 ust. 5 ww. ustawy wskazuje, że zajęcia muszą być organizowane zgodnie z potrzebami edukacyjnymi oraz rozwojowymi dzieci i młodzieży, a także ich możliwościami.
Zajęcia te powinny kłaść szczególny naciska na:
- rozwijanie zainteresowań uczniów;
- prawidłowy rozwój fizyczny;
- odrabianie lekcji.
Asystent wychowawcy świetlicy
Ponadto zgodnie z Art. 7 ust. 1e ww. ustawy w szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniony asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie wychowawcy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod jego kierunkiem.
Art. 7 ust. 1f ustawy określa wymagania, jakie powinien spełniać asystent. Musi on posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
Asystent zatrudniony jest na umowę o pracę zgodnie z Kodeksem pracy, otrzymuje wynagrodzenie nie wyższe niż nauczyciel dyplomowany. Ponadto asystent musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 Karty Nauczyciela, to jest:
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
- nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie.
Ustawa określa, że osoba przed zatrudnieniem jej na stanowisku asystenta musi dostarczyć dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego.
Organizacja pracy świetlicy szkolnej
Prawidłowa organizacja pracy świetlicy szkolnej może stanowić w przyszłości sukces edukacyjny, wychowawczy i opiekuńczy szkoły. Jej praca powinna być oparta o dokumenty obowiązujące w szkole – statut, program wychowawczy i program profilaktyki oraz uwzględniać wnioski wynikające z pracy rady pedagogicznej i rady rodziców. Organizacja dobrze działającej w szkole świetlicy wymaga współdziałania wielu osób.
Odpowiedzialni | Zadania | Uwagi |
Dyrektor szkoły | Diagnoza potrzeb w zakresie opieki świetlicowej | Przygotowanie dla rodziców tzw. karty zgłoszeń do opieki świetlicowej, w której zawarte zostaną podstawowe informacje, m.in.:
|
Przygotowanie arkusza organizacji szkoły, zawierającego określenie liczby godzin zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy | W przypadku, gdy organ prowadzący nie zatwierdzi arkusza organizacji przygotowanego przez dyrektora szkoły, jego obowiązkiem jest zapewnienie zajęć świetlicowych z wykorzystaniem innych narzędzi | |
Zatrudnienie nauczycieli | Zgodnie z § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U z 2009 r. Nr 50, poz.400 ze zm.) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która:
| |
Przygotowanie zmian do statutu | Określenie w statucie szkoły zasad organizacji świetlicy szkolnej zgodnie z nowymi przepisami | |
Organ prowadzący | Zatwierdzenie arkusza organizacji | Zagwarantowanie środków finansowych potrzebnych na organizację świetlicy |
Kierownik świetlicy | Przygotowanie dokumentacji świetlicy |
|
Nauczyciele świetlicy | Pomoc w przygotowaniu dokumentacji szkolnej |
|
Rodzice | Wypełnienie karty zgłoszenia dziecka do świetlicy i złożenie w wyznaczonym czasie |
FORMY PRACY, MAJĄCE ZASTOSOWANIE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Forma pracy | Opis formy pracy |
Indywidualna | W przypadku indywidualnej pracy z dzieckiem przebywającym na świetlicy szkolnej, dziecko ma możliwość samodzielnego wyboru zadania oraz wykonania go indywidualnie. Rolą wychowawcy jest pomoc dziecku w wyborze zadania oraz określeniu czasu jego realizacji. Przykładem takich działań mogą być: tworzenie różnych elementów dekoracyjnych, rozwiązywanie zagadek logicznych, rebusów, czytanie czasopism i książek, wykonywanie zadań związanych z opieką nad kącikami tematycznymi zorganizowanymi w świetlicy. |
Grupowa | Tworzenie grup świetlicowych daje możliwość uaktywniania dzieci, uczy ich współpracy w grupie oraz zasad zdrowej rywalizacji. Pozwala także odkrywać umiejętności, uzdolnienia i talenty. |
Zbiorowa | Forma ta pozwala brać udział w zajęciach wszystkim uczniom zapisanym na świetlicę. Jej celem jest realizacja wspólnych celów edukacyjnych i wychowawczych, np. konkursy, turnieje, rozgrywki i zawody sportowe, przedstawienia teatralne, koncerty, imprezy środowiskowe. |
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam w klasie trzeciej chłopca z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Mama ucznia w rozmowie przekazała mi informację, iż chce aby uczeń powtórzył klasę trzecią, ale chce go przenieść do szkoły specjalnej. Moje pytanie brzmi: Czy mam go promować i jakie dokumenty, oraz jaki jest termin na przygotowania tych dokumentów, żebym nic nie zaniechał? Będę wdzięczna za odpowiedź łącznie z podstawą prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje jaka ma być kolejność wpisu do dziennika lekcyjnego przedmiotów w szkole ośmioklasowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej szkoła musi organizować dzieciom podwieczorek, przedszkole pracuje od 5 godzin plus świetlica dla dzieci rodziców pracujących dłużej. Czy w oddziałach przedszkolnych dezynfekuje się zabawki (jeżeli tak to jakich preparatów się używa, jakie są procedury), czy tylko myje.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w księdze dzieci którą mam prowadzoną wg roku urodzenia w uwagach powinnam wpisać absolwent i datę ukończenia szkoły 31.08.2015 czy 26.06.2015 . Czy taki wpis powinien znajdować się tylko w księdze uczniów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła na wniosek rodzica ma obowiązek przedstawienia rozliczenia subwencji (dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną) za okres 2 lat?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe