Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak zbierać informacje dla organów prowadzących na temat kontroli zarządczej w szkole? Na co zwrócić uwagę gromadząc takie informacje?
Dyrektor szkoły na gruncie ogólnopolskich przepisów nie jest zobowiązany do składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Mimo że prawo tego nie nakazuje, samorządowe organy prowadzące często zobowiązują dyrektorów, aby wypełniali rozmaite kwestionariusze dotyczące właśnie kontroli zarządczej. Często wypełnienie takich dokumentów nastręcza sporo problemów ze względu to, iż pytania w nich zawarte nie są dostosowane do oświatowego charakteru placówki.
Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, są one tworzone z myślą o wszystkich jednostkach organizacyjnych samorządu (a więc i dla samego urzędu, i dla ośrodka pomocy społecznej, i np. dla zakładu wodociągów). Po drugie, tworzone są zazwyczaj przez urzędników, którzy nie są wyspecjalizowani w działaniach placówek oświatowych.
Kwestionariusze dotyczące kontroli zarządczej bardzo różnią się między sobą
Nie sposób podać listy odpowiedzi na pytania, które mogą zadać nasze urzędy. Kwestionariusze dotyczące kontroli zarządczej bardzo różnią się między sobą. Nie są bowiem w żaden sposób ustandaryzowane na gruncie przepisów prawa. Efekt tego jest taki, że pytania – będące efektem twórczości samorządowych urzędników – trudno odnieść do oświatowego charakteru placówki.
Przede wszystkim więc nie powinniśmy dać się przestraszyć. Następnie zaś warto odfiltrować pytania, dla których nasza szkoła nie jest właściwym adresatem. W szkole na przykład nie funkcjonuje audytor wewnętrzny. Również dyrektor, który nie ma swojej księgowości (księgowość jest prowadzona przez zewnętrzną firmę), nie będzie mógł odpowiedzieć na pytania dotyczące zasad prowadzenia rachunkowości.
W takich sytuacjach należy po prostu pisać, że dane pytanie nas „nie dotyczy”, ewentualnie można podać numer uchwały rady gminy lub miasta, na mocy której tak, a nie inaczej zorganizowano obsługę finansową naszej szkoły. Na pozostałe pytania dotyczące kontroli zarządczej dyrektor odpowiada zgodnie ze swoją wiedzą.
Podstawą do oceny dyrektora mogą być samooceny pracowników
Kontrola zarządcza jest zjawiskiem rozbudowanym i dotyczy wielu aspektów funkcjonowania szkoły. Jak zbierać informacje na temat elementów systemu kontroli zarządczej na poszczególnych stanowiskach?
Tu powraca kwestia samooceny, będącej częścią kontroli zarządczej. Ostatecznie powinien dokonać jej dyrektor, więc można przypuszczać, że oceni on stan funkcjonowania kontroli jako prawidłowy.
Podstawą do oceny dyrektora mogą być jednak samooceny poszczególnych pracowników. Komunikat Ministra Finansów nr 23 z 16 grudnia 2009 r. zawierający szereg wytycznych dotyczących prowadzania kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych również zwraca uwagę na dokonywanie samooceny przez pracowników, zalecając jej przeprowadzanie co najmniej raz w ciągu roku.
Należy pamiętać, że stwierdzenie takie nie jest wiążącym prawem, lecz tylko sugestią. To, czy weźmiemy ją pod uwagę, powinno być uzależnione od charakteru naszej jednostki.
Samoocena w formie ankiet ma znaczenie w dużych jednostkach
W innym dokumencie Ministra Finansów dotyczącym kontroli zarządczej, w Komunikacie nr 3 z 16 lutego 2011 r., możemy znaleźć zapis, że samoocena dokonywana poprzez ankietowanie pracowników ma szczególne znaczenie „w stosunkowo dużej jednostce lub gdy pracownicy są rozproszeni w różnych lokalizacjach”.
Nikt zatem nie może mieć do dyrektora małej szkoły pretensji, jeśli stwierdzi on, że nie będzie przeprowadzał ankiet samooceny stanu kontroli zarządczej wśród pracowników, bo niezbędną wiedzę jest w stanie pozyskać w sposób bardziej bezpośredni.
Warto zbierać informacje o stanie kontroli zarządczej od pracowników
Jednak mimo braku prawnego obowiązku dokumentowanie zbierania informacji na temat stanu kontroli zarządczej od pracowników w szkole może mieć wiele zalet. Zwłaszcza jeśli pytania skonstruowane z myślą o urzędach zastąpimy zagadnieniami dostosowanymi do charakteru naszej jednostki.
Właściwe zaadaptowanie pytań do danego stanowiska uwiarygodni uzyskaną wiedzę i uczyni ją dużo bardziej użyteczną w bieżącym zarządzaniu szkołą – co jest podstawowym celem całej kontroli zarządczej.
Warto przypomnieć, że tego rodzaju ankiety powinny być źródłem informacji tylko dla kierownictwa szkoły. Na gruncie obowiązujących przepisów nie ma bowiem żadnych podstaw, aby przedstawiciele organu prowadzącego pozyskiwali wiedzę o stanie kontroli zarządczej od szeregowych pracowników, np. z wypełnianych przez nich ankiet.
Na niektóre pytania może odpowiedzieć tylko dyrektor
Informacje od pracowników powinny pomóc dyrektorowi w opracowaniu informacji o stanie kontroli zarządczej. Nie ma się jednak co łudzić – pozostanie zapewne wiele zagadnień, na temat których wiedzą dysponuje tylko dyrektor. Nawet przy najsprawniejszym systemie delegowania zadań i uprawnień dyrektor zaangażowany jest w tak wiele procesów, że na część pytań może odpowiedzieć tylko on.
Skoro – z powodu braku ustandaryzowanych pytań – nie da się podać konkretnych rozwiązań, pozostaje tylko podpowiedzieć, że zdecydowanie warto w takich kwestionariuszach wykorzystać te typowo oświatowe aspekty funkcjonowania szkoły.
Nie ma najmniejszych przeciwwskazań, aby przy okazji pytań o stan kontroli zarządczej chwalić się nadzorem pedagogicznym, a np. przy okazji pytań dotyczących komunikacji wewnętrznej wspomnieć o posiedzeniach rady pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel otrzyma wymówienie z art.20KN z dniem 31 maja 2015 (niedziela) - czy może być taka data? Staż pracy w dniu 31 VIII to 34 lata pracy:1.09.1981-31.08.2015. Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową (35 lecie)?
- Czy w szkole podstawowej uczeń może pisać sprawdzian 6 - klasisty z innego języka niż uczył się w szkole? Rodzic złożył podanie o możliwość pisania sprawdzianu z j. angielskiego, na który uczeń uczęszcza prywatnie. Nadmienię, że zarówno j. angielski jak i j. niemiecki są nauczane w szkole.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole informacje, prośby itd. wysyłane są do nauczycieli przez dziennik elektroniczny. Jeden z nauczycieli notorycznie nie odbiera tych wiadomości, nie zawsze reaguje na moje informacje czy też prośby, zaproszenia. Dodam, że małżonka nauczyciela jest bardzo systematyczna i rzetelnie reagująca na moje prośby, informacje. Spotkałem się z sytuacją, że inny nauczyciel zapytał dlaczego nie reaguję na takie zachowanie pracownika (przyznał się, że uczył w tej samej sali, a kolega zostawił niezamknięty laptop, stąd ma taką wiedzę). Proszę o informację jakie mam możliwości prawne i jakie mogę podjąć działania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do sierpnia 2020 r. byłam dyrektorem szkoły. Z kuratorium otrzymałam ocenę pracy bardzo dobrą. Obecnie jestem nauczycielem i nowy dyrektor obniżył mi dodatek motywacyjny i przyznał mi najniższą nagrodę na DEN. Jako dyrektor dbałam o podnoszenie efektów nauczania - podniosły się wyniki egzaminu ósmoklasisty, szczególnie z matematyki, tylko w ostatnim półroczu (nie będę wspominać wcześniejszych) zadbałam o to by wymieniono instalację elektryczną w jednym z budynków szkoły, został naprawiony dach, wymieniono rynnę, pozyskałam sponsorów. Jako nauczyciel prowadziłam lekcje otwarte dla stażysty, a także dla rodziców, przeprowadziłam międzyszkolny konkurs. przygotowywał uczniów do konkursów plastycznych, systematycznie brałam udział w szkoleniach i kursach itp. Obecnie czuję się, jakbym została ukarana za to, że szkoła, w której pełniłam funkcję dyrektora przez 5 lat, zaczęła „błyszczeć”. Nie spodziewałam się takiego podziękowania. Proszę o odpowiedz, do kogo, gdzie powinnam się zwrócić o równe traktowanie. I wyjaśnienie takowego potraktowania mojej osoby.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy warunków higienicznych w szkole: W toaletach uczniowskich znajdują się przepływowe ogrzewacze wody z mieszalnikiem, a doprowadzona do kranów nad umywalkami woda jest dozowana za pomocą czasowych zaworów (wciskany kurek puszcza ciepłą wodę o temperaturze ustawionej z mieszalnika, woda płynie przez ok 30 sek). Kontrola SANEPID zarzuciła brak zimnej wody w łazienkach dla uczniów. Czy faktycznie opisanie rozwiązanie z mieszalnikiem i ciepłą wodą nie jest wystarczające?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe