Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak przekazać majątek szkoły nowemu dyrektorowi placówki?
Jak właściwie przekazać majątek szkoły nowemu dyrektorowi szkoły?
Zmiana dyrektora szkoły następuje najczęściej z początkiem nowego roku szkolnego. Przejęcie obowiązków dyrektora wiąże się z przejęciem majątku rzeczowego szkoły – budynku, wyposażenia, stanu magazynu, a także majątku finansowego – stanu gotówki w kasie i banku oraz ksiąg rachunkowych i wszystkich innych znajdujących się w szkole rzeczy.
Przede wszystkim inwentaryzacja
Przekazanie każdego składnika majątku szkoły powinna poprzedzić jego inwentaryzacja, sporządzona – jeżeli to możliwe – na dzień przekazania lub na dzień możliwie jak najbliższy dniu przekazania. Sposób przeprowadzanej inwentaryzacji zależy od rodzaju inwentaryzowanego składnika majątku.
Inwentaryzację w drodze spisu z natury należy przeprowadzić dla:
• środków trwałych;
• pozostałych środków trwałych (wyposażenia);
• stanu magazynów;
• środków pieniężnych w kasie.
Natomiast inwentaryzację stanu środków finansowych na rachunkach bankowych oraz sald w księgach rachunkowych przeprowadza się poprzez uzgodnienie sald drogą weryfikacji (porównania) z dokumentami finansowo-księgowymi.
Spis z natury składników rzeczowych
Spis z natury składników rzeczowych często trudno jest przeprowadzić na dzień, w którym następuje przekazanie majątku nowemu dyrektorowi, ponieważ ten rodzaj inwentaryzacji wymaga trochę czasu.
Można przeprowadzić go kilka dni wcześniej, jednak w protokole zdawczo-odbiorczym szkoły należy zamieścić ewentualne zmiany w stanie majątku, które zaszły od dnia, na który dokonano spisu, do dnia przekazania majątku nowemu dyrektorowi szkoły. Natomiast na dzień przekazania nie powinno być problemu ze sporządzeniem inwentaryzacji środków pieniężnych w kasie.
Weryfikacja sald
W przypadku składników, których inwentaryzacja przeprowadzana jest w drodze weryfikacji sald,w protokole zdawczo-odbiorczym szkoły podaje się:
• stan rachunków bankowych – zgodny z ostatnimi wyciągami wszystkich posiadanych przez szkołę rachunków bankowych; zazwyczaj wyciągi bankowe docierają do szkoły z pewnym opóźnieniem, ale najlepiej, jeżeli jest to stan z dnia nie wcześniejszego niż dzień poprzedzający dzień przekazania;
• rachunkowość szkoły – po uzgodnieniu sald podaje się stan należności, zobowiązań oraz obroty księgi głównej wraz z ostatnim numerem i datą zaksięgowanej pozycji w księdze głównej.
Załączniki do protokołu zdawczo-odbiorczego
Sporządzone inwentaryzacje w drodze spisu z natury, kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem wyciągów bankowych oraz wydruki z ksiąg rachunkowych stanowią załączniki do protokołu zdawczo-odbiorczego szkoły.
W protokole przekazania należy również wymienić wszystkie pozostałe przekazywane rzeczy, np. pieczęcie, teczki akt osobowych pracowników, dzienniki itp. Powinny być one uprzednio spisane w formie wykazów, które także stanowić będą załączniki do protokołu zdawczo-odbiorczego.
Kto podpisuje protokół?
Protokół zdawczo-odbiorczy szkoły podpisuje osoba zdająca, osoba przejmująca oraz przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, w obecności którego powinno mieć miejsce przekazanie majątku szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o konkretny wzór prwaidłowo opracowanego Regulaminu Kontroli Zarządczej w szkole.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób należy udokumentować wymierzenie kary statutowej uczniowi np. zawieszenie w prawach ucznia czy naganę dyrektora?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy skonstruować kartę oceny ryzyka zawodowego dyrektora szkoły i jego zastępcy?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam ucznia w klasie IV w szkole masowej podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim i objęty jest nauczaniem ind.10 godzin, są to przedmioty kluczowe, w pozostałych zajęciach bierze udział razem z klasą. Jak oceniać tego ucznia, czy skala 1-6, taka jak obowiązuje w szkole, czy ocenianie opisowe stosować?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe