Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak konkretnie ma być zapisany dzień w dzienniku przedszkolnym, czy ma byc podzielony na 3 częci ranek, południe, popołudnie czy tez na 5 częsci tak jak podaje nowa reforma.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacj (ze zm.).
§ 2. 1. Przedszkole i szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, prowadzą dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
2. Do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania. W dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na poszczególnych godzinach zajęć w danym dniu oraz tematy tych zajęć. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem, z zastrzeżeniem § 20a ust. 5.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zalecane warunki i sposób realizacji.
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
Reasumując: zalecane warunki reakizacji podstaw programowych są obowiązkiem przedszkola, ale czas można rozliczać tygodniowo (nie dziennie), zatem do decyzji dyrektora zależy, jakie rozwiązanie przyjmie przedszkole. Przepis wyraźnie mówi o roliczeniu tygodniowym ,przedszkole ustala szczegóły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic może napisać stałe zwolnienie z kilku ostatnich minut lekcji z powodu dojazdu?czy w dzienniku elektronicznym powinno sie to zaznaczyć jako nieobecność na całej lekcji?Czy w razie gdyby coś się temu uczniowi stało,nauczyciel jest chroniony mając takie oficjalne pismo od rodziców?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy przeniesienia do wyższej klasy ucznia po powrocie z zagranicy, który został zakwalifikowany do klasy I (oddziału programowo niższego niż powinien, biorąc pod uwagę rok urodzenia). Dziecko ma wszelkie predyspozycje, by w szybkim tempie opanować braki w języku polskim. Proszę o podpowiedź jakie dokumenty należy zgromadzić, by przeniesienia dokonać?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka pożycza pieniądze i nie oddaje- u 8 osób z grona pedagogicznego, u 1 rodzica, u osoby spoza szkoły, która pisze na stronę szkolną e-maile. Czy taka osoba nie narusza dobrego imienia szkoły w tym grona pedagogic znego? Przecież to co ona robi to wyłudzenia- wie że nie może oddać długu. Jak postąpić ma dyrektor szkoły - czy mam patrzeć bezradnie na takie postępowanie? wydaje się że to demoralizujące dla innych, w tym zwłaszcza dla uczniów. Z poważaniem. M.G.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic, na każdy rok szkolny, musi pisać podanie o przyjęcia dziecka na wczesne wspomaganie rozwoju do tej samej placówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy musimy w bursie prowadzić książkę meldunkową?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe