Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile wynosi kwota subwencji oświatowej otrzymywanej przez gminę na jednego ucznia w szkole podstawowej znajdującej się na wsi w 2016 r?
Subwencja oświatowa dla gmin na rok 2016r. wyliczana jest na zasadach określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2015r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2016r.
Wysokość części subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego uzależniona jest od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag dla wybranych kategorii uczniów, typów i rodzajów szkół oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego stopnie awansu zawodowego nauczycieli. Finansowy standard podziału wylicza się przez podzielenie ogólnej kwoty subwencji (po odliczeniu od niej rezerwy, która w 2016 r. wynosi 0,4 proc. kwoty subwencji) przez ogólną liczbę uczniów przeliczeniowych.
W 2016 r., według wyliczeń Ministerstwa Edukacji Narodowej, finansowy standard wynosi 5357,3333 zł. W algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej w 2016r. uwzględniono m.in. wyższą wagę dla uczniów klas I-III szkół podstawowych w związku z ustawowym wprowadzeniem limitów uczniów w tych oddziałach.
Nie jest możliwe podanie dokładnej kwoty subwencji oświatowej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego w 2016r. na jednego ucznia w szkole podstawowej znajdującej się na terenie wiejskim. Subwencja na ucznia zależy od wagi (1 z 46) oraz od współczynnika Di (tzw. współczynnik korygujący) ustalonego dla każdej gminy odrębnie, z uwagi na odmienną strukturę awansu zawodowego nauczycieli. W związku z tym nie jestem w stanie powiedzieć, jaka jest wysokość subwencji dla szkoły podstawowej na terenie wiejskim. Z pewnością dla uczniów szkół podstawowych na terenach wiejskich lub w miasteczkach do 5000 mieszkańców stosuje się wagę P1= 0,40. Aby obliczyć wysokość subwencji na ucznia, poza kwotą finansowego standardu, trzeba jeszcze znać wartość współczynnika Di przyjętego dla konkretnej gminy.
Dokładną informację o wysokości kwoty subwencji oświatowej na ucznia w konkretnej gminie można uzyskać, zwracając się wprost z zapytaniem do gminy. Gmina ma bowiem obowiązek podawać dane kalkulacyjne przyjęte do obliczenia części oświatowej subwencji ogólnej na dany rok. Otrzymuje też z MEN pełną informację o przyznanej jej w danym roku kwocie subwencji oświatowej na ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 5.10.2010 r. posiadam trzecie orzeczenie z poradni, na podstawie, którego mógłbym otworzyć klasę integracyjną. Czy ewentualnie mogę jeszcze pisać w tym roku szkolnym do organu prowadzącego szkołę o przekształcenie oddziału I klasy gimnazjum w klasę integracyjną? Czy w ogóle, czy od II semestru?
- Kiedy podejmuje się uchwały i jak powinna brzmieć ich treść?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepełnoletni uczeń nie uczęszcza na lekcje religii. Jest to trzecia godzina lekcyjna. Dyrektor jako miejsce pobytu w tym czasie wskazał bibliotekę szkolną. Rodzic ucznia prosi, aby w tym czasie uczeń mógł przebywać poza biblioteką biorąc za jego bezpieczeństwo odpowiedzialność. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Czy w związku z tym dyrektor powinien od rodzica wziąć stosowne oświadczenie? Co w sytuacji gdyby to dotyczyło ucznia pełnoletniego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zdalne rady pedagogiczne prowadzone za pośrednictwem dziennika elektronicznego są nadal prawomocne? Czy uchwały opiniujące uchwalone podczas zdalnych rad pedagogicznych mają umocowanie prawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe