Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej ... szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia... jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ???
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku do realizacji zalecenia Nr 1 z orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Nauczyciel ten musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut. Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności. Nauczyciel prowadzący z tym dzieckiem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze musi – we współpracy z opracować dla niego indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z tym dzieckiem, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania dziecka podczas zajęć. Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
2. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę zatrudnić asystenta, pomoc lub nauczyciela wspomagającego do oddziału przedszkolnego przy szkole (dzieci cztero i pięcioletnie), jeśli w grupie będzie dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność ruchowa, w tym afazje). Dziecko ma niedowład kończyn dolnych i nie porusza się samodzielnie?
- Witam.
Mam problem kadrowy i pytanie z tym związane, co mogę zrobić?
Z nauczycielem została rozwiązana umowa o pracę z końcem ubiegłego roku szkolnego, czyli 2011/2012 z powodu ukończenie przez niego 65 lat życie (jeszcze było można).
Z dniem 5 września 2012 (czyli nie z początkiem roku szkolnego 2012-2013) z tym nauczycielem z powodu braku specjalisty podpisana została umowa o pracę na czas określony, czyli od 5 września 2012 r. do dnia 28 czerwca 2013 r.
Dziś otrzymałem pismo ze ZNP, że ten pracownik objęty został szczególną ochroną, bo uchwałą Zarządu jest upoważniony do reprezentowania Związku w zakresie działalności socjalnej oraz przestrzegania zasad BHP w placówce.
Co mogę zrobić? Czy umowa kończy się tak jak została zawarta z dniem 28 czerwca 2013 r.? Czy jednak powstają jakieś trudności?
Jak mogę rozwiązać ten problem?
Czy informuję związek? Dziękuję za pomoc!
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę określić wymiar urlopu wypoczynkowego przysługującego nauczycielowi zatrudnionemu (na zastępstwo) w placówce feryjnej od 2 września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. Za jaki okres niewykorzystanego urlopu należy wypłacić mu ekwiwalent?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą feryjną. Osoba, która posiada przygotowanie pedagog dla instruktorów praktycznej nauki zawodu w wymiarze 48 godz. z dnia 22.08.2019 r., dyplom mistrza w zawodzie oraz doświadczenie zawodowe uznane przez dyrektora może być zatrudniona w szkole za zgodą organu prowadzącego, jeśli tak to jaka podstawa prawna powinna być zawarta w umowie? Czy taka umowa zalicza się do limitu umów z kodeksu pracy?
Czy umowy z instruktorami praktycznej nauki zawodu w systemie dualnym, którzy prowadzą zajęcia z uczniami np. w hotelach podlegają do limitu? Czy takim osobą wypłaca się świadczenie urlopowe z funduszu ZFSS gdy prowadza zajęcia 3 razy w tyg.?
(regulamin ZFSS znajduje się zapis, że musi być wniosek urlopowy na 14 dni kalendarzowych)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel, w trakcie studiów w 2003 roku, odbył praktykę w pogotowiu opiekuńczym. Czy można zaliczyć ją jako praktyka w oświacie skoro od 2004 roku do 2014 roku obowiązywały przepisy przejściowe, ponieważ placówka w tym okresie przeszła pod Ministerstwo Polityki Społecznej, ale przez cały ten okres obowiązywała i Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy. Sprawa dotyczy uznania przygotowania pedagogicznego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe