Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Po reformie edukacji IV klasa rozpoczyna drugi etap edukacyjny, a uczniowie, którzy skończyli III klasę kontynuują naukę w wyższej klasie integracyjnej (załącznik nr 2 do...

PORADA PRAWNA

Obecnie mam III klasę integracyjną, jaki w związku ze zmianami będzie status klasy IV oraz nauczyciela wspomagającego?

Po reformie edukacji IV klasa rozpoczyna drugi etap edukacyjny, a uczniowie, którzy skończyli III klasę kontynuują naukę w wyższej klasie integracyjnej (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2014 r., poz. 356). Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi we wszystkich klasach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeśli nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje, może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego także w IV klasie.

 

Dotychczasowe przepisy dotyczące warunków funkcjonowania oddziału szkoły integracyjnej lub oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej ulegną zmianie. Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.)
w załączniku nr 2 dla szkół podstawowych stanowi, że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Od 1 września 2017r. – w odniesieniu do szkół podstawowych – przepisy ww. rozporządzenia nie będą miały zastosowania. Zastąpi je rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. W projekcie tego rozporządzenia ( z dnia 20stycznia 2017r. ), w § 6 ust. 1 znajduje się następujący zapis: liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej lub oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych.

Jeśli zatem zostaną zachowane warunki określone w tym przepisie (zostanie zachowana wymagana liczba uczniów, tj. nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych), to od dnia 1 września 2017r. status integracyjnej klasy IV nie ulegnie zmianie. Nie ulegnie również zmianie status tzw. nauczyciela wspomagającego. Z dniem 1 września 2017r. nauczyciele zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, stają się z mocy prawa nauczycielami zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej. Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do 15 maja 2017r., informuje na piśmie nauczycieli zatrudnionych w szkole o tej zmianie (w tym również nauczyciela wspomagającego, który, jak należy sądzić będzie po dniu 1 września 2017r. kontynuował dotychczasowe zatrudnienie w szkole).
Nadal będzie obowiązywało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lica 2015r.
w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz.U. z 2015r. poz.1113), które m.in. w § 7 ust.1 stanowi, że w szkołach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zgodnie z § 7 ust.4 ww. rozporządzenia do zadań nauczyciela wspomagającego będzie należało:

  • prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym;
  • prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
  • udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
     

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT