Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Obecnie mam III klasę integracyjną, jaki w związku ze zmianami będzie status klasy IV oraz nauczyciela wspomagającego?
Po reformie edukacji IV klasa rozpoczyna drugi etap edukacyjny, a uczniowie, którzy skończyli III klasę kontynuują naukę w wyższej klasie integracyjnej (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2014 r., poz. 356). Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi we wszystkich klasach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeśli nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje, może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego także w IV klasie.
Dotychczasowe przepisy dotyczące warunków funkcjonowania oddziału szkoły integracyjnej lub oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej ulegną zmianie. Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.)
w załączniku nr 2 dla szkół podstawowych stanowi, że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Od 1 września 2017r. – w odniesieniu do szkół podstawowych – przepisy ww. rozporządzenia nie będą miały zastosowania. Zastąpi je rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. W projekcie tego rozporządzenia ( z dnia 20stycznia 2017r. ), w § 6 ust. 1 znajduje się następujący zapis: liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej lub oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych.
Jeśli zatem zostaną zachowane warunki określone w tym przepisie (zostanie zachowana wymagana liczba uczniów, tj. nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych), to od dnia 1 września 2017r. status integracyjnej klasy IV nie ulegnie zmianie. Nie ulegnie również zmianie status tzw. nauczyciela wspomagającego. Z dniem 1 września 2017r. nauczyciele zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, stają się z mocy prawa nauczycielami zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej. Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do 15 maja 2017r., informuje na piśmie nauczycieli zatrudnionych w szkole o tej zmianie (w tym również nauczyciela wspomagającego, który, jak należy sądzić będzie po dniu 1 września 2017r. kontynuował dotychczasowe zatrudnienie w szkole).
Nadal będzie obowiązywało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lica 2015r.
w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz.U. z 2015r. poz.1113), które m.in. w § 7 ust.1 stanowi, że w szkołach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z § 7 ust.4 ww. rozporządzenia do zadań nauczyciela wspomagającego będzie należało:
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w związku z trwającym i nasilającym się konfliktem między nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne, a klasą i rodzicami uczniów tej klasy (rodzice domagają się zmiany prowadzącego zajęcia), mam prawo w celu jego wygaszenia dokonać zmiany przydziału zadań nauczycielowi tj.godziny z klasą zastąpić godzinami świetlicy szkolnej?
- Czy przysługuje urlop pracownikowi technicznemu, który jest zatrudniony w okresie od 01.IX.2011 r. na czas określony - zasiłek chorobowy i urlop macierzyński. Pracownik ma 0 stażu, odbywał tylko praktyki.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przyjętemu w czasie roku szkolnego na czas nieobecności przysługują wczasy pod gruszą z funduszu socjalnego?
- Nauczycielka od 9 czerwca 2018 r. do 8 lipca 2018 r. przyniosła zwolnienie lekarskie (ciąża). Dnia 29.06.2018 r. stanęła na komisję w związku z awansem zawodowym i otrzymała stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Nauczycielka od 1 września 2019 r. wraca do pracy po urlopie macierzyńskim i nadal nie przyniosła aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego do zakładu pracy do kadr. Czy dyrektor w momencie otrzymania tego aktu ma obowiązek wyrównania płac od 1.09.2018 r. do 31.08.2019 r., czy podwyżka płac powinna nastąpić w momencie złożenia aktu, czyli od 1.09.2019 r. bez wyrównania za uprzedni rok ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy zatrudnienie asystentki stomatologicznej (z wyższym wykształceniem nie powiązanym z zawodem) jako nauczyciela praktycznej nauki zawodu (przedmiot "zajęcia praktyczne") w szkole policealnej, jest zgodne z przepisami. Oczywiście po wcześniejszym uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe