Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne  W kontekście zadanego pytania należy zauważyć, że z dniem 3 sierpnia 2019 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z...

PORADA PRAWNA

Dzień dobry czy mogę zatrudnić jako nauczyciela wspomagającego do klasy pierwszej (1 dziecko z upośledzeniem lekkim, 2 autystów) nauczyciela po ukończonych studiach pierwszego stopnia na kierunku pedagogika terapeutyczna z rehabilitacją ruchową oraz 3 -semestralnych studiach podyplomowych w zakresie oligofrenopedagogiki. Nauczycielka obecnie pracuje w Domu Pomocy Społecznej w Modrzewcu jako terapeuta zajęciowy

 

W kontekście zadanego pytania należy zauważyć, że z dniem 3 sierpnia 2019 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, które w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14.09.2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, zostały nazwane "nowym standardem kształcenia". W tym przypadku jest to istotne, gdyż w § 35 pkt 5 rozporządzenia zostało zawarte, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych posiada m.in. osoba, która ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogicznej. Zatem od nauczycieli dodatkowo zatrudnionych w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, w przeciwieństwie do nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne, o których mowa w § 33 ust. 1 rozporządzenia, nie wymaga się posiadania kwalifikacji w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. W tym przypadku nauczycielka przed dniem 3 sierpnia 2019 r. ukończyła studia na kierunku pedagogika terapeutyczna z rehabilitacją oraz studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej pojęcie pedagogiki specjalnej jest pojęciem pojemnym i należy je łączyć z następującymi kierunkami studiów/specjalizacjami: rewalidacja, resocjalizacja, surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika zdolnych i uzdolnionych, logopedia, pedagogika korekcyjna, a także terapia i diagnoza pedagogiczna, jeżeli w trakcie studiów prowadzone były zajęcia z pedagogiki specjalnej. Mając zatem powyższe na uwadze należy uznać, że nauczycielka posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT