Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry. Bardzo proszę o odpowiedź, czy : 1.nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej może być nauczycielem wspomagającym dla ucznia z Aspergerem w klasie 2. szkoły podstawowej?(nauczyciel nie posiada dodatkowych innych kwalifikacji) 2.czy psycholog może być nauczycielem wspomagającym? 3.czy psycholog może być pedagogiem w szkole? Z poważaniem -Beata Pietrzak -dyrektor SP116 w Łodzi
Zgodnie z § 35 rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkole podstawowej posiada osoba, która:
1) ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 3 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, lub
5) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
6) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie innym niż określony w pkt 5 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, lub
7) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej (edukacja wczesnoszkolna) i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
2.1. Wymieniony w pytaniu nauczyciel nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia (popularnie nazywanym nauczycielem wspomagającym) ponieważ pomimo posiadania kwalifikacji do pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej nie ukończył studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w zakresie pedagogiki specjalnej.
2.2. Wymieniony w pytaniu psycholog nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia (popularnie nazywanym nauczycielem wspomagającym) ponieważ pomimo posiadania kwalifikacji do pracy na stanowisku psychologa nie podano informacji aby ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zgodnie z § 26 rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na:
a) kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki przygotowującym do realizacji zadań pedagoga szkolnego, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) kierunku pedagogika specjalna w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) kierunku lub w zakresie innym niż określone w lit. a i b i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie przygotowującym do realizacji zadań pedagoga szkolnego lub
2) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku:
a) pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom.
3) studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku:
a) pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) innym niż pedagogika 1 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom.
2.3. Wymieniony w pytaniu psycholog nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko nauczyciela pedagoga ponieważ pomimo posiadania kwalifikacji do pracy na stanowisku psychologa nie podano informacji aby ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogiki w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak napisać decyzje o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zaplanował w arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2018/2019 zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze). Organ prowadzący zatwierdził tylko godziny rewalidacji. Pozostałe godziny w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zalecił usunąć z arkusza. Czy organ prowadzący może nie wyrazić zgody na umieszczenie w arkuszu zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skoro dyrektor ma obowiązek zaplanowania w/w zajęć? Jakich argumentów użyć w stosunku do organu prowadzącego? Proszę o podanie podstawy prawnej dotyczącej obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację na temat nagród i odznaczeń dla nauczycieli. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły organizuje indywidualne nauczanie na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznej i po uzyskaniu zgody organu prowadzącego na odpowiednią ilość godzin. Z jaką datą powinna zacząć się realizacja zajęć indywidualnego nauczania - z datą wpływu wniosku rodziców czy z datą akceptacji organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku wypowiedzenia stosunku pracy na podst. art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela przysługuje nauczycielowi odprawa na podstawie ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników, w sytuacji opisanej poniżej:
- nauczyciel zatrudniony w szkole na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy,
- w uzasadnieniu wypowiedzenia - zmiany organizacyjne np. zmniejszenie liczby oddziałów w szkole.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe