Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dotyczy rozliczenia dotacji: 1. Czy w przypadku kontroli i stwierdzenia nieprawidłowego zaszeregowania kosztu, gmina może odrzucić korektę rozliczenia i od razu zadecydować o zwrocie nieprawidłowo rozliczonej kwoty? Jeśli korekta nie jest możliwa, proszę o podanie podstawy prawnej. 2. Jak powinno być zaszeregowane wynagrodzenie pomocy nauczyciela - jako wynagrodzenie pracowników pedagogicznych czy niepedagogicznych?
1. Jeśli korekta została dokonana w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowego wydatkowania dotacji przez osobę prowadzącą (lub inną upoważnioną do dokonywania rozliczeń) przed wydaniem decyzji o zwrocie nienależnej dotacji w trybie art. 252 ust. 1, 3–5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.), taka korekta nie powinna być kwestionowana, jeśli nieprawidłowości zostały usunięte. Natomiast nieprawidłowości stwierdzone dopiero w wyniku kontroli nie upoważniają organów j.s.t. do wezwania do dokonania korekty, ponieważ art. 252 ust. 1 UoFP stanowi, że dotacje samorządowe wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia tych okoliczności.
2. Pomoc nauczyciela należy do stanowisk niepedagogicznych, co wynika z dwóch okoliczności. Po pierwsze, nie są pracownikami wymienionymi w art. 1 z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2016 r., poz. 1379 z późn. zm., z tego względu są pracownikami niepedagogicznymi. Po drugie, w publicznych jednostkach oświatowych prowadzonych przez j.s.t. ich wynagrodzenie jest określone – jak dla pozostałych pracowników niepedagogicznych - w załączniku (tabela H część IV) do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, Dz. U. z 2014 r., poz. 1786, w tym przypadku do VI kategorii zaszeregowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor przedszkola ma prawo delegować uprawnienia nauczycielowi w zakresie prowadzenia księgi i organizacji zastępstw w placówce. Czy może delegować te uprawnienia w formie zapisu w uchwale rady pedagogicznej jako czynności dodatkowe. Czy nauczyciel akceptując te dodatkowe obowiązki podpisem może w ciągu roku szkolnego zrezygnować z wykonywania tych zadań. Jak to się ma do obowiązku nauczyciela realizacji postanowień uchwał rady pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej - (kl. od 0 do VI) w związku ze zmianami prawa oświatowego .... gmina ma obowiązek utworzenia oddziału kl. I (będzie to mała grupa licząca 5 - 6 uczniów)? Czy może podjąć decyzję o dowożeniu tej grupy dzieci do innej szkoły na terenie gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem na etapie rekrutacji, proszę mi odpowiedzieć jakie przepisy wskazują, że dzieci w wieku 3-5 lat z dniem 01 września 2017 mają prawo do wychowania przedszkolnego (szczególnie mi chodzi o 3 latki)? Informacja ważna jest mi na potrzeby pracy komisji rekrutacyjnej w przedszkolu już na początek kwietnia 2017r. Co należy zrobić jak dzieci jest więcej? Mamy ustalone kryteria rekrutacji przez gminę czy brać również kryteria ustalone przez ustawę prawo z dnia 14.grudnia 2016r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie.
W rozporządzeniu MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia ,wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych Dz.U.228/1490/2010)
§ 9 mówi, że uczniowie z zaburzeniem zachowania posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego( przed wejściem w życie rozporządzenia)mogą kontynuować naukę w oddziale integracyjnym do ukończenia szkoły danego typu. Czy dotyczy to też dzieci, które miały wydane takie orzeczenie na I etap edukacyjny, co z II etapem, który jest do końca szkoły ( była taka niepisana zasada dotycząca szkoły podstawowej, że najpierw orzeczenie na I etap edukacyjny)
Jak traktować §9 gdy orzeczenia ze względu na zaburzenia zachowania nie mogą być już wydawane, a dzieci te są w klasach integracyjnych? Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie drugiej klasy gimnazjum posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczania indywidualnego (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym i znacznym). Organ prowadzący przyznał każdemu z nich po 10 godzin. Zajęcia prowadzą nauczyciele z kwalifikacjami - oligofrenopedagogika zgodnie z opracowanym programem IPET. Czy uczniowie ci powinni dodatkowo mieć 2 godziny zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe