Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czym różni się uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły od uzyskaniea pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ze zm.
§ 8.
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Karta Nauczyciela
Art. 9e. 1. Dyrektor szkoły posiadający na tym stanowisku nieprzerwany okres pracy wynoszący co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata oraz legitymujący się wyróżniającą oceną pracy, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
2. Nauczyciel mianowany, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 , zatrudniony na stanowisku, na którym wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, posiadający nieprzerwany okres pracy na tym stanowisku co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
3. Nauczyciel urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, posiadający okres urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy trwający nieprzerwanie co najmniej 3 lata, może odpowiednio złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela mianowanego lub wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego odpowiednio po upływie 5 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego i po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
Art. 1. 2. Ustawie podlegają również, w zakresie określonym ustawą:
1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, w:
a) urzędach organów administracji rządowej,
b) kuratoriach oświaty,
c) specjalistycznej jednostce nadzoru,
d) Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych,
e) organach sprawujących nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich, rodzinnymi ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz szkołami przy zakładach karnych.
3) nauczyciele urlopowani na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
REASUMUJĄC.
Z cytowanych zapisów ustawy Karta Nauczyciela wynika, że awans dotyczy nauczycieli zatrudnionych w różnego rodzaju placówkach oświatowych. W związku z tym, nauczyciel przygotowujący się do awansu na nauczyciela dyplomowanego korzysta z odpowiednich treści.
Jeśli mowa w pytaniu o dyrektorze szkoły - należy przeanalizować treści dotyczące właśnie tego rodzaju placówki/szkoły i opisywać efekty pracy szkoły pod kątem pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej.
Jeśli o awans stara się nauczyciel zatrudniony np. w CKE, kuratorium (lub schronisku młodzieżowym, zakładzie poprawczym) - działa na rzecz oświaty, nie ma możliwości odnosić sukcesów w pracy dydaktycznej, co właśnie wziął pod uwagę ustawodawca.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi, który kończy w tym roku staż na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, opiekun stażu powinien napisać projekt oceny dorobku zawodowego według punków z rozporządzenia z dnia 01.03.2013 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, czy opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu według punktów z rozporządzenia z dnia 26.07.2018 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Staż na nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam 01.09.2013 roku jako wychowawca w młodzieżowym ośrodku socjoterapii. Od 1.01.2014 roku objęłam stanowisko p.o dyrektora placówki, a od 01.09.2014 roku jestem dyrektorem. w przyszłym roku czyli w 2016 będę podchodzić do egzaminu na dyplomowanego. Pytanie brzmi co mam zawrzeć w sprawozdaniu i jaki powinien być schemat aby niczego nie ominąć (czy oprzeć się tylko na zadaniach związanych z pełnieniem funkcji dyrektora, zaznaczam iż działania moje jako wychowawcy zostały przerwane 1.01.2014 roku). Kto wystawia mi ocenę dorobku?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam nauczyciela, który odbył rok stażu i będzie go u mnie kontynuował. Czy powinien na piśmie wystąpić o umożliwienie odbycia stażu, a ja na piśmie poinformować że ma taką możliwość? nie jest to chyba otwarcie stażu?Jakimi terminami się posługiwać? Nauczyciel daje aneks do planu rozwoju uwzględniający specyfikę mojej szkoły czy pisze nowy plan? staż na takim samym stanowisku.
2. Nauczycielka 9 lipca zakończyła urlop macierzyński. Odbywa ostatni rok stażu na mianowanego.Wiem, że muszę go wydłużyć o okres całego macierzyńskiego, licząc od 1 czerwca. Jeśli otrzymała pismo z datą 10 lipca, było to prawidłowe?
3. Gdzie szukać informacji na temat zatrudniania i rozwiązywania umów z księżmi?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony na umowę na czas określony na 1 rok czasu, który odbywa staż na n-la dyplomowanego, powinien złożyć do dyrektora sprawozdanie ze stażu po tym całym roku, czy po I półroczu też?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe