Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zgodnie z art. 322 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.60 i 949) dotychczasowe statuty dotychczasowych...

PORADA PRAWNA

24 sierpnia 2017 Prawo oświatowe

Czy w tym roku szkolnym należy nowelizować statut? Jeżeli tak to jakie zmiany należy wnieść?

Zgodnie z art. 322 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.60 i 949) dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r.

Podstawę do ich nowelizacji statutu mogą stanowić w szczególności następujące sytuacje:
1) włączenie do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego klas dotychczasowego gimnazjum.
Jeżeli, np. włączenie klas II i III dotychczasowego gimnazjum do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego nastąpi z dniem 1 września 2017r., to statut liceum będzie musiał zawierać postanowienia dotyczące tych klas. W takim przypadku nowelizacji trzeba dokonać w terminie do dnia 30 listopada 2017r.;
2) zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego;
3) potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej;
4) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ szkoły;
5) zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem);
6) inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia).
W przypadku statutów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zostały zachowane kompetencje rady szkoły i rady pedagogicznej w zakresie uchwalania statutów ( art. 322 ust. 4 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły ( podstawa prawna: art. 72, art. 80, art. 82 ustawy z dnia 14 grudnia2016r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949).
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów ( podstawa prawna: art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT