Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w tym roku szkolnym należy nowelizować statut? Jeżeli tak to jakie zmiany należy wnieść?
Zgodnie z art. 322 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.60 i 949) dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r.
Podstawę do ich nowelizacji statutu mogą stanowić w szczególności następujące sytuacje:
1) włączenie do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego klas dotychczasowego gimnazjum.
Jeżeli, np. włączenie klas II i III dotychczasowego gimnazjum do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego nastąpi z dniem 1 września 2017r., to statut liceum będzie musiał zawierać postanowienia dotyczące tych klas. W takim przypadku nowelizacji trzeba dokonać w terminie do dnia 30 listopada 2017r.;
2) zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego;
3) potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej;
4) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ szkoły;
5) zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem);
6) inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia).
W przypadku statutów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zostały zachowane kompetencje rady szkoły i rady pedagogicznej w zakresie uchwalania statutów ( art. 322 ust. 4 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły ( podstawa prawna: art. 72, art. 80, art. 82 ustawy z dnia 14 grudnia2016r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949).
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów ( podstawa prawna: art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy oceny pracy nauczyciela.
Nauczycielka wystąpiła z prośbą o ocenę pracy. W tym roku szkolnym od połowy września do lutego przebywała ona na l-4, w roku 2011/12 przepracowała cały rok osiągając różne sukcesy - za co otrzymała nagrodę dyrektora szkoły. W roku szkolnym 2010/11 przebywała 12 miesięcy na urlopie zdrowotnym, jeszcze jeden rok wcześniej 186 dni przebywała na L-4. Biorąc pod uwagę ostatnie 5 lat - 580 dni, to nieobecności usprawiedliwione, a dodając jeszcze jeden rok dodajemy dodatkowe 180 dni nieobecności. W związku z powyższym - czy ocena zgodnie z obowiązującym prawem może uwzględniać aspekt nieobecności w pracy i np.: być oceną dobrą (a nie wyróżniającą jakiej spodziewa się nauczycielka) ze względu na nieobecności w pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należałoby postąpić w sytuacji uczennicy, jeśli postanowiła ona przenieść się z dniem 1 września do szkoły dla dorosłych? Uczennica kl. III technikum (pięcioletniego), ze względu poród i opiekę nad małym dzieckiem, miała przesuniętą realizację praktyki zawodowej ze stycznia 2022 r. na okres wakacji. Okazało się, że ze względu na swoją sytuację nie jest jeszcze w stanie zrealizować praktyki w tym terminie. Zgodnie z planem nauczania uczennica ma jeszcze do zrealizowania praktykę w klasie IV. Ze względu na brak praktyki nie miała wydanego w dniu 24 czerwca 2022 r. świadectwa promocyjnego z klasy III technikum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W e-letterze z portalu E-Serwis Oświatowy z dn. 27.11.2014. jest artykuł: "Za dni wolne od zajęć należy się wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe", w którym autorka przytaczając odpowiedź z 10 czerwca 2009 r. Sekretarza Stanu w MEN na interpelację nr 9686 posła Piotra Stanke z 26 maja 2009 r., nr SPS-023-9686/09, w sprawie rozliczania i organizacji pracy nauczyciela w godzinach nadliczbowych, stwierdza, że: jeśli nauczyciel nie miał możliwości realizacji w taki dzień godzin ponadwymiarowych (np. nie był zobowiązany do wykonywania innych zadań), do celów obliczenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe dzień ten traktuje się jako dzień, kiedy pracownik pozostaje w gotowości do pracy. Rok wcześniej (maj 2013 r.) również e-letterem otrzymałam z E-serwisu Oświatowego wiadomość z informacją: “ Wynagrodzenie za przydzielone godziny ponadwymiarowe przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną zrealizowane. art. 39 ust. 4. KN: Składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień, a w wypadkach szczególnie uzasadnionych wynagrodzenie może być wypłacone w jednym z ostatnich pięciu dni miesiąca lub w dniu wypłaty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3. Biorąc udział w szkoleniu, konferencji nauczyciel nie realizuje swoich godzin ponadwymiarowych, więc dodatkowe wynagrodzenie nie należy się. Praca realizowana w formie szkolenia, konferencji jest pracą wynikającą z innych zadań niż prowadzenie lekcji, w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy i za to nauczyciel otrzymuje swoją niepomniejszoną pensję. Niestety, za godziny ponadwymiarowe nie ma podstaw do zapłaty. “ Moi nauczyciele mają pretensje, dlaczego nie płaci się za godziny ponadwymiarowe, gdy oni są na szkoleniu, które służy później ich lepszej pracy na rzecz szkoły, ucznia? Jaka jest prawda?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z niepełnosprawnością w stopniu lekkim nie realizuje godzin z drugiego języka, ma uczęszczać na zajęcia z techniki. Ile godzin obowiązuje ucznia i jak wygląda sprawa z oceną na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kilka nauczycielek zwróciło się do dyrektora z prośbą o dofinansowanie do doskonalenia zawodowego. Warsztaty organizuje fundacja, która w swojej statutowej działalności ma prowadzenie działalności edukacyjnej w postaci organizacji szkoleń dla nauczycieli. Nie ma jednak akredytacji kuratora oświaty. Czy można dofinansować takie szkolenie ze środków na dofinansowanie, na podst. art. 70 a KN ust. 1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe