Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy oceny pracy nauczyciela. Nauczycielka wystąpiła z prośbą o ocenę pracy. W tym roku szkolnym od połowy września do lutego przebywała ona na l-4, w roku 2011/12 przepracowała cały rok osiągając różne sukcesy - za co otrzymała nagrodę dyrektora szkoły. W roku szkolnym 2010/11 przebywała 12 miesięcy na urlopie zdrowotnym, jeszcze jeden rok wcześniej 186 dni przebywała na L-4. Biorąc pod uwagę ostatnie 5 lat - 580 dni, to nieobecności usprawiedliwione, a dodając jeszcze jeden rok dodajemy dodatkowe 180 dni nieobecności. W związku z powyższym - czy ocena zgodnie z obowiązującym prawem może uwzględniać aspekt nieobecności w pracy i np.: być oceną dobrą (a nie wyróżniającą jakiej spodziewa się nauczycielka) ze względu na nieobecności w pracy?
Podstawa prawna:
1) Karta Nauczyciela, art. 6a ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. (ze zm.),
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
§ 2. 1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel.
6. Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art. 4 ustawy, zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela — ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
8. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:
1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach;
2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami);
3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym;
4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb;
5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
§ 5. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany zapoznać nauczyciela z pisemnym projektem oceny i wysłuchać jego uwag i zastrzeżeń. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie, jednak nie później niż w ciągu 3 dni od dnia zapoznania się z projektem oceny.
Oznacza to, iż dyrektor powinien wnikliwie przeanalizować przepisy prawa i oceniać wg kryteriów stanowiących podstawę do oceny pracy nauczyciela. W przeciwnym przypadku narazi się na odwołanie od oceny – jeśli nauczyciel uzna je za zasadne.
Prawo nie przewiduje „obniżania” oceny za częste absencje nauczyciela, w związku z tym dyrektor powinien przygotować uzasadnienie oceny, które uwzględni efekty pracy nauczyciela i ew. skutki nieobecności (wpływające np. na wyniki pracy statutowej nauczyciela).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie kwalifikacje musi/może mieć nauczyciel współorganizujący kształcenie ucznia z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym? Oczywiście pedagog specjalny, ale nie osiągalny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy postąpić w przypadku dziecka, które wyjeżdża na bardzo długie leczenie do Niemiec? Czy należy wykazywać mu nieobecności? Jak należy go klasyfikować? Czy w szpitalu w Niemczech powinien mieć zapewnioną kontynuację nauki na zasadach obowiązujących w Polsce czy na zasadach obowiązujących w Niemczech?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od stycznia do czerwca miał znaczące osiągnięcia w swojej pracy. Chcę mu przydzielić dodatek motywacyjny na okres od lipca do grudnia, ale nauczyciel od 1 września będzie na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy będzie wtedy mógł pobierać przyznany mu dodatek motywacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, aby prowadzić zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu niepublicznym? Kto sprawdza takie kwalifikacje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące sytuacji co do której mam wątpliwość. Proszę o poradę. Otóż nauczyciel wystawił uczniowi zagrożenie z przedmiotu zgodnie z rozporządzeniem MEN i WSO. Obowiązku poinformowania rodziców ucznia szkoły ponadgimnazjalnej kl II nie dopełnił wychowawca. Czy nauczyciel tegoż przedmiotu powinien zmienić ocenę na pozytywną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe