Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w technikum "Przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym" określone w nowych ramówkach są równoznaczne z praktyczną nauką zawodu określoną w rozporządzeniu w sprawie praktycznej nauki zawodu z 2010 r. i w związku z tym jakie pensum obowiązuje dla nauczycieli tych przedmiotów 18 czy 22 godziny?
Z przepisów Karty Nauczyciela nie wynika wprost, jaki wymiar pensum obowiązuje nauczycieli "kształcenia zawodowego praktycznego", ponieważ ustawa nie posługuje się takim określeniem, a jedynie "nauczyciele praktycznej nauki zawodu". Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania posługuje się z kolei jedynie określeniami: "kształcenie zawodowe teoretyczne" i "kształcenie zawodowe praktyczne", co może sugerować, że nauczyciele prowadzący kształcenie zawodowe praktyczne podlegają pod ustawowe określenie "nauczyciele praktycznej nauki zawodu". Inaczej w tej sprawie wypowiada się MEN, porównując kształcenie praktyczne w szkole zawodowej i technikum:
"Nauka tej samej kwalifikacji w obu typach szkół (technikum i szkoły zawodowej) ma odmienny kontekst, o czym świadczą zapisy w ramowych planach nauczania (970 i 630 godzin dla zsz - oraz 735 i 735 godzin dla technikum). Dlatego też w zasadniczej szkole zawodowej kształcenie zawodowe praktyczne powinno mieć charakter zajęć praktycznych, a zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego w technikum powinny rozwijać twórcze myślenie oraz wspomagać integrację wiedzy z różnych dziedzin i działów techniki z praktyką. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego w technikum powinny być prowadzone w odpowiednio wyposażonych pracowniach szkolnych przez odpowiednio przygotowanych nauczycieli przedmiotów teoretycznych z pensum dydaktycznym w wymiarze 18 godzin tygodniowo. Dla ułatwienia organizacji tak rozumianego kształcenia zawodowego w technikum, w rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach przyjęto, iż formą realizacji praktycznej nauki zawodu w tym typie szkoły powinna być praktyka zawodowa, a nie zajęcia praktyczne."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy dodatku za trudne warunki pracy. Czy nauczycielowi przebywającemu na długotrwałym zwolnieniu lekarskim bądź na urlopie dla poratowania zdrowia taki dodatek za pracę w warunkach trudnych przysługuje? Jeśli nie, to czy w związku z tym faktem powinien być stworzony jakiś dokument informujący o tym fakcie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o interpretację przepisów dotyczących ustalenia prawa do urlopu dla poratowania zdrowia, w szczególności wyliczenia okresu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby oraz urlopu innego niż wypoczynkowy, trwających dłużej niż 6 miesięcy oraz o przedłużenie wymaganego okresu pracy o tą niezdolność. Nasze pytanie brzmi: czy wliczamy cały okres niezdolności do pracy trwający dłużej niż 6 m-cy , czy tylko ten powyżej 6 m-cy? Na konkretnym przykładzie w naszej szkole nauczyciel mianowany, umowa o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin. Okres zatrudnienia od 01.09.2008r do nadal, okresy niezdolności do pracy: - zw. lekarskie, urlop macierzyński, u.rodzicielski w wymiarze 220 dni (czy brać pod uwagę całość 220 dni czy powyżej 180 dni t,j.40 dni ?) , - u.wychowawczy 2 lata czyli 24 m-ce (brać pod uwagę 24m-ce czy 18m-cy)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy wicedyrektor musi mieć ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą?
- Od września gimnazjum, w którym mam umowę o pracę, zostaje włączone do szkoły podstawowej. Od roku z tego gimnazjum jestem oddelegowana na stanowisko dyrektora w innej szkole podstawowej, gdyż tam wygrałam konkurs. Co dalej z moją umową o pracę w gimnazjum?
- Nauczyciel został przeniesiony do drugiej szkoły. W pierwszej szkole odebrał 1 dzień opieki, a w drugiej szkole 2-gą opiekę (nad dzieckiem). Organ prowadzący jest ten sam. Mam pytanie czy nauczycielowi przysługuje 13-tka w drugiej szkole?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe