Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w ramach godz.z art.42KN można nauczycielowi zaliczyć wycieczki z uczniami organizowane w soboty?
Stanowisko MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy – Karta Nauczyciela – zaktualizowane w dniu 8 października 2009 r.
5. Rodzaje zajęć, które mogą być realizowane w ramach godzin, o których mowa
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego
do dyspozycji dyrektora, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów. Zajęcia te powinny zatem wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom uczniów poprzez udzielanie im pomocy w przezwyciężaniu trudności, rozwijaniu zdolności lub pogłębianiu zainteresowań, a także poprzez sprawowanie nad nimi opieki, zależnie od potrzeb. Wspomagając się tymi godzinami szkoła podstawowa i gimnazjum może również wzbogacić ofertę świetlicy. Podjęcie decyzji w kwestii, jakie zajęcia będą realizowane w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, należy do kompetencji dyrektora szkoły.
Godzin tych nie można jednakże przeznaczyć na zajęcia obowiązkowe, opiekę nad uczniami podczas ich dowozu do szkoły, doraźne zastępstwa oraz nauczanie indywidualne.
- § 2 ust. 5a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.).
To oznacza, że ostateczną decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów oraz powyższe wskazania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice ucznia klasy VI są zdecydowani złożyć wniosek o zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego od VII klasy. Uczeń posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej ze względu na słaby wzrok i słaby słuch, przy czym w orzeczeniu nie ma zapisu o potrzebie takiego zwolnienia. Czy mogę jako dyrektor zwolnić ucznia na podstawie wniosku rodzica? Czy jest gdzieś wzór takiego wniosku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, dla uczniów jakich klas szkoły podstawowej dyrektor ma obowiązek zapewnienia opieki świetlicowej po zakończonych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych? Jestem wicedyrektorem szkoły podstawowej niepublicznej. Proszę o podanie rozporządzenia, które stricte reguluje przepisy opieki i pracy świetlicy od roku 2017.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole jest oddział przedszkolny dla dzieci sześcioletnich (zdeklarowanych 14 dzieci). Rodzice zwrócili się z prośbą do wójta o utworzenie oddziału dla dzieci pięcioletnich. Czy wójt może nakazać przyjęcie 5-latków do grupy 6-latków? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przeczytałam art.w sprawie zmian w organizacji szkoły podstawowej. Czy od września 2016r. przestaną funkcjonować szkoły podstawowe o niższym stopniu organizacyjnym? Czy przepis ten jest równoznaczny dla wszystkich obowiązujących do tej pory tego typu szkół? Czy będzie jednak możliwe pozostawienie klas I-III jeśli organ prowadzący ma w przyszłości powołać zepół szkolno-przedszkolny. W szkole funkcjonują klasy I-IIIi 3 oddziały przedszkolne dla dzieci w wieku 3-5 lat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy nauczyciel z uprawnieniami wyłącznie do nauczania np. matematyki ma prawo na doraźnym zastępstwie zrealizować temat np. z j. polskiego, jeżeli taki przedmiot wynika z planu lekcji danej klasy? Czy ewentualnie nauczyciel przedmiotu pokrewnego (np. geograf) ma w podobnych okolicznościach prawo zrealizować temat z przyrody?
2. Czy jest zgodne z prawem, aby dyrektor zlecił wicedyrektorowi dokonanie oceny pracy nauczyciela (ocena z inicjatywy dyrektora) w okresie, gdy dyrektor jest obecny w pracy?
3. Czy przepisy prawa stanowią o szczegółach przeprowadzania obserwacji lekcji religii przez dyrektora? Czy prawdą jest, iż dokonując takiej obserwacji i przeprowadzając po niej rozmowę z katechetą konieczna jest obecność wizytatora-katechety lub proboszcza? Czy dyrektor ma obowiązek zawiadamiać stronę kościelną o zamiarze przeprowadzenia zwykłej obserwacji lekcji, jeżeli nie jest dokonywana ocena pracy katechety?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe