Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu można korzystać z zakupionych przez rodziców podręczników, kart pracy?
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego ma na celu proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci i nakazuje zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Zalecane warunki i sposób realizacji tych celów przewidują następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977): co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela); co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp.; najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego; pozostałe dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (na czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne). Tak określone cele i sposób realizacji podstawy programowej prowadzą do wniosku, że przedszkola mają uczyć przede wszystkim przez zabawę i to bardziej zdobywania umiejętności niż wiedzy, dlatego podstawa programowa nie stanowi o korzystaniu z podręczników w przedszkolu. Podręczniki mogą być wykorzystywane tylko za zgodą wszystkich rodziców, a także przez nich zakupione. To samo dotyczy kart pracy, które pełnią rolę swoistych ćwiczeń. W braku zgody wszystkich rodziców, należy zrezygnować z podręczników lub kart pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prosiłbym o wzór pisma do wójta gminy celem przedłożenia informacji do 30 czerwca o przekształceniu publicznej szkoły stowarzyszeniowej z oddziałem przedszkolnym w ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi szkołę podstawową na co otrzymuje dotację od gminy. W ramach tej dotacji otrzymuje również dotację na indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dzieckiem upośledzonym w stopniu głębokim. Czy dotacja na to dziecko otrzymana w roku 2018 może być rozliczona w ramach całej dotacji otrzymanej przez stowarzyszenie na prowadzenie szkoły ? ( część środków z dotacji na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze wykorzystywana była na pokrycie bieżących wydatków szkoły).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z § 58 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U 2017 poz. 1606) placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania są bursy i domy wczasów dziecięcych.
Czy można więc przyjąć do bursy szkolnej kandydata, który nie posiada zameldowania na pobyt stały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący szkołę przekazuje placówkę stowarzyszeniu. Jak wygląda sprawa odpraw, w momencie kiedy stowarzyszenie zrezygnuje z prowadzenia szkoły i ponownie przejmie ją organ prowadzący?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy powołany teraz wicedyrektor może mieć godziny ponadwymiarowe, które zostały mu przydzielone na początku roku szkolnego? Czy muszę pytać o zgodę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe