Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczestnik Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego prowadzonego przez szkołę publiczną ma statut ucznia, a tym samym prawo do świadczenia „dobry start”?
Świadczenie „dobry start” nie przysługuje uczestnikowi kwalifikacyjnego kursu zawodowego, ponieważ osoba ta nie uczy się w szkole w rozumieniu przepisów regulujących świadczenie, a jedynie uczestniczy w pozaszkolnej formie kształcenia ustawicznego, która może być faktycznie prowadzona zarówno w szkole, w placówce niebędącej szkołą i przez niektóre podmioty spoza systemu oświaty – § 3 pkt 5 i 6 oraz § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" (Dz.U. z 2018 r., poz. 1261 ze zm.) oraz art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm. O „uczeniu się w szkole” nie decyduje samo miejsce organizacji KKZ jako pozaszkolnej formy kształcenia. Uczestnictwo w KKZ uprawniałoby do świadczenia wyjątkowo – jedynie, gdyby osoba niepełnoletnia w ten sposób realizowała obowiązek nauki, a więc po spełnieniu warunków wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz.U. z 2017 r., poz. 1562 ze zm.) (podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 lutego 2019 r., II SA/Sz 1333/18).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałem zawiadomienie z Prokuratury Rejonowej o wszczęciu przeciwko nauczycielowi śledztwo o przestępstwo z art 271 § 1 k.k. Czy związku z tym muszę podjąć jakieś działania? Czy czekać na wynik śledztwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin może być religii w zerówce dla oddziału dzieci 3,4, i 5 letnich. Jeśli dwa razy po 30 min. - to za ile godzin płacimy nauczycielowi ( zważywszy , ze godziny pracy w zerówce są 60 minutowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko 6 letnie było w roku szkolnym 2015/2016 odroczone przez poradnie psych-pedagogiczną od obowiązku szkolnego w kl I. Nadal nie jest gotowy do podjęcia nauki w kl I , czy może być ponownie odroczony od obowiązku szkolnego w kl I w roku szkolnym 2016/2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie mają numery i symbole świadectwa dla klasy IV,V i VI oraz klas 1-3 w roku szkolnym 2016/17.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe