Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń klasy VII szkoły publicznej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie lekkie) jest zwolniony z nauki drugiego języka? Jeżeli takie zwolnienie mu przysługuje, to jakie ma mieć zajęcia w czasie, gdy jego oddział ma zajęcia z drugiego języka?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) w załączniku nr 1 określa ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. W części tabeli przeznaczonej dla klas IV–VIII „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą” w pkt 3 określono obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin w klasie drugiego języka nowożytnego. W przypisie 9 do pkt 3 wskazano, że obowiązkowy wymiar godzin drugiego języka nowożytnego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
W stosunku do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną lekką nie powstaje obowiązek nauki drugiego języka. Przepisy prawa przewidują, że z zasady uczeń ten nie uczy się drugiego języka. Skoro obowiązek nie powstaje, to nie ma podstaw do zwolnienia ucznia z obowiązku nauki drugiego języka, tak jak w przypadku § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534).
Reasumując, uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, gdyż nie jest tym obowiązkiem objęty. Uczeń powinien mieć możliwość uczęszczania na zajęcia techniki (zajęcia indywidualne albo z klasą programowo niższą).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty centrum kształcenia praktycznego nie realizuje przepisu art. 42 ust.2 pkt2 lit.a i b, bo jest placówką kształcenia praktycznego, czy można ten przepis na zasadzie analogii interpretować w stosunku do centrum kształcenia ustawicznego?
- Czy dyrektor szkoły w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty powinien pisemnie poinformować nauczycieli o zmianie przydzielonych godzin – zamiast wspomagania zajęcia opiekuńcze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole w dniach: rozpoczęcia roku szkolnego i zakończenia zajęć w danym roku szk.,14 X (Dzień Edukaji Narodowej),1 VI(Dzień Dziecka)nie odbywają się zajęcia dydaktyczne, realizujemy tylko i wyłącznie zajecia wychowawczo-opiekuńcze.Czy należy je zaliczyć do dni wymienionych w par.5 ust. 1 Rozporzadzenia MEN z dnia 5 X 2010r zmieniajacego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykład statutu przedszkola publicznego prowadzonego przez osobę fizyczną (małego przedszkola -oddział "0" i oddział mieszany)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 5 marca 2013 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych w arkuszach ocen np: MEN-I/41b/2 znajduje się dodatkowa rubryka Informacja o indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
W związku tym mam pytanie. Jakie informacje należy w niej umieścić jeśli uczeń taki IPET posiada?
Natomiast w innych arkuszach ocen np: MEN-I/39b/2 jest rubryka przeznaczona na Informacje o indywidualnym programie lub toku nauki. Czy w tej rubryce również wpisujemy informacje o IPECIE?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe