Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkolny zestaw podręczników wprowadza się zarządzeniem dyrektora, czy dyrektor podaje do informacji. W oparciu o jakie akty prawne utworzyć szkolny zestaw podręczników?
Zespół nauczycieli prowadzących nauczanie w klasach I–III szkoły podstawowej oraz zespół nauczycieli prowadzących nauczanie danych zajęć edukacyjnych w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej przedstawiają dyrektorowi szkoły propozycję: 1) jednego podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz jednego podręcznika do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego, lub materiału edukacyjnego, dla uczniów danej klasy – w przypadku klas I–III szkoły podstawowej; 2) jednego podręcznika do danych zajęć edukacyjnych lub materiału edukacyjnego do danych zajęć edukacyjnych, dla uczniów danej klasy – w przypadku klas IV–VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej; 3) materiałów ćwiczeniowych. Zespoły nauczycieli mogą przedstawić dyrektorowi szkoły propozycję więcej niż jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego: 1) do danego języka obcego nowożytnego w danej klasie, biorąc pod uwagę poziomy nauczania języków obcych nowożytnych – w przypadku klas IV–VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej; 2) do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie, biorąc pod uwagę zakres kształcenia: podstawowy lub rozszerzony, ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej; 3) do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie z zakresu kształcenia w zawodzie – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; 4) w przypadku uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym; 5) w przypadku uczniów objętych kształceniem w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. Zespoły nauczycieli przy wyborze podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dla uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym, uwzględniają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne tych uczniów. Dyrektor szkoły, na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, oraz w przypadku braku porozumienia w zespole nauczycieli w sprawie przedstawienia propozycji podręczników lub materiałów edukacyjnych, ustala: 1) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, 2) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. Dyrektor szkoły, na wniosek zespołu nauczycieli, może: 1) dokonać zmian w zestawie podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zmiany materiałów ćwiczeniowych, jeżeli nie ma możliwości zakupu danego podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego; 2) uzupełnić zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także materiały ćwiczeniowe. Dyrektor szkoły corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 22ab, art. 22ac.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1.Czy nauczyciel realizuje zajęcia pozalekcyjne, które ma z gdd, będąc opiekunem na turnieju szachowym (7 dni)?
Nauczyciel maił pod opieką 3 dzieci ze swojej szkoły. N-l twierdzi, że zawsze tak robił i poprzedni dyrektor mu na to pozwalał. Zajęcia te wpisał do dziennika zajęć pozalekcyjnych i podał, że codziennie prowadził zajęcia z 8 dzieci.
2. Czy nauczyciel może realizować zajęcia z KN (karciane) w sobotę? Nauczyciel uzyskał moją zgodę na ustną prośbę o możliwość zorganizowania turnieju szachowego (104 osoby, z tego z naszej szkoły 36), ale wprowadził mnie w błąd twierdząć, że turniej organizuje Klub sportowy. Zajęcia wpisał sobie do dziennika (8 godzin, 36 dzieci). Co powinnam zrobić? Pisemną informację, że turniej szachowy zorganizował on (nie Klub czy SP) otrzymałam tydzień po turnieju. Wie, że za pracę w dzień wolny n-l powinien otrzymać dzień wolny, ale on mnie wprowadził w błąd.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddział przedszkolny w naszej szkole pracuje w godz. 7.30–15.30. Podstawa programowa w przedszkolu realizowana jest w godz. 8.00–14.00 (6 bezpłatnych godzin). Czy rodzic dziecka może sam wybierać godziny przyprowadzania i odbierania dziecka, nie przestrzegając godzin, w których realizowana jest podstawa programowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy (nawet za zgodą nauczyciela) dyrektor może zaproponować zajęcia dydaktyczno - wychowawcze w czasie ferii nieodpłatnie? Jeśli będą to zajęcia odpłatne, czy te godziny pracy mogą być płacone jako ponadwymiarowe, czy można, należy spisać umowę zlecenia na te godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany z 12-letnim okresem zatrudnienia (zatrudniony przez mianowanie) obecnie przebywa na zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie prawdopodobnie będzie trwało 182 dni, następnie będzie on korzystał z zasiłku rehabilitacyjnego przez rok. Czy po wykorzystaniu zwolnienia i zasiłku rehabilitacyjnego, nauczyciel będzie miał nadal prawo do skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia (przerwa w pracy będzie wynosiła 1,5 roku)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej są obecnie dwie klasy piąte (kl. Va i Vb). Nauczycielka poprosiła aby utworzyć dwa mieszane oddziały dla uczniów, którzy radzą sobie bardzo dobrze i dla tych, którzy mają trudności w opanowaniu podstawy j. angielskiego (uczniowie są zdiagnozowani). Czy mogę tak połączyć uczniów, proszę o podstawę prawną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe