Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Psycholog szkolny nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. Tę kwestię reguluję nowe rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie...

PORADA PRAWNA

Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne? Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rozwijające umiejętności społeczne dla dzieci z orzeczeniami ? Jeżeli odpowiedzi są negatywne to kto może prowadzić takie zajęcia?

Psycholog szkolny nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. Tę kwestię reguluję nowe rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wskazując w § 23. 1., że kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach - posiada osoba, która ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli lub studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jednym słowem – psycholog musiałby posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności zgodnej z rodzajem niepełnosprawności ucznia. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera – rehabilitant osoby autystycznej albo oligofrenopedagog, jeśli u tego ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna jako niepełnosprawność sprzężona.

Psycholog może natomiast prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, które są formą zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom przejawiający, trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 10. Tę kwestię reguluje nowe rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie organizacji i udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opublikowane będzie w Dzienniku Ustaw 25 sierpnia br.) wskazując w , że zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zajęcia te prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy.
Proszę pamiętać, że zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne NIE SĄ REWALIDACJĄ, więc nie mogą zastąpić zajęć rewalidacyjnych wynikających z rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703).

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT