Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne? Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rozwijające umiejętności społeczne dla dzieci z orzeczeniami ? Jeżeli odpowiedzi są negatywne to kto może prowadzić takie zajęcia?
Psycholog szkolny nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. Tę kwestię reguluję nowe rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wskazując w § 23. 1., że kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach - posiada osoba, która ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli lub studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jednym słowem – psycholog musiałby posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności zgodnej z rodzajem niepełnosprawności ucznia. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera – rehabilitant osoby autystycznej albo oligofrenopedagog, jeśli u tego ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna jako niepełnosprawność sprzężona.
Psycholog może natomiast prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, które są formą zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom przejawiający, trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 10. Tę kwestię reguluje nowe rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie organizacji i udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opublikowane będzie w Dzienniku Ustaw 25 sierpnia br.) wskazując w , że zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zajęcia te prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy.
Proszę pamiętać, że zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne NIE SĄ REWALIDACJĄ, więc nie mogą zastąpić zajęć rewalidacyjnych wynikających z rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu od 4 września 2023 r. przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor przedszkola odchodzi na emeryturę w m-cu marcu br. roku, w przedszkolu nie ma wicedyrektora. Czy istnieje możliwość prawna na ponowne zatrudnienie dyrektora. Czy Burmistrz w takiej sytuacji może zatrudnić na stanowisko nauczyciela dyr., a potem powierzyć do końca roku stanowisko dyrektora?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam następujący problem:
Od 18 października jedna z moich nauczycielek (WF) rozpoczyna urlop dla poratowania zdrowia (do 30. 08. 2014 r.). Od początku roku przebywała ona na zwolnieniu lekarskim, więc pozostali nauczyciele WF przejęli jej lekcje jako zastępstwa doraźne (udało mi się tak wprowadzić zmiany w planie, że wszystkie lekcje WF odbywały się normalnie). Ponieważ jeden z pozostałych nauczycieli WF (zatrudniony przez mianowanie) nie ma od 1 września etatu (wyraził zgodę na zmniejszenie w tym roku szkolnym liczby godzin i jest obecnie zatrudniony na 9,78/18), to chciałabym zatrudnić go na zastępstwo na czas urlopu nauczycielki w wymiarze 11,5 /18. Jak w związku z tym powinna być sformułowana obecnie jego umowa? Czy to ma być aneks do umowy z dnia 2 września br.? Czy dodatkowa umowa?
I czy mogę z tej umowy wypłacić mu dodatek za wysługę lat?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor wygrał konkurs w kwietniu. Kiedy może powołać wicedyrektora? Czy musi czekać aż do 1 września 2018 roku? Czy może wszystkie procedury związane z powołaniem wicedyrektora rozpocząć już w maju i zakończyć w czerwcu?
- Jakie kwalifikacje musi posiadać dyrektor niepublicznego przedszkola?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe