Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy projekty, które były realizowane w klasie II gimnazjum są nadal realizowane i w której klasie?
Gimnazjum realizuje podstawę programową zgodnie z obowiązującymi go podstawami programowymi.Oznacza to, że jeśli uczniowie nie zrealizowali treści zawartych w dokumencie, są objęci tym obowiązkiem (do ukończenia szkoły).Rozporządzenie określa podstawę programową:1) wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego;2) kształcenia ogólnego dla:a) szkół podstawowych, b) uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach,c) gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, (załącznik nr 4 do rozporządzenia),d) zasadniczych szkół zawodowych, e) szkół policealnych,f) szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje:1) wybór tematu projektu edukacyjnego;2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;3) wykonanie zaplanowanych działań;4) publiczną prezentację przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego;5) podsumowanie pracy uczniów nad projektem edukacyjnym.Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.Dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, ustala:1) zadania nauczyciela;2) czas realizacji projektu edukacyjnego;3) termin oraz sposób prezentacji przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego;4) sposób podsumowania pracy uczniów nad projektem edukacyjnym;5) inne elementy istotne dla prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.Wychowawca oddziału na początku roku szkolnego, w którym uczniowie rozpoczną realizację projektu edukacyjnego, informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu.Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego, o którym mowa w art. 44p ust. 2 ustawy, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego uwzględnia się w kryteriach oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawartych w ocenianiu wewnątrzszkolnym.Z treści pytania nie wynika, że chodzi o nową podstawę programową i szkołę (zakładam) podstawową. Jednak uprzedzając ew. wątpliwości, wyjaśniam, że w podstawach programowych zawarto obszerne wyjaśnienie i uzasadnienie, dlaczego projekt edukacyjny jest obowiązkową metodą nauczania.Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych.Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów.Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy, różnicując wymagania.Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami.Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu.Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno--komunikacyjnych.
Podstawa prawna: 1. ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (ze zm.). 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 8.3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy godziny "karciane" nauczyciel może realizować podczas pobytu na zielonej szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaki powinien być dokument potwierdzający przyjęcie koncepcji pracy szkoły przez radę pedagogiczną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela który uczy u nas języka polskiego w niepublicznej szkole podstawowej o upr. publicznej. Czy mogę dać jej bibliotekę do których uprawnień jeszcze nie posiada (właśnie rozpoczyna studia)? Czy muszę uzyskać zgodę kuratorium na dopełnienie jej etatu w bibliotece?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Czy będzie opracowany Plan nadzoru 2013/2014?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną wraz z wymienionymi kompetencjami Rady Pedagogicznej oraz podstawę prawną wraz z obowiązkami i kompetencjami Dyrektora Szkoły Podstawowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe