Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy powołanie wicedyrektora (stanowisko funkcyjne) powinno odbywać się w trybie podjęcia przez RP uchwały opiniującej (np. w związku z zaleceniami organu prowadzącego)? Czy po przeprowadzonym głosowaniu nad kandydatem dyrektor jest zobowiązany, jako przewodniczący RP, do sporządzenia stosownej uchwały w tym zakresie, która zawiera stanowisko RP nt. kandydata? Co się dzieje dalej z taką uchwałą? Czy ma ona jakąś prawną moc? Czy w razie niepowołania konkretnego kandydata (wcześniej zaopiniowanego na posiedzeniu- głosowanie, zaprotokołowanie), uchwała RP powinna zostać uchylona? Czy dyrektor powinien informować RP o zawieszeniu wykonania uchwały bądź też poinformowaniu, iż na skutek różnych okoliczności kandydatura nie zostanie rozpatrzona?
Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910, dyrektor szkoły powierza stanowisko wicedyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Przepis ten nie określa kolejności podejmowania uchwał przez poszczególne organy; również nie stanowi, że opinia rady pedagogicznej musi nastąpić po zapoznaniu się przez ten organ z opinią organu prowadzącego, ani tym bardziej, że musi być zgodna ze stanowiskiem organu prowadzącego. Aby rada pedagogiczna miała możliwość wyrażenia własnej merytorycznej opinii, dyrektor ma obowiązek podania personaliów osoby, której chciałby powierzyć funkcję wicedyrektora i w konsekwencji również opinia rady pedagogicznej powinna odnosić się do konkretnej osoby. Opinia jest niewiążąca dla dyrektora, ponieważ uchwała podjęta na podstawie art. 64 ust. 1 PO nie jest uchwałą stanowiącą w rozumieniu art. 70 ust. 1 PO tylko należy do kompetencji opiniodawczych w rozumieniu art. 70 ust. 2 PO. Dyrektor może powierzyć funkcję wicedyrektora zarówno osobie zaopiniowanej przez radę pedagogiczną pozytywnie, jak i negatywnie; może także zrezygnować z powierzenia funkcji osobie zaopiniowanej przez radę pedagogiczną pozytywnie albo negatywnie. W razie niepowołania na wicedyrektora zaopiniowanego kandydata, nie ma podstawy prawnej do uchylenia uchwały opiniującej rady pedagogicznej. Dyrektor nie zawiesza uchwały opiniującej rady pedagogicznej, ponieważ do kompetencji dyrektora należy jedynie wstrzymanie wykonania uchwał stanowiących rady pedagogicznej i to pod warunkiem ich niezgodności z prawem (art. 70 ust. 1 PO); uchwała ta pozostaje więc podjęta. Dyrektor nie ma obowiązku informowania rady pedagogicznej, że nie powierzy funkcji wicedyrektora opiniowanemu kandydatowi. Gdyby natomiast dyrektor zamierzał powołać na to stanowisko inną osobę, musi zostać w pełni ponowiona procedura opiniowania nowej kandydatury przez organ prowadzący, radę szkoły oraz radę pedagogiczną (art. 64 ust. 1 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W bieżącym roku szkolnym rozpoczęli naukę w naszej szkole uczniowie na podbudowie szkoły podstawowej oraz uczniowie na podbudowie gimnazjum. Czy jednej i drugiej grupie uczniów wpisuje się na świadectwie, że uczestniczyli w zajęciach do życia w rodzinie czy tylko uczniom, którzy są absolwentami szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pensum nauczyciela logopedy w szkole ogólnodostępnej od 1 września 2018 roku może wynosić 20 godzin? Skoro MEN podaje, że nie więcej niż 22 godziny. Kto o tym decyduje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie czy art.130 ust 6 będzie miał zastosowanie w sytuacji : organ prowadzący przedszkole (gmina) ze względów lokalowych - wskazała grupie realizującej obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, miejsce realizacji tego obowiązku w szkole podstawowej. Jednak dzieci nadal podlegały pod Publiczne Przedszkole do którego wcześniej uczęszczały ( w szkole wynajęto tylko pomieszczenia)
Czy rodzice mogą zapisać dzieci z tej grupy, do tej szkoły pomimo,ze nie jest to szkoła obwodowa, bez postępowania rekrutacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkolny program wychowawczy i szkolny program profilaktyczny mogą występować jako jeden dokument pod nazwą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem po rekrutacji do punktu przedszkolnego. Część dzieci 5 letnich przyjęłam do grupy mieszanej 3-4-5 latki. Dzieci 5 letnie z miesięcy styczeń- kwiecień przeniosłam do oddziału przedszkolnego (zerówka). Mam problem z rodzicem, ponieważ chce aby jej dziecko chodziło do "0". Jest to dziecko niedojrzałe emocjonalnie. Nauczycielki uczące w przedszkolu orzekły, że powinien zostać w grupie młodszej. Rodzice uważają, że jest na tyle dojrzały, aby być w grupie starszej. Czy muszę go przenieść do dzieci sześcioletnich?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe