Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba, która ukończyła studia podyplomowe edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera (4 semestry) oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki szkolnej i wczesnoszkolnej (3 semestry) , a wykształcenie wyższe z tytułem magistra uzyskała z kulturoznawstwa może pełnić rolę pedagoga specjalnego? Czy może pełnić rolę nauczyciela współorganizującego kształcenie? (szkoła niepubliczna na prawach publicznej)
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2022 r., poz. 1769) stanowisko pedagoga specjalnego może zajmować osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego będą także posiadały inne osoby:
- w przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- w szkołach i przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole i przedszkolu, a ponadto ukończyły kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
Pojęcie pedagogiki specjalnej jest pojęciem pojemnym, jednak należy łączyć je z następującymi kierunkami studiów/specjalizacjami:
1. Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”);
2. Resocjalizacja;
3. Surdopedagogika;
4. Tyflopedagogika;
5. Oligofrenopedagogika;
6. Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
7. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną;
8. Pedagogika resocjalizacyjna;
9. Pedagogika zdolnych i uzdolnionych;
10. Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia;
11. Pedagogika korekcyjna.
Wobec tego osoba, o której mowa w pytaniu może zajmować stanowisko pedagoga specjalnego do 31 sierpnia 2026 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor może uznać kwalifikacje do nauczania "Edukacji dla bezpieczeństwa" w gimnazjum nauczycielowi wychowania fizycznego, który ukończył również studia podyplomowe z biologii lub innemu nauczycielowi, który na studiach miał przez rok "Wojskowość" jeden raz w tygodniu? Jeżeli tak, to proszę o podstawę prawną? Dziękuję.
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, odmówił przyjścia na egzamin maturalny po swoich godzinach lekcyjnych, ponieważ dorabia w innej placówce i tam ze względu na nieobecność nie otrzyma wynagrodzenia. Domaga się, zapłaty za utracone wynagrodzenie w innym miejscu pracy. Proszę o informację czy mogę zobowiązać nauczyciela do przyjścia na egzamin po lekcjach, oraz na jakiej podstawie prawnej mam to zrobić? Czy dyrektor szkoły, w której "dodatkowo pracuje nauczyciel" może zapłacić za godziny lekcyjne, w czasie których nauczyciel przebywał w innej szkole (godziny nie odbędą się)? Jeżeli tak proszę o podstawę prawną.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź w sprawie wymiaru urlopu dla pracownika niepedagogicznego zatrudnionego w szkole w wymiarze 3/4 etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Nauczycielka jest na urlopie macierzyńskim do 20 sierpnia, jeszcze nie wiem czy będzie korzystała z dodatkowego urlopu. Na czas jej zwolnienia lekarskiego i urlopu macierzyńskiego zatrudniłam na zastępstwo innego nauczyciela. Czy umowę mogę podpisać do 28 czerwca, czy do 20 sierpnia ? Pozdrawiam.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola publicznego, mam u siebie zatrudnionego logopedę na cały etat (20/20) i jestem jego płatnikiem. Jednakże etat jest realizowany w kilku przedszkolach (4 x 5 godz.) za zgodą z organem prowadzącym. Czy w tym przypadku powinnam mieć w dokumentacji porozumienie z innymi dyrektorkami przedszkoli lub zgodę nauczyciela na takie zatrudnienie? Jeżeli tak, to proszę o wskazówki co w tych dokumentach powinno się znajdować?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe