Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba, która ukończyła studia podyplomowe edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera (4 semestry) oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki szkolnej i wczesnoszkolnej (3 semestry) , a wykształcenie wyższe z tytułem magistra uzyskała z kulturoznawstwa może pełnić rolę pedagoga specjalnego? Czy może pełnić rolę nauczyciela współorganizującego kształcenie? (szkoła niepubliczna na prawach publicznej)
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2022 r., poz. 1769) stanowisko pedagoga specjalnego może zajmować osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego będą także posiadały inne osoby:
- w przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- w szkołach i przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole i przedszkolu, a ponadto ukończyły kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
Pojęcie pedagogiki specjalnej jest pojęciem pojemnym, jednak należy łączyć je z następującymi kierunkami studiów/specjalizacjami:
1. Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”);
2. Resocjalizacja;
3. Surdopedagogika;
4. Tyflopedagogika;
5. Oligofrenopedagogika;
6. Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
7. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną;
8. Pedagogika resocjalizacyjna;
9. Pedagogika zdolnych i uzdolnionych;
10. Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia;
11. Pedagogika korekcyjna.
Wobec tego osoba, o której mowa w pytaniu może zajmować stanowisko pedagoga specjalnego do 31 sierpnia 2026 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwracam się do Państwa z prośbą o opinię i podpowiedź w zatrudnieniu. Otóż, nauczyciel dyplomowany otrzymuje urlop bezpłatny (pod koniec września 2016) na czas zajmowania innego stanowiska związanego z pełnieniem funkcji. Na jego miejsce chcę zatrudnić nauczyciela, który będzie pracował w szkole po raz pierwszy i ma odpowiednie kwalifikacje na to stanowisko. Moim zdaniem, nie mogę zatrudnić tego nauczyciela do końca roku szkolnego czyli 31.08.2017r., bo zajęcia już trwają, a poza tym i tak nie ma już szansy na rozpoczęcie stażu na kontraktowego. Wobec tego, czy zawrzeć umowę o pracę z tym nauczycielem na czas określony do końca zajęć (23.06.2017r-tak chcę zrobić), czy do końca czerwca?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Przez 13 lat byłam dyrektorem, uczyłam matematyki, a po przegranym konkursie nowy dyrektor przydzielił mi godziny w przedszkolu, czyli zmienił mi warunki pracy (nadmieniam, że pracujemy w zespole szkolno-przedszkolnym). Czy muszę się zgodzić na taki przydział?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić w publicznej szkole nauczyciela który pobiera świadczenie kompensacyjne na umowę -zlecenie? Dodam, że nauczyciel do sierpnia był nauczycielem naszej szkoły i głownie chodzi o kontynuacje nauczania przedmiotów takich jak prawo, wos.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Z jakiego pensum są zatrudniani nauczyciele w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym?
- Nauczycielka jest zatrudniona w wymiarze 16/18 na rok szkolny 2018/2019 ma niepełne zatrudnienie. W trakcie roku/ od listopada 2018 r. organ prowadzący przydzielił dodatkowe godziny świetlicy na rok szkolny 2018/2019, które dyrektor szkoły przydzielił w/w nauczycielce. Problem polega na sporządzeniu aneksu do umowy, czy dodatkowe godziny przydzielić nauczycielce do końca sierpnia 2019 roku czy tylko do końca zajęć edukacyjnych, czyli do dnia 21 czerwca 2019 r.?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe