Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych daje kwalifikacje do pracy w gimnazjum?
Ukończenie Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych daje kwalifikacje do nauczania w gimnazjum zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 11.2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 ust. 1, § 3 (czyli m.in. w gimnazjach), 4 i 9, z wyjątkiem nauczycielskich kolegiów języków obcych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia:
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu, lub
4) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się:
a) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
b) świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zatrudniłam nauczycielkę stażystkę (z oligofrenopedagogiką) na pół etatu do klasy I, do której uczęszcza dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Czy można utworzyć oddział integracyjny, jeśli nauczyciel, współorganizując kształcenie, ma pół etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto powinien podpisać umowę z biurem podróży, które organizuje całościową wycieczkę szkolną - dyrektor, kierownik wycieczki (nauczyciel) czy przewodniczący rady rodziców? Cały koszt wycieczki finansowany jest za środków rady rodziców (nie z budżetu szkoły). Dyrektor oczywiście wyraża zgodę na udział konkretnych uczniów w wycieczce i zleca kierownikowi przygotowanie stosownej dokumentacji szkolnej, tzn. karty wycieczki, regulaminu udziału w imprezie, listy uczestników, itp. Niejasna pozostaje jednak w tym przypadku kwestia strony, która podpisuje umowę z biurem, chodzi głównie o kwestie związane z finansowaniem wycieczki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 2 lutego 2017 r. wpłynęło do przedszkola niepublicznego pismo z UM odnośnie przeliczenia dotacji za 2016 r. i informacja o zmniejszeniu jednostkowej kwoty dotacji za 2016 rok. W związku z tym UM prosi o przekazanie zwrotu wskazanej w piśmie kwoty przez przedszkole na konto UM w terminie 14 dni. Mam pytanie czy UM może żądać zwrotu w 2017 r za rok 2016 ?,Czy może to się odbywać na zasadzie zwykłego pisma - czy nie powinna to być decyzja? Pismo nie jest podparte żadnymi przepisami ani wyliczeniami skąd wzięła się ta różnica. Jeśli wpłacę żądaną kwotę (bojąc się naliczania odsetek) to czy będę mogła w przyszłości żądać jej zwrotu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczące ucznia z Ukrainy:
1. W jaki sposób zapoznać rodzica dziecka ukraińskiego z dokumentami szkolnymi jeśli rodzic nie zna języka polskiego? Czy dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego?
2. Czy dziecko będące na Ukrainie uczniem klasy I można zapisać do oddziału przedszkolnego, jeśli rodzic/opiekun wyraża na to zgodę? Nadmieniam, że nie ma już miejsca w oddziale przygotowawczym, a dziecko nie zna języka polskiego.
3. Czy pomoc nauczyciela dla dzieci z Ukrainy mająca przygotowanie pedagogiczne może samodzielnie sprawować opiekę w świetlicy nad dziećmi z Ukrainy i pozostałymi uczniami przebywającymi w świetlicy – do 29 uczniów?
4. Na jakiej podstawie zaliczać uczniom klasy VIII różnice programowe (technika, plastyka, muzyka)? Uczennice nie mają żadnych dokumentów potwierdzających naukę, matka zdecydowała o zapisaniu ich do klasy VIII ogólnodostępnej (na Ukrainie chodziłyby do IX klasy).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Ile godzin rewalidacji należy prowadzić dla dziecka, jeżeli jest ona wskazana w orzeczeniu o kształceniu specjalnym? Czy czas zajęć jest różny w zależności od wieku dziecka (3–6 lat)? Czy dokumentacja zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu może być prowadzona w dzienniku z zajęciami terapeutycznymi z kształcenia specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe