Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel uczący języka polskiego posiadający wykształcenie wyższe – magister filologii polskiej (Uniwersytet Łódzki, wydział filologiczny), który odbył na II roku studiów zajęcia z filozofii w wymiarze 2 godz. tygodniowo zajęć praktycznych oraz dodatkowo ukończył studia podyplomowe w zakresie Wiedza o kulturze i odbył 8 godz. zajęć teoretycznych plus 8 godz. zajęć praktycznych z filozofii kultury, może prowadzić lekcje filozofii w klasach I szkoły ponadpodstawowej w wymiarze 1 godz. tygodniowo?
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach II stopnia, branżowych szkołach I stopnia, posiada osoba, która ukończyła:
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem, lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) innym, niż wymienione powyżej, i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeżeli chodzi o przygotowanie pedagogiczne to § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że jest to nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
Wszystko wskazuje na to, że polonista, który miał zajęcia z filozofii w wymiarze wskazanym w zapytaniu, ma kwalifikacje do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.
Podkreślić należy, że to dyrektor szkoły jako pracodawca zawsze ocenia fakt posiadania lub nie przez nauczyciela kwalifikacji. Jeżeli ma w tym względzie wątpliwości to powinien zwrócić się z odpowiednim zapytaniem do właściwego Kuratorium Oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak prawnie wygląda likwidacja punktu przedszkolnego? Jakie dokumenty są z tym związane? Czy, a jeżeli tak, to w jakich terminach należy zgłosić likwidację placówki do poszczególnych urzędów i zawiadomić rodziców. Czy jeżeli chciałbym zamknąć placówkę z dniem 31 stycznia 2018r, to w stosunku do poinformowania rodziców wystarczające będzie podpisanie umowy w terminem do dnia 31 stycznia 2018r?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica drugiej klasy liceum z przyczyn rodzinnych chce przerwać naukę na rok i wyjechać do Anglii, a po roku wrócić do klasy trzeciej, żeby zdać maturę. Proszę o informację czy są jakieś przepisy regulujące taką sytuację? Czy byłyby jakieś przeszkody, żeby po roku przerwy przyjąć ją do szkoły? W lipcu tego roku kończy 18 lat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje w bieżącym roku szkolnym wybrane zajęcia w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Czy nauczyciele realizujący te zajęcia z uczniem ( w grupie docelowo zgodnie z przepisami może być max 4 uczniów)ma prawo otrzymać dodatek za uciążliwe warunki pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy tworząc protokół, protokolant musi go skończyć w ciągu 7 dni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy pytania "Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły."
Proszę o bardziej precyzyjną odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe