Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel (polonista w liceum z pełnymi kwalifikacjami) może uczyć w liceum przedmiotu Wiedza o kulturze po ukończeniu Kursu kwalifikacyjnego (300 godzin), Sztuka - dającego uprawnienia do nauki plastyki i muzyki w szkole podst. i gimnazjum?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli określa, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceum posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku nauczyciela polonisty z kursem kwalifikacyjnym ze sztuki, zastosowanie może mieć jedynie pkt 2. Kurs kwalifikacyjny daje uprawnienia do nauczania maksymalnie w gimnazjum, więc nie można go brać od uwagę, choć z pewnością wiele wnosi do wiedzy nauczyciela.
W omawianym przypadku należy przeanalizować treści programowe przedmiotu Wiedza o kulturze i porównać z zakresem Wiedzy o kulturze określonym w standardzie kształcenia dla kierunku filologia polska.
http://www.bip.nauka.gov.pl/_gAllery/23/47/2347/30_filologia_polska.pdf
Moim zdaniem nie jest to wystarczające wykształcenie, biorąc pod uwagę, że wiedza o kulturze zawiera się jedynie w grupie treści podstawowych studiów polonistycznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przygotowuje arkusz organizacyjny na rok szkolny 2018/2019 - jakie pensum ma nauczyciel który prowadzi zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, rewalidację, logopedię i doradztwo zawodowe oraz nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych?
- Mam problem jako dyrektor 5-cio oddziałowego przedszkola samorządowego, gdzie w każdej grupie jest 25 dzieci mam przyznane przez organ prowadzący tylko dwa etaty woźnych oddziałowych. Nadmieniam, iż są to dzieci od 2,5 do 5 lat przebywające w przedszkolu 10 godzin dziennie oraz spożywające trzy posiłki przygotowywane przez własną kuchnię. Nie znam przepisu, który mówi ile woźnych oddziałowych powinnam zatrudnić. Jako dyrektor z długoletnią praktyką pedagogiczną sytuację tą pamiętam, iż zawsze w każdej grupie wiekowej była 1 woźna oddziałowa. Dziś w dobie oszczędności a także braku regulacji prawnych nie mogę od organu prowadzącego wyegzekwować dodatkowych zatrudnień. Z problemem tym boryka się wiele placówek przedszkolnych. Do kogo zwrócić się z pismem w tej kwestii. Z nauczycieli przedszkoli zrobiono nianie, woźne oddziałowe i sprzątaczki. Mówi się ciągle o prawidłowej realizacji podstawy programowej. Jak może być ona prawidłowo realizowana skoro nauczycielka nie może zorganizować zajęć w terenie, zapewnić wymagany pobyt dziecka na świeżym powietrzu, ponieważ poza teren nie wolno jej wyjść z grupą 25 osobową. Proszę o pomoc do kogo się zwrócić.
- Moje pytanie dotyczyło odprawy emerytalnej a nie nagrody jubileuszowej. Proszę ponownie o wymienienie składników wynagrodzenia w tym konkretnym przypadku: jakie składniki wynagrodzenia sekretarza szkoły (czyli pracownika samorządowego) należy ująć do odprawy emerytalnej po 40 latach pracy, jeżeli w skład wynagrodzenia wchodzą: wynagrodzenie zasadnicze, staż pracy, premia wypłacana co miesiąc, dodatek funkcyjny wypłacany co miesiąc. Proszę o dokładne uzasadnienie podstawy prawnej i jej podanie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Chcę otworzyć integracyjny oddział przedszkolny, mam 3 dzieci z orzeczeniami. Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel wspomagający? Czy może mieć ukończoną pedagogikę specjalną, specjalność surdopedagogika i terapia pedagogiczna? Czy mogę zatrudnić nauczyciela wspomagającego na cały etat?
- Nauczyciel przebywał na zwolnieniu lekarskim 182 dni. 9 grudnia skończył się okres zasiłkowy. 15 listopada złożył wniosek o przyznanie zasiłku rehabilitacyjnego. 30 stycznia otrzymaliśmy decyzję ZUS o odmowie przyznania zasiłku. Skierowaliśmy pracownika na ponowne badania kontrolne. Lekarz nie dopuścił nauczyciela do pracy. Czy w takiej sytuacji możemy rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem, w jakim trybie i na jakiej podstawie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe