Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel po kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) może być nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem?
Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.), stanowisko nauczyciela wspomagającego może zajmować nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej, której specjalność powinna odpowiadać niepełnosprawności uczniów, zgodnie z § 4 w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Na studiach wyższych nie wyróżnia się na pedagogice specjalnej odrębnej specjalności dotyczącej edukacji lub rehabilitacji osób z autyzmem (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 890). W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Konieczna jest natomiast analiza sytuacji konkretnego dziecka, która jest nieznana; nie można stwierdzić, czy zatrudnienie oligofrenopedagoga będzie odpowiednie w danym przypadku. Gdyby okazało się, że dziecko z autyzmem jest jednocześnie niesłyszące lub słabosłyszące oraz może brać udział w edukacji tylko przy pomocy surdopedagoga, to należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego z taką specjalnością.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zatrudnić w publicznej szkole podstawowej nauczyciela na umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy fizjoterapeuta prowadzący własną działalność gospodarczą, może być zatrudniony w przedszkolu do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z zakresu usprawniania funkcji ruchowych z niepełnosprawnym dzieckiem? Fizjoterapeuta posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele dotychczasowego gimnazjum, które zostanie 1.09.2018 włączone do liceum, muszą zrobić badania lekarskie (ze względu na zmianę pracodawcy), czy też zachowują ważność badania robione w gimnazjum?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o odpowiedź dotyczącą uprawnień urlopowych nauczycieli placówek neferyjnych (punkt przedszkolny przy szkole podstawowej), zatrudnionych od 01.09.2014 r. w wymiarze: 1) pełnego etatu (25/25) oraz 2) cząstki etatu (17,5/25). Jaki wymiar urlopu przysługuje nauczycielom za rok 2014 oraz 2015?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor powinien zapłacić za zastępstwo, które zostało przydzielone nauczycielowi w czasie, w którym nie odbywa się planowana lekcja, gdyż klasa przebywa na miesięcznej praktyce zawodowej? Nadmieniam, iż płatność za te godziny (które nie są realizowane ze względu na praktykę uczniów), jest uśredniana przez cały rok.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe