Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel po kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) może być nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem?
Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.), stanowisko nauczyciela wspomagającego może zajmować nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej, której specjalność powinna odpowiadać niepełnosprawności uczniów, zgodnie z § 4 w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Na studiach wyższych nie wyróżnia się na pedagogice specjalnej odrębnej specjalności dotyczącej edukacji lub rehabilitacji osób z autyzmem (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 890). W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Konieczna jest natomiast analiza sytuacji konkretnego dziecka, która jest nieznana; nie można stwierdzić, czy zatrudnienie oligofrenopedagoga będzie odpowiednie w danym przypadku. Gdyby okazało się, że dziecko z autyzmem jest jednocześnie niesłyszące lub słabosłyszące oraz może brać udział w edukacji tylko przy pomocy surdopedagoga, to należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego z taką specjalnością.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielka - magister filologii germańskiej ma kwalifikacje do pracy w przedszkolu niepublicznym jako nauczyciel?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Wójt ogłosił konkurs 10 maja 2013 roku natomiast odwołał go 21 maja 2013, podając banalne powody. Czy postąpił zgodnie z prawem oświatowym? Całość do wglądu na stronie www.rzeczniow.pl w zakładce wiadomości.
- Jeżeli nauczyciel pracuje w dwóch placówkach oświatowych,w jednej z nich jest to dodatkowa praca.Jak naliczany powinien być staż pracy w dodatkowej szkole? Czy powinien być naliczany na podstawie przedłożonych świadectw pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przed podjęciem pracy w szkole pracował w firmie. Zgubił lub nie posiada świadectwa pracy. Nie ma możliwości przedstawienia świadectwa pracy w celu obliczenia stażu pracy do nagrody jubileuszowej. Posiada z ZUS zaświadczenie w którym jest informacja o czasie zatrudnienia i informacja że była to praca na cały etat. Czy taki dokument może być uwzględniony podczas naliczania stażu pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły chce w roku szkolnym 2017/2018 zatrudnić nauczyciela kontraktowego, któremu zamierza powierzyć zgodnie z kwalifikacjami 14/18 godzin tygodniowo i bez kwalifikacji (uzyskał zgodę kuratora) 4/18 do pełnego etatu oraz 7/18 godzin ponadwymiarowych bez kwalifikacji tygodniowo. Do celów płacowych godziny bez kwalifikacji zostaną uwzględnione jako nauczyciela stażysty. Jak w tym przypadku powinna wyglądać umowa dla takiego nauczyciela? Czy powinien on mieć 2 umowy o pracę czy można uwzględnić to w jednej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe