Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel może nie otrzymać dodatku motywacyjnego pomimo, że spełnia kryteria ujęte w uchwale Rady Gminy?
To dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione. Jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego. Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają. Nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa w § 6 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Do ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego należą:
- osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
- osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
- zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela (tzw. godzin karcianych);
- szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem;
- realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Natomiast określenie szczegółowych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego oraz jego wysokości, stosownie do art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, pozostaje w kompetencji organu prowadzącego. Organ prowadzący określa warunki przyznawania tego dodatku w trybie stosownej uchwały (regulamin wynagradzania). O tym, kto może przyznawać dodatek decyduje także regulamin wynagradzania nauczycieli wydany przez organ prowadzący.
Dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione
W praktyce uznać należy, że kompetencja do przyznawania takiego dodatku (lub nie) powinna leżeć w gestii dyrektora szkoły. Co oznacza, że to dyrektor decyduje, czy zostały spełnione przesłanki ogólne określone w rozporządzeniu i szczegółowe, wskazane w uchwale organu prowadzącego.
W tym miejscu warto wskazać, że jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego nawet nauczycielowi, który z własnej winy zaprzestał realizacji zadań, za które dodatek został przyznany.
Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają, nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak definiuje się klasę wielozawodową? Czy jest w prawie określone, ile minimum zawodów musi być w klasie wielozawodowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor szkoly mam obniżone pensum-10h tygodniowo.Uczę historii i przyrody(razem 14h).Nie ma możliwości przyznania tych godzin innemu nauczycielowi.Czy w takiej sytuacji mogę mieć nadgodziny,jeśli tak to w jakiej ilości?Organ prowadzący podpisal arkusz organizacji szkoly.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy sześciolatek w przedszkolu może mieć darmowe książki i pomoce? Czy przedszkole może na to dostać jakąś dodatkową subwencje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na godziny dyrektorskie (zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia) powinni chodzić tylko uczniowie zainteresowani czy może w nich uczestniczyć cały oddział? Czy zajęcia te powinny być wykazywane w dzienniku lekcyjnym czy w oddzielnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej."
i otrzymałem odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym.
Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica."
Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice.
Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody?
Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe