Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, mający: -dyplom ukończenia studiów wyższych zawodowych (3-letnich) na kierunku ochrona środowiska, -dyplom ukończenia studiów magisterskich uzupełniających (2-letnich) na kierunku biologii środowiska, -zaświadczenie uzyskania kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej, gdzie dydaktyką przedmiotowa były: biologia, chemia i przyroda (razem 120 h wykładów i ćwiczeń) może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela chemii w szkole podstawowej?
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 z późn. zm.) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela szkołach podstawowych posiada osoba, która: ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i lit. b oraz studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
d) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
e) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w lit. d oraz kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Wszystko zależy od programu studiów odbytych przez osobę, której kwalifikacje będą oceniane. Jeżeli w programie studiów były treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej do realizacji z chemii to będzie ona miała kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym.
Najprościej sprawdzić to w suplemencie dyplomu ewentualnie zażądać od nauczyciela odpowiedniego zaświadczenia a uczelni, na której kończył studia.
Drugą kwestia jest przygotowanie pedagogiczne. Zgodnie z § 2 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 z późn. zm.) przygotowanie pedagogiczne jest nabyciem wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. Ponadto o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. W zapytaniu wspomniano, że kandydat na nauczyciela legitymuje się zaświadczeniem uzyskania kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej, gdzie dydaktyką przedmiotowa była biologia, chemia i przyroda (razem 120 h wykładów i ćwiczeń). W świetle wskazanych wyżej przepisów nie spełnia to wymagań określonych w rozporządzeniu. W celu uzyskania dokładniejszych informacji należy się zwrócić do podmiotu, który wydał to zaświadczenie z zapytaniem o liczbę odbytych wykładów, ćwiczeń i praktyk.
Podkreślić należy, że nauczyciela zatrudnia w szkole dyrektor i to on ocenia czy posiada on kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu. Kwalifikacje sprawdzane są również przez Kuratorium Oświaty w procesie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkół.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam! Jestem nauczycielem języka polskiego w gimnazjum. W tym roku szkolnym mam godziny ponadwymiarowe. W dniach 12-14.11.2012 (pon.-śr.) i 24-26.11.2012 (sob.-pon.) brałam udział w szkoleniach zorganizowanych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach udziału naszej szkoły w projekcie edukacyjnym "eSzkoła-Moja Wielkopolska". Za te dni dyrektor nie wypłacił mi wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe (14 godz.). Uczestnicy tego szkolenia z innych szkół otrzymali wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Czy mój dyrektor słusznie pozbawił mnie wynagrodzenia za te godziny? Czy za udział nauczyciela w szkoleniach (obowiązkowych dla realizacji projektu) lub ze skierowania dyrektora pozbawia go wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe? Będę wdzięczna za interpretację prawną. Agata
- Jesteśmy szkołą dla dorosłych, co roku od września zatrudniamy nauczycieli na czas określony, ponieważ nigdy nie wiemy co się nam otworzy od września następnego roku. Nauczyciele przyjmowani są na części etatu, jest to ich druga praca, pełne etaty mają w swoich macierzystych szkołach. Czy druga umowa powinna być zawarta na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 01.11.2018 r. mogę zatrudnić na zastępstwo asystenta nauczyciela dla ucznia klasy III, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na Zespół aspergera, gdyż obecny asystent będzie przebywał na długotrwałym zwolnieniu lekarskim , a następnie na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor planuje zatrudnić nauczyciela specjalistę w poradni psychologiczno-pedagogicznej od 1 października 2018 r. lub później. Wygląda na to, że nauczyciel ten nie będzie mógł rozpocząć stażu na nauczyciela kontraktowego (minął czas do 14 września). Na jaki okres należałoby podpisać umowę z tym nauczycielem (jest wolny etat).
- Czy w zespole opracowującym regulamin oceny pracy nauczyciela, osoba powołana w jego skład może pełnić funkcję przewodniczącego zespołu, będąc jednocześnie przewodniczącym ZZ w szkole, liderem zespołu nauczycieli /ma zaopiniować w/w dokument/. Proszę o odpowiedź i podstawę prawną.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe