Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje podstawa prawna, która zabrania nauczycielowi wstawić uczniowi oceny niedostatecznej za brak zadania. Czy wypowiedź w tej kwestii Rzecznika Praw Dziecka jest wiążąca?
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, a więc może zdecydować o zadawaniu prac domowych. Rzecznik Praw Obywatelskich nie uważa, aby zadawanie prac domowych było sprzeczne z prawem (https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-do-men-ws-ogromnej-liczby-prac-domowych). Ponadto zgodnie z art. 44b ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481 nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, czyli zasadach wystawiania bieżących cen; wśród tych informacji nauczyciel powinien więc podać, czy będzie zadawał prace domowe, a jeśli tak – w jaki sposób będzie z nich rozliczał uczniów, w tym np. jaki wpływ będą miały wykonane lub niewykonane zadania domowe na oceny bieżące (czy możliwe jest wystawienie oceny niedostatecznej) i klasyfikacyjne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w kl.V i VI z godzin dyrektorskich można zorganizować zajęcia z wychowania do życia w rodzinie przez caly rok szkolny? Rozporządzenie mówi tylko o 15 godzinach w każdej klasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwach klasy VII wpisujemy doradztwo zawodowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy słuchacz szkoły policealnej po zakończeniu cyklu nauczania powinien otrzymać świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli wcześniej zdeklarował chęć przystąpienia do egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikacje, a ostatecznie nie przystąpił do tego egzaminu? Czy przystąpienie do egzaminu jest warunkiem wydania świadectwa ukończenia szkoły (jakie są zasady wydawania świadectw ukończenia szkoły policealnej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Liceum w Zespole Szkół Technicznych w Płocku jest Szkoła Mistrzostwa Sportowego w wioślarstwie. Zajęcia sportowe -wioślarstwo jest realizowane w ilości 13 godzin rocznie przez 4 lata.
Moje pytania są następujące:
1. W jaki sposób należy dokumentować realizację zajęć (zajęcia sportowe - wioślarstwo) w arkuszu ocen i na świadectwie ucznia? Jaki wpis i w której części należy zamieścić w arkuszu ocen i na świadectwie?
2. W jakim dzienniku należy prowadzić dokumentację przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny czy dziennik zajęć innych)?
3. Czy w dzienniku odnotowujemy obecności i nieobecności czy tylko obecności a nieobecności się nie zaznacza?
4. Czy nieobecności i obecności na tych zajęciach wliczmy do frekwencji ucznia?
5. Czy zajęcia sportowe – wioślarstwo są oceniane czy też tych zajęć się nie ocenia?
6. Czy ocenę lub jej brak należy wpisać do arkusza i na świadectwo?
7. Jeśli uczeń jeśli ma poniżej 50% frekwencji na tych zajęciach to czy może być nieklasyfikowany?
8. Czy uczeń może otrzymać ocenę nieostateczną?
9. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną z tych zajęć to czy przystępuje do egzaminu poprawkowego?
W Liceum w ZST w Płocku są również oddziały sportowe. Prowadzone są w nich następujące zajęcia: zajęcia sportowe - piłka ręczna, zajęcia sportowe - piłka nożna.
W związku z tym mam adekwatne pytania jak w przypadku Szkoły Mistrzostwa Sportowego, a mianowicie:
1. W jaki sposób należy dokumentować realizację zajęć (zajęcia sportowe - piłka ręczna, zajęcia sportowe - piłka nożna) w arkuszu ocen i na świadectwie ucznia? Jaki wpis i w której części należy zamieścić w arkuszu ocen i na świadectwie?
2. W jakim dzienniku należy prowadzić dokumentację przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny czy dziennik zajęć innych)?
3. Czy w dzienniku odnotowujemy obecności i nieobecności czy tylko obecności a nieobecności się nie zaznacza?
4. Czy nieobecności i obecności na tych zajęciach wliczmy do frekwencji ucznia?
5. Czy zajęcia sportowe - piłka ręczna/zajęcia sportowe - piłka nożna są oceniane czy też tych zajęć się nie ocenia?
6. Czy ocenę lub jej brak należy wpisać do arkusza i na świadectwo?
7. Jeśli uczeń jeśli ma poniżej 50% frekwencji na tych zajęciach to czy może być nieklasyfikowany?
8. Czy uczeń może otrzymać ocenę nieostateczną?
9. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną z tych zajęć to czy przystępuje do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może wyznaczyć terminy egzaminów klasyfikacyjnych w sierpniu ( czy może, te egzaminy muszą się odbyć do dnia 22.06.11)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe