Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy i w jakich sytuacjach można połączyć lekcje religii w szkole publicznej w klasach IV i VI oraz VII i VIII, przy liczebności 8–9 uczniów w każdej klasie? Proboszcz parafii tej szkoły wnosi sprzeciw, przesyłając dyrektorowi przepisy prawne. Jak dyrektor powinien rozstrzygnąć tę sprawę? Proszę o aktualną podstawę prawną z interpretacją.
Zasady organizacji lekcji religii w szkołach określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 983).
Paragraf 1 tego rozporządzenia stanowi, że w publicznych szkołach podstawowych organizuje się naukę religii na życzenie rodziców.
Z kolei zgodnie z § 2 rozporządzenia szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału. Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale lekcje religii w przedszkolu lub szkole powinny być organizowane w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
Wynika z tego, że w sytuacji, gdy w klasie jest mniej niż siedmioro uczniów wyrażających chęć udziału w lekcjach religii, szkoła może zorganizować naukę w oddziałach łączonych. Sporne jest natomiast to czy możliwe jest łączenie klas na religii w przypadku, gdy chętnych do udziału w zajęciach w jednej klasie jest więcej niż siedmioro. Na pewno można to zrobić za zgodą kurii diecezjalnej.
W powyższej sprawie należy kwestię łączenia klas omówić z właściwym biskupem i organem prowadzącym.
Natomiast przy ostrym sprzeciwie kurii i proboszcza organizacja zajęć międzyoddziałowych będzie niemożliwa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor otrzymał pismo od ZNP ,,Porozumienie między dyrektorem a ZNP" dotyczy ono wyrażenia zgody(zobowiązania) przez dyrektora na wypłacenie wynagrodzeń za czas strajku. Związki takiego porozumienia nie mogą podpisać z organem prowadzącym (wójtem,burmistrzem, starostą) gdyż jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Co zatem z dyrektorem, który odpowiada za budżet szkoły? Czy podpisując nie narusza dyscypliny finansów publicznych? Jaką decyzję powinien podjąć dyrektor aby postąpić zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do przedszkolnej zerówki w wyjątkowym przypadku może uczęszczać 26 dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałbym zatrudnić w placówce rewalidacyjno-wychowawczej magistra pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i terapii pedagogicznej po skończonych studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki. Czy taki nauczyciel ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu głębokim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń 5-letniego technikum nie uzyskał pozytywnej oceny z dwóch przedmiotów na koniec roku szkolnego. W sierpniu miał przystąpić do egzaminów poprawkowych, ale zgłosił się tylko na pierwszy, z którego otrzymał stopień niedostateczny.
1. Co należy wpisać do arkusza ocen w wierszu "informacja o egzaminie poprawkowym" w przypadku drugiego przedmiotu, na którym się nie pojawił?
2. Co należy wpisać do arkusza ocen w wierszu "data uchwały rady pedagogicznej"?
3.Czy to ma być wpis: Egzamin poprawkowy z .... – uczeń nie zgłosił się?
4. Czy jako datę można przyjąć sierpniową datę zebrania rady pedagogicznej tj. 31 sierpnia ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko urodzone w pierwszej połowie roku 2009 realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w roku szkolnym 2014/2015 otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Czy wydanie takiego orzeczenia było niedozwolone? Czy z tego powodu dyrektor przedszkola ogólnodostępnego, przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi lub szkoły z odziałem rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, przyjmując takie orzeczenie będzie miał problem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe